۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۴۶

گزارش خبری/

فروش خرما مهمترین دغدغه نخلداران بوشهر/ لزوم توسعه صنایع بسته‌بندی و تبدیلی خرما

فروش خرما مهمترین دغدغه نخلداران بوشهر/ لزوم توسعه صنایع بسته‌بندی و تبدیلی خرما

بوشهر - خبرگزاری مهر: نخلداران و فعالان عرصه خرما در استان بوشهر مشکلات بسیار زیادی را برای تولید و فروش خرمای خود دارند که لازم است با ایجاد و توسعه صنایع بسته‌بندی و همچنین صنایع تبدیلی خرما در استان، گام‌های مهم در راستای رفع مشکلات کشاورزان این بخش برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور است که بخش زیادی از مردم این استان در عرصه تولید خرما و یا صنایع وابسته به آن مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وجود شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان بوشهر است که لازم است با ایجاد شرایط مناسب برای تولید خرما و همچنین فروش خرما، حمایت لازم از نخلداران و فعالان این عرصه صورت بگیرد.

در سال‌های اخیر نخل‌داران با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند که کمبود آب برای آبیاری مناسب نخیلات را می‌توان به عنوان یکی از این مشکلات بسیار مهم دانست و نخلستان‌های زیادی در استان خشکیده شده‌اند.

نقش بسیار مهم صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در فروش خرما

فروش خرما نیز یکی دیگر از مشکلات نخلداران استان بوشهر است و این موضوع در سال‌های اخیر و با سیاست‌های دلالان خرما بیشتر شده و باعث شده تا کشاورزان نتوانند خرما خود رابه قیمت واقعی بفروش برسانند و سود اصلی خرما نصیب دلالان شود.

ایجاد شرایط لازم برای صادرات خرما می‌تواند در بهبود وضعیت خرما نقشی بسیار مهم و اساسی داشته باشد و می‌طلبد که مسئولان در این راستا گام‌های اساسی را بردارند.

در حالی که استان بوشهر به عنوان قطب تولید خرمای کشور محسوب می‌شود ولی صنایع بسته بندی و همچنین صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر توسعه نیافته است و همین موضوع باعث شده تا مشتری کمتری برای خرما استان باشد.

راه‌اندازی خوشه صنعتی خرما یکی از برنامه‌هایی است که در راستای بهبود وضعیت تولید و فروش خرما نقشی بسیار مهم دارد و به همین منظور نشستی عصر دوشنبه با حضور مسئولان برگزار شد.

لزوم استفاده از فرصت مناسب صادرات خرما به ترکیه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید خرما است و باید تلاش کنیم تا زمینه را برای فروش خرما استان و به ویژه در بخش صادرات نیز فراهم سازیم.

عباس تابش در ادامه بر لزوم استفاده از فرصت مناسب صادرات خرما به ترکیه تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در سفری که اخیرا مسئولان کشور ترکیه به ایران داشتند، اعلام شد که تعرفه صادرات خرما به ترکیه صفر شده است.

وی ادامه داد: صفر شدن تعرفه صادرات خرما به ترکیه فرصت بسیار خوبی برای استفاده تولید کنندگان خرما است که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره ببریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های استان بوشهر در تولید خرما، باید از شرایط ایجاد شده برای صادرات خرما به کشور ترکیه بهره لازم را ببیریم و خرمای استان را به این کشور صادر کنیم.

وی بر لزوم تلاش برای بازاریابی مناسب برای فروش خرما تاکید کرد و اظهار داشت: بیش از یک‌چهارم خرمای وارداتی به کشور ترکیه از ایران تامین می‌شود و این کشور سالانه 15 هزار تن واردات خرما دارد.

بهبود وضعیت خرمای استان بوشهر با راه‌اندازی خوشه صنعتی خرما

عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای استان بوشهر اظهار داشت: باید شرایط لازم را برای بهبود وضعیت فروش و صادرات خرمای استان بوشهر ایجاد کنیم و از همه توان و ظرفیت در این مسیر استفاده کنیم.

ابوالفضل روزی‌طلب با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای راه‌اندازی خوشه صنعتی خرما، ادامه داد:  بهبود وضعیت خرما و کمک به توسعه صادرات این محصول از مهمترین مزایای راه‌اندازی خوشه صنعتی خرما است.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی که برای این منظور در دستور کار داریم ایجاد دایره‌المعارف خرمای ایران است که نقش بسیار مهمی در توسعه این بخش دارد.

عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای استان بوشهر به اهمیت و جایگاه این دایره‌المعارف اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شناخت تمام ویژگی‌های خرما و ایجاد زمینه کاربرد این محصول در صنایع تبدیلی از مهمترین اهداف ایجاد دایره‌المعارف خرمای ایران است.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان بوشهر در زمینه تولید خرما اشاره کرد و اظهار داشت: استان بشهر با تولید سالانه 170 هزار تن خرما به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود و باید تلاش کنیم تا زمینه لازم برای فروش و صادرات این محصول را فراهم سازیم.

رضا عوض‌پور با تاکید بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای صادرات خرمای استان بوشهر، ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر یکی از راهکارهای مهم در این زمینه است که باید با همکاری همه مسئولان شاهد تحقق آن باشیم.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب خرمای استان بوشهر، تصریح کرد: توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی و همچنین صنایع بسته‌بندی نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت بازاریابی این محصول خواهد داشت.

محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به صنایع تبدیلی نداریم

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر با بیان اینکه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی خرما نداریم، بیان داشت: توسعه ملی حمایت و پشتیبانی لازم را برای اجرای این طرح‌ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه محصولات تولید شده در بخش کشاورزی باید جذابیت لازم برای صادرات را داشته باشند، افزود: چند مرکز تحقیقاتی در استان بوشهر داریم که باید تلاش شود تا این مراکز خروجی مناسبی برای این مهم داشته باشند.

عوض‌پور در ادامه با اشاره به رتبه اول استان بوشهر در عمل‌آوری خرما، تاکید کرد: راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت خرما و رفع مشکلات مالی واحدهای بسته‌بندی خرما در دستور کار است.

کد خبر 2238549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha