۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴

ادامه تنشها در اوکراین/

کی یف در آستانه اعتراضات جدید / مخالفان امروز هم تظاهرات می کنند

کی یف در آستانه اعتراضات جدید / مخالفان امروز هم تظاهرات می کنند

معترضان اوکراینی با وجود اقدام دولت در آزاد کردن زندانیان قصد دارند امروز یکشنبه تظاهرات جدیدی را برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، هر چند روز گذشته اعلام شد در پی اقدام دولت اوکراین در آزاد کردن معترضان بازداشت شده، افرادی که اقدام به اشغال ساختمان های دولتی در جریان اعتراضات کرده بودند قصد دارند این اماکن را تخلیه کنند، اما با این وجود قرار است امروز یکشنبه نیز تظاهرات جدیدی از سوی معترضان برگزار شود.

اعتراضات اوکراین از اواخر ماه نوامبر سال گذشته و در اعتراض به تصمیم ناگهانی دولت برای امضای قرارداد تجاری با روسیه به جای همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. معترضان از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و دولت نیز از حمایت روسیه برخوردار است.

در همین رابطه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه هفته گذشته خود در بروکسل، در بیانیه مشترکی مصرانه خواستار تشکیل دولت جدید در اوکراین، و اصلاح قانون اساسی به نحوی شدند که راه را برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در آن کشور هموار کند.

در پی این بیانیه "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما با رهبران جامعه مدنی ارتباط تنگاتنگی داریم. با آنها درباره مسائل و نگرانی هایشان گفتگو کرده ایم. توقف هرگونه خشونت، محاکمه کسانی که در خشونت ها دست داشته اند، و شروع به اصلاح قانون اساسی  که خود بخش عمده تلاش برای حل بحران است و در نهایت انجام انتخابات عادلانه و آزاد، خواسته آنهاست.

در پی این اظهارات "سرگئی لاوروف" به شدت از مواضع اتحادیه اروپا در خصوص اوکراین انتقاد کرد. وزیر امور خارجه روسیه در بخشی از اظهارات خود اعلام کرد اتحادیه اروپا با سیستم گرایش به شرق خود در صدد ایجاد فضایی از نفوذ در نزدیکی روسیه است. لاوروف همیچنین عنوان داشت که بروکسل با تحت فشار گذاشتن کی یف برای گسترش روابط خود با اتحادیه اروپا در حال ایجاد این فضا است.

این وضعیت بیانگر آن است که روسیه و غرب نوعی جنگ نیابتی را در اوکراین آغاز کرده اند و در این میان "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین، و مخالفانش باید از میان فشارهای روسیه و البته امتیازهایش از یک سو و وعده های اروپا که امیدی به تحقق آنها نیست از سوی دیگر، یکی را انتخاب کنند.
 

کد خبر 2236920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha