۷ شهریور ۱۳۸۴، ۱۰:۴۴

جرج بوش :

همه جهان بايد به قانون اساسي عراق افتخار كنند

ر ئيس جمهوري آمريكا قانون اساسي عراق را سندي دانست كه عراقي ها و تمام جهان بايد به آن افتخار كنند.

به گزار خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، جرج بوش شب گذشته لحاظ نشدن تمام خواسته هاي اهل سنت در قانون اساسي عراق را بي اهميت دانست، اما ديپلمات ها اعلام كردند اين موضوع ممكن است دردسرساز شود.

رئيس جمهوري  آمريكا در حالي كه احتمال مي داد پيش از آنكه قانون اساسي در 15 اكتبر (23 مهر) به همه پرسي گذاشته شود، خشونت هايي در عراق مشاهده شود، بارديگر از سني هاي اين كشور خواست اجازه دهند روند سياسي عراق در جرياني مطلوب پيش رود.

بوش گفت : از آنجايي كه تروريست ها مي دانند، بزرگ ترين دشمن آنها آزادي مردم است، در ماه ها و هفته هاي آينده بيش از پيش عصباني خواهند بود و ممكن است حملات جديدي را ترتيب دهند.

وي افزود: البته در جريان تدوين قانون اساسي در برخي مسائل توافق وجود نداشت ، اما ما درصدد هستيم روندي سياسي مناسبي را به جريان بيندازيم زيرا حق همه مردم عراق است در شرايطي آزاد زندگي كنند.

بوش همچنين خواهان آن شد كه تمام عراقي ها كاملا به قانون اساسي كشورشان پايبند باشند.

رئيس جمهوري آمريكا ادعا كرد: اين سندي است كه عراقي ها و تمام جهان بايد به آن افتخار كنند.

خليل زاد سفير آمريكا در عراق  نيز در گفتگو با ان بي سي نسبت به مخالفت سني ها با قانون اساسي و ايجاد خشونت  ابراز نگراني كرد.

 شايان ذكر است رئيس جمهوري آمريكا بارها شعارهاي فريبنده خود مبني بر آزادي و دمكراسي و حقوق بشر و رفاه را به مردم عراق وعده داده است اما ملت عراق با وجود حضور بيش از 130 هزار نظامي آمريكايي كه به پيشرفته ترين تجهيزات مجهز هستند، در معرض حملات تروريست ها قرار دارند كه اين حملات در سايه بي تفاوتي نيروهاي اشغالگر ادامه دارد.

در روند تدوين قانون اساسي عراق نكته اي كه به وضوح قابل مشاهده بود، شركت سوال برانگيز سفير آمريكا در تمام جلسات مربوط به اين روند بود، زلماي خليل زاد از سوي كاخ سفيد ماموريت داشت هرگز اجازه ندهد قانون اساسي دائمي عراق به گونه اي تدوين شود كه در تضاد با منافع ويژه و استراتژيك آمريكا باشد.

متاسفانه در اين ميان با وجود ادعاهاي هميشگي واشنگتن مبني بر حمايت از دمكراسي و حقوق اكثريت ، با دخالت هاي آمريكا از برخي جريان هاي اقليت زياده خواه در عراق حقوق اكثريت ملت عراق در برخي از موارد به شدت نقض شده است، بويژه در موضوع فدراليسم كه با فشارهاي آمريكا و زياده هاي خواهي هاي اقليت همراه بود در نهايت با بوجود آمدن ايالت فدرالي براي اكثريت جمعيت عراق يعني شيعيان درحالي مخالفت شد كه همين اقليت با فدراليسم براي كردها ديگر اقليت عراق به راحتي موافقت كردند و اين نشان داد دمكراسي تنها زماني براي آمريكا معنا پيدا مي كند كه در راستاي منافع خود باشد .

کد خبر 223544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha