۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۵۰

جشنواره فیلم فجر در همدان به دفاع مقدس ختم شد

جشنواره فیلم فجر در همدان به دفاع مقدس ختم شد

همدان - خبرگزاری مهر: با به نمایش درآمدن فیلم معراجی ها، جشنواره فیلم فجر در همدان پایان خود را به دفاع مقدس پیوند و به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آغازین روز از جشنواره فیلم فجر در همدان در 16 بهمن با به نمايش در آمدن اثر بدیع ابرhهیم حاتمی کیا "چ" شروع شد و شب گذشته کار خود را با به نمایش درآمدن آخرین اثر ده نمکی در سینا قدس همدان پایان داد.

آخرین ساخته ده نمکی که به دلیل به شهادت رسیدن جمعی از عومل سازنده آن سر , صدای زیادی را در ماه های اخیر به پا کرده بود، بار دیگر حال و  هوای بارانی فیلم "چ" را در روز اول جشنواره زنده کرد و علی رغم استفاده از دیالوگی عام گریانه و گاهی شور انگیز با به آتش کشیدن شدن اجساد شهدای ایرانی، بار دیگرسال های پر مخاطره دفاع مقدس برای تماشاگران زنده شد.

معراجی ها که به سفارش شبکه یک سیما براي 26 قسمت سریالی ساخته شده، روایت گر جوانی است به نام محمد که قصد رفتن به جبهه را دارد، اما پدر ومادرش به مخالفت با او پرداخته و fi رغم اینکه نفر اول کنکور در رشته پزشکی می شود، طی ماجرایی بدون اطلاع آنان خود را به جبهه می رساند.

مشتی پدر محمد که نقش آن را مهران رجبی بازی می کند با جستجوی فراوان خود را به محل خدمت پسرش می رساند که با تحت تاثیر قرار گرفتن در برابر افرادي که او به اشتباه آنان را پشت خط جبهه ای فرض می کرد، موافقت می کند محمد در جبهه بماند اما به خط مقدم نرود، سید جواد هاشمی نیز که در این فیلم نقش پازوکی را بازی می کند به پدر قول نبردن او به عملیات را می دهد.

اما محمد که به همراه اکبر عبدی مسئولیت حفاظت از مقر را به عهده دارد، با حمله هواپیماهای عراق مواجه شده و در این حین عمو اکبر که نقش او را اکبر عبدی بازی به شهادت میرسد و او خود را به خط مقدم و فرمانده لشکر میرساند،در این حین با شروع شدن عملیات پازوکی در 5 راهی در منطقه شلمچه در عملیات کربلای محاصره افتاده و محمد خود را به او میرساند و علی رغم اینکه امکان بازگشتش با بالگرد براي او میسر می شود، پلاک های رزمندگان را در دستان زخمی ها گذاشته و خود در محل باقی می ماند و بر اثر شلیک گلوله دشمن مجروح و نهایتا در آغوش سید جواد هاشمی به شهادت میرسد.

این فیلم با صحنه به آتش کشیده شدن اجساد گروهی از لشکر که به صورت غواص به مقر بعثی ها هجوم برده بودند و در حین فتح مقر در چاله ای افتادند و به رگبار بسته شدن مجروحانی که بین آنان محمد و پازوکی حضور دارند به پایان میرسد.

جلوه های ویژه این فیلم را می توان در حد متوسط عنوان کرد و گرچه صحنه هایی از انهدام هلیکوپتر با آرپی جی موجب شگفتی تماشاگران شد اما استفاده از انفجار های بزرگ با بشکه های سی چهار نتواست رضایت تماشگران را از این بخش جلب کند.

صحنه های مقابله مستقیم سربازان ایرانی با عراقی و آتش باری سنگین هردو طرف و به آتش کشیده شدن اجساد شهیدان با بنزین با حاکم کردن فضای سکوت در سالن، تماشاگران را به یاد سال های پر اضطراب جنگ تحمیلی انداخت و بار دیگر پس از فیلم "چ" گونه های آنان را بارانی کرد.

یکی از زیبا ترین بخش های این فیلم دیالوگ سید مهدی هاشمی بود که به این ابیات ختم می شود: عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است؛ دادن سر نه عجب، داشتن سر عجب است.

یکی از تماشاگران این فیلم به مهر گفت: دهه 70 ها نیاز دارند بیشتر حال و هوای سالهای جنگ تحمیلی را درک کنندکه باید بیش از پیش به این گونه فیلم ها بها داده شود و متولدین دهه 60 کم وبیش به این مسائل آشنا هستند.

حیدری ادامه داد: نسل های سوم و چهارم انقلاب جنگ تحمیلی آن دوران را درک نکرده اند و باید بیش از این آثار سینمایی دفاع مقدس تولید شود تا فاصله ای بین نسل ها پیش نیاید.

قدر شناسي از انقلاب اسلامي با ساخت فيلم هاي دفاع مقدس

وی در خصوص علاقه جامعه به این گونه فیلم ها اذعان داشت: ظرفیت و علاقه به این گونه موضوعات در جامعه همچنان وجود دارد و ساخت آن تاثیر بسزایی در قدرشناسی از انقلاب اسلامی برای آنانی که دفاع مقدس را درک نکرده اند می تواند داشته باشد.

این جوان 28 ساله که در بین فیلم هایی پخش شده در جشنواره فیلم فجر تنها موفق به دیدن این فیلم شده بود در خصوص آن گفت: اثری عالی ده نمکی خلق کرده بود.

وی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم در همدان گفت: برگزاری چنین برنامه هایی تاثیر بسزایی در ایجاد فرهنگی شهر داشته باشد چرا که در گذشته کمتر شاهد چنین برنامه هایی بودیم و و از زمانی که پای جشنواره ها به همدان باز شده حال هوای مردم تغییر کرده است.

سی دومین جشنواره فیلم فجر که سه روز پیش در تهران به کار خود پایان داد و بیشترین جوایز آن نیز از آن فیلم های مذهبی و دفاع مقدس شد، یک بار دیگر نشان داد که ظرفیت و داشته های این حوزه می تواند تبدیل به منبعي مناسب برای ایده بخشی به هنرمندان باشد، امری که با حضور چهار فیلم  در حوزه دفاع مقدس توانست نه تنها بهترین جوایز را از آن خود کند بلکه سیل تماشاگران را به سینما ها در کشور بگشاند.

به درستی که هشت سال دفاع مقدس دانشگاهی بود که تولیدات آن می تواند برای ابد انقلاب اسلامی را از گزند ناملایمات مصون بدارد، که تحقق آن در بخش فرهنگی می تواند به دست هنرمندان فیلم ساز محقق شود.

کد خبر 2236029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha