۵ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۱۹

شاه‌آبادی «رمان‌نویسی به روش مهندسی معکوس» را آموزش می‌دهد

شاه‌آبادی «رمان‌نویسی به روش مهندسی معکوس» را آموزش می‌دهد

دوره‌های «رمان‌نویسی به روش مهندسی معکوس»، در چهار ترم برگزار می‌شود. حمیدرضا شاه‌آبادی، در ترم نخست به«مقدمات رمان‌نویسی و ساختارشناسی یک رمان موفق» می‌پردازد. «فلسفه رمان و رمان کلاسیک»، «رمان مدرن» و«رمان پست مدرن» عناوین ترم‌های دوم تا چهارم این دوره است.

حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری دوره‌های آموزشی رمان‌نویسی خبر داد و افزود: آنچه مرا به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه نوشتن رمان تشویق کرد، گفتگو با علاقه‌مندانی بود که دلشان می‌خواست بنویسند و اصوال داستان‌نویسی را فراگیرند اما به‌خاطر عدم بهره‌گیری از شیوه‌های درست آموزشی به نتیجه مطلوب نرسیده بودند. همچنین با سفر به شهرهای مختلف، علاقه‌مندانی را می‌دیدم که دوست داشتند در زمان کوتاه، رمان‌نویسی اد بگیرند اما هیچ امکانی برایشان وجود نداشت. همه این موارد مرا برآن داشت تا دوره آموزش رمان‌نویسی برگزار کنم.

به گفته نویسنده داستان«وقتی مُژی گم شد» در دوره‌های آموزش داستان‌نویسی، هنرجویان با انبوهی تئوری روبه‌رو می‌شوند که به کار منتقدان می‌آید نه داستان‌نویس‌ها. در صورتی که من فکر می‌کنم از طریق خواندن رمان، می‌توان نوشتن آن را هم آموزش داد. در این دوره‌ها قرار است یک کتاب، الگو قرار گیرد و هنرجویان، ساختار آن کتاب و شگردهای نویسنده را درک کنند و براساس ان بنویسند؛ این به معنی کپی‌برداری نیست چراکه هر کس درک و دریافت خود را از یک رمان دارد و هرنویسنده‌ای بر اساس طرز فکر و اندیشه خود می‌نویسد.

شاه‌آبادی در پاسخ به این‌که وقتی یک رمان خوب در دوره‌های آموزشی شما ، مبنا قرار می‌گیرد می‌توان این‌گونه برداشت کرد که شما به تقلید باور دارید گفت: من به تقلید معتقدم. یک نوآموز باید تقلید کند. رمان‌نویسی یک فن است؛ مثل آموزش شنا. شما خارج از استخر نمی‌توانی تمرین کنی... شما در مرحله اول ناچار به تقلید هستی پس از آن می‌توانی در قالب عملی، خلاقیت خود را رشد دهی.

دوره‌های «رمان‌نویسی به روش مهندسی معکوس»، در چهار ترم برگزار می‌شود. ترم نخست به«مقدمات رمان‌نویسی و رساختارشناسی یک رمان موفق» می‌پردازد. «فلسفه رمان و رمان کلاسیک»، «رمان مدرن» و«رمان پست مدرن» عناوین ترم‌های دوم تا چهارم این دوره است که از 16 فروردین آغاز می‌شود.

شاه‌آبادی در پاسخ به این‌که چرا آموزش مقدمات داستان‌نویسی با رمان نوجوان آغاز می‌شود گفت: این به معنی بی‌اهمیت بودن رمان نوجوان نیست. رمان نوجوان کم حجم‌تر است و ساختار آن ساده‌تر؛ همچنان‌که ادبیات مدرن، پیش‌نیاز پست مدرن نیست.

به گفته نویسنده کتاب«دیلماج» یک نویسنده باید فکر، اندیشه و جهان‌بینی خود را داشته باشد تا بتواند به واسطه آن‌ها سؤال‌مند زندگی کند. آن موقع است که می‌تواند دست به نگارش رمان بزند؛ رمانی که به گفته میلان کوندرا، کنش انسان سئوال‌مند در برابر هستی است.

انتشارات«باغ آبی»، دوره‌های آموزشی «رمان‌نویسی به روش مهندسی معکوس» را برگزار و آثار برگزیده را در پایان دوره و در قالب مجموعه داستان منتشر می‌کند.

 

کد خبر 2237182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha