۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸

اشرف نیا در گفتگو با مهر:

بیشتر طرح های احیای دریاچه ارومیه امور اجرایی دستگاه هاست/ ضرورت تکمیل طرح های اجرا شده بجای ارائه طرح جدید

بیشتر طرح های احیای دریاچه ارومیه امور اجرایی دستگاه هاست/ ضرورت تکمیل طرح های اجرا شده بجای ارائه طرح جدید

تبریز – خبرگزاری مهر: مشاور ارشد شهردار تبریز بسیاری از طرح های مطرح برای نجات دریاچه ارومیه را جزو وظایف اجرایی وزارتخانه ها و سازمان ها دانست.

محمد اشرف نیا پنج شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: تا کنون بارها جلسات استانی و کشوری برای بررسی این بحران برگزار و راهکارها و طرح های متعددی در آنها مطرح شده اما متاسفانه خروجی قابل قبولی نداشته اند که امیدواریم مباحث ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه نیز به این سرنوشت دچار نشود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بایگانی سازمان های ذیربط پر از طرح ها و راهکارهای عموماً مورد توافقی چون انتقال حوزه به حوزه آب، انتقال آب از داخل حوزه و اقدامات ممکن درون حوزه ای است در حالیکه بسیاری از این طرح ها در واقع همان امور اجرایی و وظیفه دستگاه های اجرایی و وزارتخانه بوده و نباید موضوعاتی الزامی چون تغییر الگوی کشت با مساله دریاچه ارومیه اشتباه گرفته شوند.

معاون عمرانی سابق استاندار آذربایجان شرقی در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: قبل از هر چیز باید به جای ارائه راهکارهای جدید، طرح های اجرا شده ای چون انتقال آب از زاب کردستان و ارس را تکمیل کنیم چرا که دیگر زمانی برای سعی و خطا در این خصوص وجود ندارد.

اشرف نیا با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص انتقال آب ارس به دریاچه نیز اظهار داشت: هرچند که انتقال آب ارس اکنون به موضوعی بسیار پر حاشیه تبدیل شده اما باید توجه داشت که ورود آب این رودخانه به دریاچه ارومیه از هر مسیری، مشکل آن را حل نمی کند بلکه تنها سفره های آب زیرزمینی را تقویت می کند که بدلیل برداشت بی رویه حوزه دریاچه بشدت صدمه دیده اند و این در حالی است که حتی این اقدام نیز با مانع تراشی های گاه و بیگاه و تغییر رویه های اجرایی مربوطه روبرو است.

وی در ادامه افزود: طرح انتقال آب از دریای خزر نیز با توجه به فاصله مکانی 320 کیلومتری دریاچه تا مبداء و نیز نیاز 15 میلیارد متر مکعبی آب آن، نیازمند انتقال و پمپاز 200 تا 300 متر مکعبی آب در هر ثانیه از خزر به ارومیه است که انچام این طرح مطالعات جدی و هزینه های بسیاری را می طلبد و علاوه بر آن باید مسایل بین المللی اجرای این طرح نیز در نظر گرفته شود.

مشاور ارشد شهردار تبریز در پایان تصریح کرد: کوچک سازی سطح دریاچه بوسیله بخش بندی و کم کردن ارتفاع برای حفظ نقاط عمیق، بهترین راهکارتعدیل وضعیت دریاچه در شرایط فعلی است و در کنار آن می توان برداشت نمک از سطح دریاچه را نیز مورد توجه قرار داد چرا که با وجود 10 میلیارد تن نمک به حجم بسیار بالایی از اب برای سیرابی دریاچه نیاز خواهیم داشت در حالی که برداشت نمک نه تنها از این مشکل جلوگیری می کند بلکه صرفه اقتصادی نیز به همراه دارد.

کد خبر 2235478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha