۴ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۵۵

200 هزار اصله انواع نهال در زنجان توزیع می شود

200 هزار اصله انواع نهال در زنجان توزیع می شود

زنجان -خبرگزاری مهر: برای احیا،توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و با هدف افزایش سطح و سرانه فضای سبز و زراعت چوب در استان زنجان بیش از 200 هزار اصله نهال بین مردم و زارعان چوب توزیع می شو.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید معانی درباره گونه های قابل توزیع در استان افزود: نهالهای زبان گنجشک، اقاقیا ،داغداغان، گلابی وحشی، عرعر، افرا، سرو نقره ای ارغوان، سرو خمره ای و صنوبر از گونه هایی هستند که در اختیار مردم قرار خواهند گرفت.

وی، از پیگیری تامین نهال از طریق بخش خصوصی خبر داد و گفت: در حال پیگیری و تامین نهال به میزان 200 هزار اصله از طرف سازمان هستیم که در صورت تامین، این نهال ها نیز در هفته منابع طبیعی توزیع می شود.

رئیس اداره جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان توسعه جنگلکاری جنوب زنجان و مناطق ولی آباد، جزلا و بیدان چای را از برنامه های دیگر اداره جنگلکاری عنوان کرد و یادآور شد: قسمتی از این برنامه ها اجرا شده و قسمتی هم در اسفند امسال اجرا خواهد شد.

پارک آبخیز جنوب زنجان ، گامی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی

رئیس اداره مطالعات معاونت آبخیزداری استان زنجان،  درباره پارک آبخیز جنوب زنجان گفت: پارک آبخیز جنوب زنجان گامی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی است.

جعفر بیات افزود:  این طرح در راستای افزایش فضای سبز حاشیه شهر، کنترل سیل و روانابهای حوضه پارک و استفاده  از آن برای تامین آب مورد نیاز و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی و ترویج، آموزش و ارتقا سطح دانش عمومی جهت حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در سال 1372 پایه گذاری شده است.

وی اظهار داشت: مساحت حوضه این پارک را 700 هکتار و میزان رواناب سالانه حوضه  را 650 هزار متر مکعب اعلام کرد و درباره مشخصات این طرح افزود: ارتفاع حوضه پارک 1590 تا 1869 متر از سطح دریا و میزان بارندگی متوسط سالانه حوضه 310  میلیمتر بوده و گونه های غالب مرتعی حوضه را  گون، استیپا، فستوکا،درمنه، جو وحشی تشکیل می دهند. وی با اشاره به عملیات انجام شده در این پارک از سال 1372 اعلام کرد: در این پارک 46 هکتار جنگلکاری شامل گونه های کاج، سرو، اقاقیا،سنجد، زبان گنجشک و شمشاد انجام انجام شده است.

رئیس اداره مطالعات معاونت آبخیزداری استان زنجان،  از احداث یک دستگاه سد خاکی با ارتفاع 22 متر و حجم مخزن 450 هزار متر مکعب و تجهیز ایستگاه پمپاژ در این طرح خبر داد و گفت: احداث بندهای تاخیری با حجم 2900 متر مکعب و ساخت 15 کیلومتر جاده به عرض 6 متر و استخر ذخیره آب با حجم 625 متر مکعب و احداث ساختمان حفاظتی 200 متر مربعی از دیگر اقدامات انجام شده در پارک می باشد.

بیات، درباره ادامه عملیات در این پارک افزود: جهت انتقال آب از سد حسن ابدال به این پارک 5185 متر لوله گذاری 200 میلیمتری انجام شده و 6700 متر لوله 110 و 125 میلیمتری نیز جهت شبکه آبیاری پارک نصب شده است .

وی، از اجراي پروژه‌هاي مختلف در آبخيزهاي شهري شمال زنجان (گاوازنگ) به مساحت 1960 هکتار و جنوب زنجان (سلمانلو) با مساحت 700هکتار و آبخیز شهری قیدار با مساحت 1300 هکتار  خبر داد و احداث مخازن ذخيره آب و بانكت، جنگلكاري، بذركاري و كودپاشي مراتع، بهسازی چشمه‌ها، احداث پلكانهاي مخصوص ورزشي و پياده‌روي و بندهاي رسوب‌گير را نیز یادآور شد.

 

 

کد خبر 2241871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha