۳ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۱۲

هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد/ تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی

هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد/ تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی

هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی، شب گذشته 2 اسفندماه با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی، حافظان، قاریان و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی و اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن «تسنیم» و نخستین دوره مسابقات قرآن «تلاوت»، شب گذشته 2 اسفندماه با حضور حجت الاسلام مهدی خاموشی، لاله افتخاری، حجت الاسلام حشمتی، مهدی قره شیخلو و اساتید و پیشکسوتان قرآنی، حافظان، قاریان و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
 
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم به ارائه سخن پرداخت و گفت: برنامه امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد که این تفاوت‌ها به دلیل مأموریت‌های سازمان دارالقرآن در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است. اولین ماموریت این سازمان توسعه آموزشهای قرآنی است که بر این اساس افرادی که سه دهه سابقه فعالیت قرآنی دارند را شناسایی و از آنها تجلیل و تکریم می‌کنیم. همچنین هر ساله در راستای توسعه آموزشهای قرآنی از قاریان و حافظان کلام وحی که در آن سال صاحب رتبه بین‌المللی می‌شوند، تجلیل به عمل می‌ آوریم. دومین ماموریت این سازمان ساماندهی مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی است. امسال برای نخستین بار شش مؤسسه قرآنی برگزیده که با محوریت فعالیت‌های قرآنی در خدمت مردم هستند را نیز تجلیل می‌کنیم.
 
وی افزود: ماموریت سوم سازمان دارالقرآن نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم است. این کار از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و سازمان دارالقرآن است که بیش از 25 سال است که همکاران ما در این سازمان تلاش کرده‌ اند که قرآن‌ را بدون اشکال به دست مردم برسانند و امسال برای نخستین بار در این بخش از یکی از مصححان قرآن کریم که سابقه بیش از 25 سال در این حوزه دارد، تجلیل می‌کنیم.
 
 
وی با اشاره به مسابقات تسنیم و تلاوت اظهار داشت: مسابقات تلاوت برای نخستین بار با رویکردی جدید برگزار شد و هدف از برگزاری این مسابقات این بود که توجه قاریان و حافظان قرآن را به حفظ قرآن همراه با درک مفاهیم آیات جلب کنیم. در نخستین دوره مسابقات تلاوت از هر قاری قرآن سه سؤال مفهومی پرسیده می‌شد، همچنین در بخش حفظ نیز حافظان باید بر مفاهیم پنج جزء اول قرآن کریم مسلط بودند که برگزیدگان این مسابقات امشب تجلیل و تکریم می‌شوند. تکریم از اهل قرآن، تکریم از قرآن کریم است. وظیفه ما ایجاب می‌کند که از کسانی که بیش از 40 سال در فعالیت‌های قرآنی زحمت کشیده‌اند، قدردانی کنیم و یادآور شویم که ما در سازمان دارالقرآن متوجه تلاش‌ها و زحمات این عزیزان هستیم. 
 
پس از سخنرانی رئیس سازمان دارالقرآن، اهدای جوایز نفرات اول مسابقات قرآن «تسنیم» و «تلاوت» انجام شد و در این بخش از شش موسسه قرآنی ـ مردمی برتر نیز تجلیل به عمل آمد. 
 
 
پس از اجرای تواشیح توسط گروه هم‌خوانی و تواشیح اهل بیت(ع)، تجلیل از مصحح برگزیده کتابت قرآن کریم و حائزین دریافت مدرک درجه یک و دو حفظ قرآن و همچنین رتبه‌های بین‌ المللی مسابقات قرآن از دیگر بخشهای در نظر گرفته شده برای هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی بود.
 
پس از اهدای جوایز چهره‌های قرآنی (اساتیدی که بیش از سه دهه فعالیت قرآنی داشته‌اند)، در بخش دیگر این برنامه، طبق برنامه قرار بود حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی به ارائه سخن بپردازد اما وی از آیت الله قرشی درخواست کرد به ارائه سخن بپردازد. وی طی سخنان کوتاهی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره به قرآن کریم اهمیت بسیاری می‌داد و بر ورود مفاهیم قرآنی در متن جامعه تاکید می‌ کردند، پس می‌ توان نتیجه گرفت که اگر بتوانیم افراد جامعه را قرآن‌دان و قرآن‌ خوان کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
 
 
وی افزود: اگر در مملکت خواندن نماز و قرآن ترویج و توسعه داده شود، مشکلات و معضلات حل می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که آن کسانی که در زندان هستند و سنگ دشمن را به سینه می‌زنند و برای براندازی انقلاب اسلامی کار می‌کنند، با قرآن کریم آشنا نیستند. شما نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که قرآن‌خوان و نمازخوان باشد، اما ضد انقلاب باشد، پس نتیجه می‌گیریم که دولت هر مقدار برای ترویج قرآن هزینه کند، باز هم کم است.
 
آیت الله قرشی در ادامه سخنانش اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) علاوه بر اینکه بر ورود قرآن به متن جامعه تأکید داشتند، همواره بر این نکته نیز تأکید می‌کردند که باید در تربیت فرزندان خود دقت کنید. باید در تربیت فرزندان به دوستی آنها با پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان(ع) و همچنین دوستی آنها با قرآن توجه بیشتری کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه حاملان قرآن و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در روز قیامت در صف مرسلین و پیامبران می‌ایستند، تصریح کرد:  پیامبراسلام(ص) فرمودند که «بهترین امت من کسانی هستند که قرآن را می‌آموزند و به دیگران یاد می‌دهند و قلبی که ظرف قرآن باشد، خداوند آن قلب را عذاب نخواهد کرد»، البته این موضوع متواتر از پیامبر(ص) نقش شده است. اگر بتوانیم امت خود را قرآن‌خوان و قرآن‌دان کنیم، بیش از 95 درصد از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.
 
 
 
 
قرائت پیام آیت‌الله جوادی آملی خطاب به هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی از برنامه‌های دیگر این همایش بود که پس از قرائت پیام این عالم دینی کشور، تجلیل از مصحح برگزیده کتابت قرآن کریم و حائزین دریافت مدرک درجه یک و دو حفظ قرآن و همچنین رتبه‌های بین‌المللی مسابقات قرآن نیز انجام شد.
 
 
همچنین، اجرای گروه تواشیح و هم‌خوانی اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی بود که پس از اجرای این برنامه، اساتیدی که بیش از سه دهه فعالیت قرآنی داشتند، تجلیل شدند.
کد خبر 2240972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha