۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۷

با ساخت «وقتی که بچه بودم»

زنی شنی به کودکی خود می‌رود/ انیمیشنی که چیزی از آن باقی نمی‌ماند

زنی شنی به کودکی خود می‌رود/ انیمیشنی که چیزی از آن باقی نمی‌ماند

یک کارگردان انیمیشن با اشاره به تکنیک ساخت انیمیشن شنی در فیلم کوتاه «وقتی که بچه بودم» از داستان آن درباره خاطرات زنی که به کودکی خود می رود و هماهنگی داستان با تصاویر شنی سخن گفت.

مریم کشکولی‌نیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فیلم کوتاه انیمیشن خود با عنوان «وقتی که بچه بودم» گفت: داستان این انیمیشن درباره زنی است که کودکی خود را مرور می کند و تا حدی می توان گفت خاطرات کودکی خود من است که از حساسیت هایی می گوید که بین اکثر آدم ها مشترک است.

وی ادامه داد: در ابتدای این فیلم نشان داده می شود که کودک این زن از در خارج می شود و به مدرسه می رود و بعد این زن به خاطرات کودکی خود فکر می کند و ترس هایی که مادرش نسبت به او داشته است به او نیز منتقل می شود و او هم این نگرانی ها را برای فرزندش دارد.

کارگردان «وقتی که بچه بودم» درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: این انیمیشن با تکنیک شنی و زیردوربینی ساخته شده است. بر این اساس که ما طرح تصویر را درست می کنیم و سپس به صورت فریم به فریم عکس می گریم. این انیمیشن ها هم به صورت فریم فریم کار می شود و ما پس از اعمال هر تغییری در حرکت و طرح تصویر های شنی فریم بعدی را عکاسی می کنیم.

کارگردان انیمیشن «در خانه ما» درباره تکنیک انیمیشن های شنی بیان کرد: من پیش از این انیمیشن های استاپ موشن، کاغذی و تری دی کار کرده بودم ولی این تکنیکی است که به آن علاقه دارم. ساخت این انیمیشن ها نسبت به کارهای عروسکی و یا کاغذی یک تفاوت دارد و آن این است که در پایان کار هیچ چیز از آنچه ساخته شده باقی نمی ماند جز تصاویری که در کامپیوتر ضبط شده است چراکه در هر فریم از فیلمبرداری تصاویر شنی دچار تغییر می شوند و در پایان کار تنها یک مشت شن باقی می ماند. از طرف دیگر ساخت چنین انیمیشنی سخت است چون به دقت و تمرکز زیادی نیاز دارد.

کارگردان انیمیشن شنی «تونل» که به چند جشنواره خارجی راه پیدا کرده است در پایان خاطرنشان کرد: هرکس به دنبال مدیومی می گردد که قصه اش را بر اساس آن تعریف کند. من هم فکر کردم در مدیوم شنی داستان‌گویی و دکوپاژ و همچنین محتوای داستان بهتر در خدمت فرم قرار می گیرد و کات های سینمایی کمتر است که این به بهتر شدن کار کمک می کند. در این کار همچنین ما از تکنیک مورس استفاده کردیم که باعث تغییر تدریجی تصاویر می شود.

انیمیشن «وقتی که بچه بودم» به نویسندگی و کارگردانی و انیماتور مریم کشکولی نیا در حدود 9 دقیقه به سفارش کانون پرورشی فکری کودکان ساخته شده است و موسیقی و صداگذاری نیز بر عهده حامی حقیقی بوده است.

 

کد خبر 2238694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha