۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱

بسته پیشنهادهای فرهنگی مهر برای آخر هفته

بازدید از حافظیه در تهران با چاشنی خنده به رفیق کمونیست

بازدید از حافظیه در تهران با چاشنی خنده به رفیق کمونیست

این هفته و در بسته پیشنهادی فرهنگی مهر، می خواهیم شما را دعوت کنیم به سرزدن به یک پاتوق هیجان انگیز. یک کتاب بامزه برای فرزندانتان معرفی کنیم و خرید از یک فروشگاه اینترنتی شناخته شده را به شما توصیه کنیم.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب:قرار است از این به بعد هر هفته، سرویس فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر، یک بسته پیشنهادی دیدار بفرهنگی برای آخرهفته به خوانندگان و مخاطبان خود ارائه کند. معرفی کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، کتاب‌های شعر و داستان، سایت‌های مفید حوزه کتاب و کتابخوانی و ... برخی از عناصر این گزارش‌های هفتگی خواهد بود.

در این گزارش‌ها سعی می‌شود، برنامه‌های فرهنگی هم از جمله رونمایی یا نقد کتاب که قرار است به زودی برگزار شوند، به خوانندگان معرفی شوند تا اگر علاقه‌مند به حضور در چنین برنامه‌هایی هستند، بتوانند برای حضور در آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

سومین گزارش از سری بسته‌های پیشنهادی و هفتگی فرهنگ و ادب پیش روی شماست:

 

رمان : خنده به رفیق کمونیست

یک رمان خوب و مفرح که مدتی است توسط نشر افق به چاپ رسیده و وارد بازار نشر شده، «رفیق پانچونی» است. این کتاب نوشته یرواند اتیان نویسنده نامدار ارمنی است که طنز رندانه و مفرحی را در قالب آن ارائه کرده است. نویسنده در عین حال که یک طنز اجتماعی و سیاسی خوب را از مبارزات بیهوده کمونیستی ارائه می‌کند، پا را از دایره اعتدال بیرون نگذاشته و وارد حیطه مبتذل‌نویسی نمی‌شود.

مطالعه این کتاب را که واسطه ترجمه خوب آندرانیک خچومیان، می‌شود آن را در عرض یک تا دو ساعت به پایان رساند، به افرادی که می‌خواهند پایان هفته مفرحی داشته باشند، توصیه می‌کنیم.


کتابخانه : موزه ای که کتابخانه هم هست

در کنار مجموعه تاریخی ساختمان وزارت امور خارجه، کتابخانه مشهوری به نام کتابخانه و موزه ملک قرار گرفته است که یکی از کتابخانه‌های قدیمی تهران است. با بررسی تاریخچه این کتابخانه، متوجه می‌شویم که زمین آن وقفی بوده و یک نهاد غیردولتی است. این کتابخانه علاوه بر کتاب‌هایی که می‌توانید آن‌ها را در کتابخانه‌های دیگر هم پیدا کنید، دارای نسخه‌های خطی قدیمی زیادی است که باعث شده به عنوان یکی از 6 گنجینه نسخه‌های خطی ایران مطرح باشد. تعداد نسخه‌های خطی با ارزش این کتابخانه 19 هزار نسخه است.

علاوه بر مخازن کتاب، این کتابخانه دارای مجموعه‌های سکه، آثار هنری چون تابلو‌های نقاشی، لوستر و مبلمان، تمبر، فرش و آثار هنر لاکی است که بازدید از آن‌ها را برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ کشورمان، همچنین دیگر کشورهای جهان توصیه می‌کنیم

 

پاتوق: حافظیه در تهران

این روزها که از سرمای هوای تهران کاسته شده و نه برف می‌بارد و نه باران، فرصت و مجال خوبی است تا گشت و گذار در شهر تهران بپردازید و با جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید. آن هم جاذبه‌هایی که با شعر و ادبیات درآمیخته است. باغ موزه نگارستان، جایی است که شما را با بخشی از تاریخ و فرهنگ و معماری و ادبیات این مرزوبوم آشنا می‌کند.

باغ موزه نگارستان بین سال‌های 1222 – 1228 ه.ق به فرمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است تا  یک مرکز ییلاقی – حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران باشد. در این قصرـ باغ، عمارت‌ها و تالارهای باشکوهی همچون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چند حوضخانه وجود دارد. ضمن این‌که خود باغ با آن درختان بلند و جوهای آبی که از میانه‌اش می‌گذرد، شما را از هیاهوی تهران جدا می‌کند و فضایی آرام و دلنشین را برایتان فراهم می‌آورد.

باغ نگارستان، شاهد رویدادهای تاریخی و سیاسی فراوان بوده است. قتل میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به دست محمد شاه در این باغ اتفاق افتاده؛همان سیاستمدار و ادیب برجسته‌ای که در لحظات پایانی زندگی خود، با ناخنش شعر معروف « روزگار است آن‌که گه عزت دهد گه خوار دارد/ چرخ بازیگر از این بازیچه‌ها بسیار دارد » را نوشت.

مدرسه صنایع مستظرفه و نخستین دانشرا نیز در باغ نگارستان شکل گرفت. در شمال غربی باغ نگارستان هم، کتابخانه‌ای قرار دارد که پروین اعتصامی معاونت آن‌را بر عهده داشته‌است. در طول بیش از نیم قرن نیز شخصیت‌های ادبی، علمی و هنری کشور همچون ملک‌الشعرا بهار، کاظم عصار، علی اکبر دهخدا، علینقی وزیری، باستانی پاریزی، در این مجموعه تحصیل و تدریس می‌کرده‌اند.همچنین در وسط باغ نگارستان مجسمه‌ای از فردوسی قرار دارد که توسط  لورنزو، هنرمند فرانسوی ساخته شده‌است. گفته‌ می‌شود این هنرمند با خواندن شاهنامه فردوسی و تصویرسازی که از چهره او با توجه به اشعارش داشته، این مجسمه را خلق کرده‌است. بگذریم از این‌که ورودی باغ، بنایی را می‌بینی که با الهام از آرامگاه حافظ و شبیه به آن ساخته شده؛ طراح این بنا، آندره گدار، نخستین مدیر موزه ملی ایران است.

وقتی به باغ نگارستان رفتید می‌توانید سری هم به «کافه تهرون» بزنید. چای بنوشید و دوغی که از «سرچشمه» به آنجا آمده است. پس هر زمان دلتان خواست روز خوبی را بگذرانید می‌توانید به میدان بهارستان روید. پشت متروی بهارستان، انتهای خیابان دانشسرا، ابتدای خیابان علائی دری است که شما را از یک دوره به دوره دیگری از تاریخ می‎‌برد.

کتاب کودک: یک جایزه خواندنی

ماجرا از آنجا آغاز شد که میلو توی کتابخانه بود و داشت دنبال یک داستان ترسناک هیولایی می‌گشت که کتابی از قفسه بالا تلپی افتاد روی سرش. اول از همه دستی کشید روی جمجمه‌اش تا مطمئن شود از وسط دو نیم نشده است. بعدش کتاب را از روی زمین برداشت. جلد روی کتاب فریاد می‌زد: «سه روزه آدم بی‌عیب و نقصی شوید»

مهم‌تر از همه عکس نویسنده بود که پشت جلد کتاب خودنمایی می‌کرد و هیچ‌چیزش شبیه دکترها نبود. آدمی بود با یک شلوار گورخری گشاد که انگار هر لحظه نزدیک بود از پایش بیفتد؛ روی بلوزش هم عکس چند تا نخل بود. دماغ قرمز دلقکی با پاپیونی که فقط یک طرفش مانده بود.

دکتر سیلور فیش، نویسنده کتاب داشت هات‌داگی را گاز می‌زد و سس خردل از چانه‌اش چکه می‌کرد. اگر قرار بود کسی را انتخاب کنی که یادت بدهد آدم بی‌عیب و نقصی باشی، دکتر سیلور فیش از اولین انتخاب‌هایت نبود.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. دکتر سیلورفیش فقط به شما یاد نمی‌دهد که چگونه بی‌عیب و نقص باشید؛ این نویسنده به شما به شما یاد می‌دهد که چگونه ثروتمند شوید. شما کافی است تا کتاب«جایزه» را بخوانید آن وقت می‌توانید«تا پنج‌شنبه چهار میلیون دلار به جیب بزنید.»

این دو کتاب، نوشته استفان مینز با ترجمه نسترن ظهیری، کتاب‌هایی است که از سوی نشر پیدایش در 1500 نسخه و به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است. اگر دوست دارید این دو کتاب را بخوانید می‌توانید به دفتر انتشارات به نشانی یابان انقلاب، خیابان فخررازی، خیابان شهدای ژاندرمری غربی ، روبروی جهاد دانشگاهی، 192شماره  سری بزنید یا با شماره های  66965326 و 66965327 تماس بگیرید تا کتاب را به دست‌تان برسانند.

فروشگاه مجازی : یک آدینه اینترنتی

اگر اهل خرید اینترنتی کتاب باشید، حتما تا به حال نام سایت اینترنتی «آدینه بوک» به گوش‌تان خورده. در فروشگاه اینترنتی کتاب آدینه بوک می‌توانید علاوه بر مشاهده پرفرو‌ش‌ترین‌ها، عناوین مختلف در زمینه‌های هنر و عکاسی، سرگرمی، هنرهای نمایشی، تجارت و سرمایه‌گذاری، كامپیوتر و اینترنت، فنی و حرفه‌ای، کتاب کودکان (این چگونه کار می کند؟)، ادبیات و داستان، رمان، علمی تخیلی و فانتزی، آشپزی، غذا و نوشیدنی‌ها، کاردستی، خانه و باغ، خانواده، بیوگرافی و خاطرات، تاریخ، سیاست، علوم، ورزش و مرجع را تهیه کنید.

یک امکان خوب این ساین این است که می‌توانید با استفاده از جستجو یا جستجوی پیشرفته یا لیست موضوعی هم می توانیدکتاب مورد نظر خود را بیابید و آن را خریداری کنید.ضمن این که فروشگاه هایی که این کتاب را دارند و سایت، کتاب را از آنها می گیرد برایتان نمایش داده می شود. روش کار همین به این شکل است که اگر کتاب مورد نظر شما را فروشگاهی عرضه کرده باشد، با کلیک روی «اضافه به سبد خرید» می‌توانید به صفحه انتخاب فروشگاه بروید و در آنجا فروشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت هزینه کتاب در این فروشگاه اینترنتی به شیوه پرداخت آنلاین و با استفاده از تمامی کارت های عضو شبکه کتاب است. بنابراین فقط کافی است شماره کارت و رمز دوم اینترنتی را داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت و با صرف کمترین زمان ممکن، یک خرید راحت و خوب را تجربه کنید. همه سفارش‌ها تنها از طریق سایت و به صورت آنلاین پذیرفته می‌شود. پیام کوتاه پشتیبانی سایت هم 30002346 است.

 
کد خبر 2235158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha