۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۱۸

ساختمان شهرداری در کی یف تخلیه شد/ یادآوری تعهدات اتحادیه اروپا از زبان نماینده روسیه

ساختمان شهرداری در کی یف تخلیه شد/ یادآوری تعهدات اتحادیه اروپا از زبان نماینده روسیه

آزادی تمام زندانیان اوکراینی، یادآوری تعهدات اتحادیه اروپا در زمینه کی یف از زبان نماینده روسیه در سازمان ملل متحد و تخلیه ساختمان شهرداری از جمله خبرهای مرتبط با اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شینهوا از آزادی تمامی معترضان اوکراینی خبر داد و نوشت این اقدام در راستای پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور بوده است.

"ویکتور پشونکا" دادستان کل اوکراین در یک کنفرانسی خبری در کی یف با اشاره به امضای لایحه ای در زمینه عفو تمام معترضان در 31 ژانویه از سوی ویکتور یانوکوویچ تاکید کرد که تمام 234 نفر از افراد بازداشت شده در جریان تظاهرات آزاد شده اند.

در همین حال ریانوستی با اشاره به تخلیه ساختمان شهرداری کی یف از سوی مخالفان دولت اوکراین در پی آزادی تمام معترضان از بر داشتن سنگرها و موانع ایجاد شده در خیابان گروشفسکی در مرکز کی یف از سوی مخالفان دولت خبر داد.

حکم آزادی زندانیان اوکراینی درحالیست که مخالفان دولت موظف به تخلیه ساختمان اتحادیه های صنفی در کی یف و مقر چند استانداری در استان های غربی اوکراین تا 17 فوریه (28 بهمن) هستند.

ایتارتاس نیز به اظهارات "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در خصوص تعهد اتحادیه اروپا به دخالت نکردن در امور داخلی اوکراین، پایان دادن به تهدید تحریم‌ مقامات این کشور و همچنین انجام گفتگوهای مسالمت آمیز پرداخت.

ناآرامی ها در اوکراین درحالیست که "خوزه مانوئل باراسو" رئیس کمیسیون اروپا در سفر به انگلستان ضمن بعید دانستن عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا خواستار انعقاد توافقنامه اتحاد و تلاش برای همگرایی سیاسی و اقتصادی اوکراین با اتحادیه اروپا در وهله اول شده است.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

اتحاديه اروپا در سال2009  برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند. اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.

اوکراين نیز در همین مسیر در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد. اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي 46 ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و 500 ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده، اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

کد خبر 2236441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha