۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳

زارعی در نشست خبری عنوان کرد:

نباید از غافله سنگنوردی دنیا عقب بمانیم/ جشنواره فجر را برگزار می‌کنیم

نباید از غافله سنگنوردی دنیا عقب بمانیم/ جشنواره فجر را برگزار می‌کنیم

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تأکید بر اینکه رشته سنگنوردی در حال ورود به بازیهای المپیک است گفت: سنگنوری با رشته کشتی برای حضور در المپیک به رقابت پرداخت و مسئولان باید حمایت کنند تا از غافله دنیا عقب نمانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا زارعی صبح امروز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت جشنواره زمستانی کوهنوردی، سنگنوردی و یخ نوردی در همدان برگزار می شود خاطرنشان کرد: این مسابقات از روز چهارشنبه 30 بهمن در همدان استارت می خورد و در چهار بخش کوهنوردی، سنگنوردی، یخ نوردی و غارشناسی برگزار خواهد شد که در بخش سنگ نوردی مسابقات انتخابی تیم ملی نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه 15سال در پست های مختلف این فدراسیون مشغول به کار بوده است بیان کرد: دو رشته یخ نوردی و سنگ نوردی در تلاش هستند وارد المپیک بشوند و فدراسیون جهانی به کشورهای پیشرفته از جمله ایران که جزو قدرتهای آسیاست نگاه ویژه‌ای دارد. ما دو هفته پیش پانزدهمین دوره مسابقات سنگنوردی و صعودهای ورزشی را برگزار کردیم که مورد توجه جوانان زیادی قرار گرفته بود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی اضافه کرد: کشورهای کره و ژاپن در این رشته بسیار قدرتمند هستند و ما با برگزاری سه دوره مسابقات قهرمانی آسیا در داخل کشور نشان دادیم گام‌های خوبی برداشته ایم ضمن اینکه در سال 2014 مسابقات جهانی در چهار قاره برگزار می شود و ما قصد داریم در این رویدادها شرکت کنیم.

زارعی با اشاره به برگزاری جام فجر افزود: این مسابقات در رده سنی آزاد و با حضور بیش از  300 سنگنورد برگزار می شود که البته در سال 93 آن را در سطح بین المللی برگزار خواهیم کرد. بزرگترین مشکل‌مان نداشتن سالن اختصاصی در پایتخت بوده و مجبوریم رقابتها را در سطح استانها برگزار کنیم که هزینه های زیادی برای ما به دنبال دارد، ضمن اینکه صعود سراسری در همدان را با حضور 400 ورزشکار برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سال آینده برنامه های ویژه ای پیش روی نمایندگان ایران قرار دارد گفت: ما در مسابقات سنگنوردی دنبال انتخاب نفرات ملی پوش هستیم چون که سال آینده المپیک جوانان، المپیک دانشجویان و مسابقات قهرمانی جهان را در آلمان واسپانیا پیش رو داریم. در آمریکا هم مسابقاتی برگزار می شود که به دنبال رایزنی هستیم. در این رقابت ها شرکت داریم همچنین اولین اعزام ملی به مسابقات یخ نوردی قهرمانی آسیا در کره را خواهیم داشت.

زارعی در بخش دیگری از حرف هایش تصریح کرد: در فروردین ماه آینده دو مربی خارجی از فرانسه برای تدریس در سه دوره کلاس های دیواره نوردی به ایران می آیند. ما دیواره بیستون و کرج  را داریم که در این بین دیواره بیستون جزو 50دیواره برتر دنیا قرار گرفته و  در بخش بین المللی نیز جشنواره بیستون به تصویب رسید که در دو هفته اخیر 150درخواست برای صعود به این دیواره از سوی خارجی ها به ایران رسیده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی درخصوص دیگر برنامه های سال آینده این فدراسیون توضیح داد: ما جشنواره مسیر طبیعی تحت عنوان «سفر سنگ» را در کرمانشاه برگزار می کنیم. ابتدای سال 93 هم تقدیر از قهرمانان را خواهیم داشت که در این بین کسانی که به هیمالیا و دیگر قله های مرتفع رفته اند مورد تجلیل واقع می شوند. همچنین برترین صعود سال را با الگوبرداری از جشنواره کلنگ طلایی فرانسه برگزار خواهیم کرد.

زارعی نداشتن سالن اختصاصی را بزرگترین مشکل این فدراسیون دانسته و تصریح کرد: وزارت ورزش به ما قول احداث 30دیواره تخصصی را در سطح استانها داده که امیدواریم در سالن های چند منظوره بنا نشود. مشکل ما نداشتن سالن های اختصاصی است ضمن اینکه با همکاری باشگاه ها به دنبال برگزاری لیگ هستیم که استقبال خوبی از آن به عمل می آید.

وی تأکیدکرد: سنگنوردی برای المپیکی شدن با کشتی رقابت کرد و این باید مورد توجه مسئولان ورزش کشور قرار گیرد تا از غافله عقب نمانیم چرا که با شرایط پیش آمده به زودی شاهد المپیکی شدن این رشته خواهیم بود. ما برای احداث سالن های اختصاصی نیاز به بودجه های میلیاردی داریم که از توان فدراسیون خارج بوده و نیاز به حمایت وزارت ورزش داریم.

زارعی درخصوص مسابقات یخ نوردی و حضور ورزشکاران کشورمان در المپیک زمستانی سوچی گفت: زمانی که من رئیس فدراسیون شدم فرصتی برای برگزاری مسابقات انتخابی نبود و چون جام جهانی رنکینگ شخصی است 6 نفر علاقمند قصد داشتند با هزینه شخصی در این مسابقات حاضر شوند که ما هماهنگی های لازم را در این باره انجام دادیم المپیک سوچی هم بسیار حائز اهمیت است و روس ها در این باره سرمایه گذاری زیادی کرده اند که در این رقابت ها نیز نمایندگانی داریم امروز هم حسین صالحی برای حضور در مسابقات اسکی کوهستان عازم کره می شود و دو هفته بعد در رقابتهای جهانی ایتالیا حضور خواهد یافت.

کد خبر 2238867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha