۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۳

آغاز سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن از اول اسفند/ حمایتهای مادی و معنوی از برگزیدگان

آغاز سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن از اول اسفند/ حمایتهای مادی و معنوی از برگزیدگان

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات کشوری قرآن کریم از سال 1360 تاکنون اعلام کرد: در مجموع 197 نفر در بخش برادران و 177 نفر در بخش خواهران به نمایندگی از 31 استان کشور در سی و ششمین دوره از مسابقات کشوری حفظ کل، حفظ 20 جزء، قرائت، ترتیل و مفاهیم به رقابت با یکدیگر می پردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی یاراحمدی رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری روز شنبه 26 بهمن ماه به ارائه گزارشی از برنامه های ویژه سی و ششمین دوره مسابقات کشوری حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم به میزبانی شهر شیراز پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به جایگاه و اهمیت قرآن در میان مردم ایران، پیروزی درجنگ تحمیلی را ناشی از وجود جوانان قرآنی توصیف کرد و گفت: ایران هرچه عزت در سطح ملی و بین المللی کسب کرده است، ناشی از توجه مردم به آیات الهی و اهمتمام مسئولان نظام به قرآنی عمل کردن، بوده است.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه ایجاد نشاط معنوی و انگیزه در آحاد ملت ایران در سایه توجه به قرآن محقق خواهد شد، تأکید کرد: برای داشتن جامعه اسلامی و نشان دادن کشوری عزتمند و موفق جز با توجه به مفاهیم قرآنی میسر نیست که گسترش فعالیتهای قرآنی در کشور از جمله همین مسابقات قرآن از سالهای گذشته تاکنون نقش مهمی را در گسترش مفاهیم قرآنی داشته است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات کشوری قرآن کریم از سال 1360 تاکنون پرداخت و گفت: اولین دوره از مسابقات کشوری قرآن از سال 60 در تهران برگزار شد و امروز در حال آماده سازی برگزاری سی و ششمین دوره از این مسابقات در شیرا از اول تا ششم اسفندماه با حضور برگزیدگان استانی دو بخش خواهر و برادر هستیم.

ولی یاراحمدی اعلام کرد: نفرات برتر مسابقات کشوری قرآن به بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبه سطح 2 معرفی خواهند شد. همچنین برگزیدگان این دوره از مسابقات با برگزاری آزمون ویژه ای هرساله به حج تمتع در قالب کاروان قرآنی برای تلاوت قرآن در کاروانهای حج معرفی می شوند که هر سال 30 نفر را اعزام می کنیم. این افراد از بین برگزیدگان مسابقات کشوری، بین المللی و مسابقات جهانی قرآن انتخاب می شوند.

وی با اشاره به حمایتهای معنوی و مالی از نفرات برتر مسابقات قرآنی کشوری و بین المللی، یادآور شد: نفرات برتر مسابقات قرآن امکان تحصیل رایگان را در دانشگاه دارند.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: مسابقات سراسری قرآن کریم از لحاظ گستردگی در سطح شهرستانی در 380 نقطه برگزار شد و مجموعا 1920 مسابقه در شهرستانهای مختلف برای نوجوانان زیر 16 سال و بالای 16 سال در مقطع بزرگسالان برگزار شد. این مسابقات شهرستانی قرآن در دهه کرامت با حضور یک میلیون 300 هزار نفر در مقاطع و رشته های مختلف برگزار شد که آمارها از رشد بالایی نسبت به سال گذشته خبر می دهد.

یاراحمدی افزود: مرحله استانی مسابقات قرآن نیز در 31 استان از دهه ولایت تا نیمه آذرماه برگزار شد و نفرات برگزیده این دوره از مسابقات استانی از اول تا ششم اسفند در شیراز به رقابت با یکدیگر می پردازند و نفرات برتر کشوری در مقطع بزرگسالان در رشته های حفظ کل، حفظ 20 جزء و ترتیل و قرائت و مفاهیم قرآن معرفی خواهند شد.

وی تأکید کرد: مسابقات این دوره با رویکرد توجه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری در هرچه باشکوهتر برگزاری آن و مردمی کردن و توجه به مفاهیم قرآنی و تکریم قهرمانان قرآنی برگزار خواهد شد.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، درباره دلایل انتخاب شهر شیراز برای برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: وجود سومین حرم اهل بیت یعنی حضرت احمدبن موسی(ع) شاهچراغ در ایران شهر و نیز وجود مققبره حافظ شیراز به عنوان حافظ قرآن و نیز ظرفیت خوب مدیریتی که توسط استاندار محترم شیراز و نیز نماینده ولی فقیه آیت الله ایمانی در این استان ایجاد شد، ما را در هرچه باشکوهتر برگزاری این دوره از مسابقات یاری کرد.

وی توجه ویژه به مسابقات قرآنی بانوان را از دیگر ویژگیهای این دوره از مسابقات قرآن توصیف کرد و درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن گفت: مراسم افتتاحیه و اختتامیه در تالار حافظ برگزار می شود و مسابقات برادران در همین تالار ادامه دارد و مسابقات خواهران در سالن اسناد ملی شیراز برگزار می شود ضمن اینکه 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته ای از مصر، عراق و ایران را در برنامه خواهیم داشت.

یاراحمدی از برپایی برنامه ویژه در مقبره حافظ شیرازی به مناسبت برگزاری مسابقات کشوری قرآن خبر داد و افزودک علاوه بر این بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی استان را برای شرکت کنندگان در نظر گرفته ایم. و مسابقات متنوع فرهنگی را برای عموم مردم برگزار کرده و به نفرات برتر هدایای اهدا خواهد شد. از عموم مردم شیراز برای حضور در این مسابقات با برنامه ریزی های خاصی دعوت شده است که امیدواریم شاهد حضور همه اقشار مردم شیراز در این دوره از مسابقات باشیم.

وی با اشاره به معیارهای تعیین سهیمه هر استانی برای شرکت در مسابقات کشوری قرآن اعلام کرد: در مجموع 197 نفر در بخش برادران و 177 نفر در بخش خواهران به نمایندگی از 31 استان کشور در سی و ششمین دوره از مسابقات کشوری حفظ کل، حفظ 20 جزء، قرائت، ترتیل و مفاهیم به رقابت با یکدیگر می پردازند.

وی درباره نفرات برتر مسابقات کشوری قرآن نیز گفت: به 5 نفر هر رشته جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد. نفرات اول تا سوم رشته قرائت و حفظ کل به بنیاد ملی نخبگان معرفی می شوند. برگزیدگان اول تا سوم مسابقات بین المللی در رشته حفظ و نفرات اول تا پنجم مسابقات کشوری، برترینهای اول تا سوم مسابقات استانی و نفرات برتر اول تا سوم مسابقات بین المللی پس از پیروزی انقلاب از سال 85 به بعد مشمول تحصیل رایگان در دانشگاه می شوند.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: مراسم آغازین سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن پنجشنبه اول اسفند ماه از ساعت 15 تا 17 در تالار حافظ شیراز برپا خواهد شد و مراسم پایانی نیز در همین مکان در روز سه شنبه 6 اسفندماه از ساعت 9 تا 12 برگزار می شود که برای این مراسم از وزیر ارشاد و رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آمده است اما قطعیت حضور این عزیزان در روزهای آینده مشخص می شود.

کد خبر 2236352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha