۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۴۱

بازتاب گزارش مهر/

مشکل تامين داروي عشایر ابرکوه رفع شد

مشکل تامين داروي عشایر ابرکوه رفع شد

ابركوه - خبرگزاري مهر: سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه در پاسخ به گزارش خبرگزاری مهر با عنوان "دام‌هایی که يک به يک تلف مي‌شوند/ عشایر ابرکوهی چشم انتظار توجه" گفت: با پیگیری شبکه دامپزشکی ابرکوه، مشکل دامداران عشایری برطرف شد.

علی فاتحی‌نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهرستان ابرکوه از ابتدای سال 92 نزدیک به 107 هزار دز واکسن به مراکز مایه کوبی مستقل شهرستان ابركوه تحویل و مراکز مایه کوبی شهرستان واکسیناسیون دام را انجام داده اند.

وی افزود: اما به دلیل کاهش تولید واکسن در مقطع زمانی چند هفته ای، متأسفانه واکسن در سراسر کشور با کمبود مواجه بود که با پیگیری‌های شبکه دامپزشکی این شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان یزد، این واکسن به استان و شهرستان ارسال و به مراکز مایه کوبی تحویل داده شد.

فاتحی نیا ادامه داد: دامداران از هم اكنون این شهرستان می توانند با مراجعه به مراکز مایه کوبی واکسن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی در مورد این بیماری با بیان اینکه بیماری آنتروتوکسمی یک بیماری کشنده است، گفت: بیماری آنترو توکسمی گوسفند به نام‌های بیماری قلوه نرمی و بیماری پرخونی نیز معروف است و این بیماری یک نوع مسمومیت حاد خونی نشخوارکنندگان است که در اثر فعالیت باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس در روده و آزادسازی زهرابه ایجاد می‌شود و نشانه‌های بالینی بیماری شامل اسهال، تشنج، فلجی و مرگ سریع است واین شرایط با تغییر ناگهانی، جیره غذایی و ورود گله های گوسفند و بز به مراتع اتفاق می‌افتد.

وی در این زمينه بيان كرد: از فاکتورهای مستعد کننده این بیماری، پرخوری حیوان، تغییر مراتع و تغذیه دام ها در مراتع یخ زده در زمستان و آلودگی کرمی در دام ها است.

سرپرست شبكه دامپزشكي ابركوه از خبرنگار خبرگزاري مهر نيز به دليل پيگيري مشكلات دامداران در زمينه تامين سلامت دام ها نيز قدرداني كرد.

کد خبر 2237192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha