۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۳۷

آزادشهرکی در گفتگو با مهر:

دغدغه تقويت زير ساخت‌هاى فرهنگى بوشهررا دارم/ توسعه متوازن شهر بر اساس محله‌محوری

دغدغه تقويت زير ساخت‌هاى فرهنگى بوشهررا دارم/ توسعه متوازن شهر بر اساس محله‌محوری

بوشهر - خبرگزاری مهر: تقويت زير ساخت‌هاى فرهنگى بوشهر، توسعه متوازن شهر بر اساس محله‌محوری، توسعه فضاهای تفریحی، توریستی، گردشگری در بوشهر،احداث فرهنگسراهای محلات، ایجاد زمینه برای كسب مهارت و آشنايي پاكبانان با اخلاق حرفه‌اي برای آنها، تدوین سند فرهنگى جامع برای شهر بوشهر، توجه بیشتر به نیازهای فرهنگی و . . . از مهمترین عناوین صحبت‌های شهردار بوشهر است.

سعید آزادشهرکی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: شهر بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که یکی از این ظرفیت‌ها باقت قدیمی بوشهر است که در جهان کم‌نظیر است.

وی افزود: قدمت خانه‌های بافت قدیم بوشهر به روزگار پادشاه زند و افشار برمی‌گردد که بندر بوشهر در ان زمان به عنوان اصلی ترین بندر و بارانداز ایران به چنان آوازه‌ای رسیده بود که یکی از بهترین نمونه‌های معماری سنتی در ایران بوده که در آن معماری به طور شگرفی با طبیعت سازگار شده است.

شهردار بوشهر ادامه داد و گفت: خانه موزه در بافت معماری قدیم، بیشتر خانه فرهنگ، علم، هنر، مذهب و قرآنی بوده اند که درگاه و باب آنها بر روی مردم ایران زمین و سرزمین مرزبانان دریایی خلیج فارس و تاریخی بندر بوشهر باز و گشوده بوده و امروز با گذشت زمان نباید بگذاریم، این ساختمان های برگزیده با شاهکار معماری بی نظیر در جنوب کشور اسلامیمان ایران، به فراموشی سپرده شود.

وی اضافه کرد: در این بافت همه شاخص‌های مهم معماری از قبیل اقلیم، فرهنگ، مصالح ساختمانی، رنگ بنا و سایر موارد به درستی در آن رعایت شده است، از این رو حفظ و مراقبت از این بافت به عنوان شناسنامه فرهنگی و تاریخی بوشهر لازم و باید در اولویت قرار گیرد.

آزادشهرکی تصریح کرد: امسال همه برنامه های بزرگداشت «هفته بوشهر» بر محور میراث فرهنگی و توجه به معماری بافت قدیمی این بندر تاریخی برنامه ریزی شده است.

توسعه فضاهای تفریحی، توریستی، گردشگری در بوشهر

وی با اشاره به اینکه نشست‌های تخصصی بایستی تصمیمات اجرایی و عملی داشته باشند، گفت: دوستان و متخصصین و اعضای شورای شهر و مجموعه مدیران و تک تک شهروندان در این فضای آرام دست خدمت گذاران خود را خواهند گرفت و در این راه یاری رسان آنها خواهند بود و دولت تدبیر و امید فضای اعتماد و همدلی را فراهم نمود تا در سایه آن توسعه و آبادانی کشور و شهرمان را شاهد باشیم.

این کارشناس متخصص شهرسازی و معماری ضمن اشاره به موفقیت های شهرداری بوشهر در اجرای طرح‌های خدماتی در شهر عنوان کرد: مسئله توسعه فضاهای تفریحی، توریستی، گردشگری، زمین های ورزشی چندمنظوره و احداث فرهنگسراهای محلات با مشارکت شورایاران و جوانان و صاحب نظران علمی در این شهر یکی از اقدامات موفقی خواهد بود که اگر با همدلی و همراهی و بسیج همگانی شاهد پیشرفت قابل توجهی خواهیم شد و لازم می دانم از اعضا همیشه همراه شورای اسلامی شهر بوشهر، مردم و مجریان و عوامل این شهرداری در این رابطه تقدیر و قدر دانی کنم.

وی در ادامه افزود: در این راستا برای سال آینده در بخش توسعه فضاهای فرهنگی و عمرانی اعتبارات قابل توجهی پیش بینی کرده ایم و امید است پروژه های آسفالت معابر و مبلمان شهری، میادین تره و بار، ایجاد مجموعه ورزشی ویژه بازنشستگان و بانوان در پارک های محله ای و... در سال 93 به خوبی جهت بهرمندی بهتر شهروندان اجرا شود و برگزاری معماری فانوس شهری یکی از این طرح ها برای سال جدید می باشد.

ممیزی املاک یکی از محل های درآمد شهرداری بندر بوشهر است

آزادشهرکی خاطر نشان کرد: ممیزی املاک یکی از محل های درآمد شهرداری بندر بوشهر است که با فعال کردن کدهای غیرفعال به این مهم دست پیدا می کنیم.

وی گفت: ما در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر بوشهر یک وظیفه بیشتر نداریم و آن هم خدمت رسانی بی منت به مردم متدین و فرهنگ دوست این بندر تاریخی است، زیرا مردم در حد اعلا از مقدسات و حریم ولایت دفاع کرده اند و ما مسئولان پایگاه خدمات شهری و پارلمان شهری باید پاسدار آرمان ها و ارزش های اسلامی و الهی مردم در جامعه باشیم.

شهردار بوشهر اضافه کرد: کارهایی که منافع مردم را خدشه دار می کند باید از آن سرباز بزنیم و بگذریم و موانع را پشت سر گذاشت و با در نظر گرفتن رضای خداوند مهربان، به منظور خدمت رسانی و حمایت مردم تلاش کنیم.

آموزش و فرهنگ سازی را باید از خودمان شروع کنیم

آزادشهرکی با بیان اینکه زیرساخت‌ها و فضاهای خدمات شهری که از قبل با مکانیزم قدیمی بر جا مانده است زیبنده و شایسته مردم شهر بوشهر نیست، عنوان کرد: تمام تلاش جهادی ما در طرح های سال آینده این است که با استفاده از علوم نوین شهرسازی با حفظ معماری ممتاز درون سازه و برون سازه بافت قدیم این بندر تاریخی مطابق با استانداردهای روز و بهره گیری و حمایت از علاقمندان و توانمندان سرمایه گذاری در بخش های مختلف خدمات رسانی شهری به شهروندان بوشهری دوستدار میراث فرهنگی، برای بار مجدد، ساز توسعه و پیشرفت زیرساخت های تمامی بخش های که تحت وظیفه و رسالت ما است به صدا درآید.

وی با تاکید بر اینکه نشست های تخصصی بایستی تصمیمات اجرایی و عملی داشته باشند، افزود: آموزش و فرهنگ سازی را باید از خودمان شروع کنیم و با استفاده از نخبگان و متخصصان در شهر و جمع بندی خروجی این چنین جلساتی، خود شهروندان باید شاهد تحولات در سطح شهر باشند.

وی با بیان اینکه نيروي انساني مبناي پيشرفت هر كشوري قلمداد مي شود و آموزش نيروي انساني زمينه ساز هر توسعه و پيشرفتي است، تصریح کرد: با توجه به اينكه نيروي انساني مبناي توسعه جوامع مي باشد لحاظ کردن نيروي انساني در برنامه ريزي موجب موفقيت برنامه ها و طرح هاي اجرايي را در بر خواهد داشت.

كسب مهارت و آشنايي پاكبانان با اخلاق حرفه‌اي

وي همچنين خطاب به مديران داخلی سازمان های زیر مجموعه شهرداري گفت: ما باید به اهميت رعايت بهداشت فردي پاكبانان، تأمين فضاي هاي مناسب برای پاكيزگي، استحمام و رفع هرگونه آلودگي احتمالي از وسايل كار و البسه آنها را مورد توجه قرار دهیم و بايد فضايي ايجاد كنيم تا اين عزيزان هنگامي كه از سر كار بر مي گردند پاكيزه و با نشاط وارد منزلشان شوند.

این کارشناس متخصص شهرسازی و معماری با بيان اينكه نقش پاكبانان در زيبايي و پاكيزگي شهر بسيار مهم است كسب مهارت هاي حرفه اي و آشنايي پاكبانان با اخلاق حرفه اي خويش را موجب موفقيت در خدمات رساني به شهروندان دانست.

شهردار بوشهر با اشاره به اینکه آرامش و امنیت اجتماعی جامعه زمینه ساز توسعه و پیشرفت های همه جانبه است، تصریح کرد: آرامش و امنیت مردم باعث فراهم شدن بسترهای کار، تلاش و رشد و تعالی امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می شود و تلاش و هماهنگی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سمت و سوی اتحادگونه برای تامین آرامش اجتماعی، روانی و امنیتی مردم است که بتوانند نقش خود را برای زندگی بهتر ایفا کنند و نقش فرهنگ و داشتن آگاهی‌های مختلف را در بهبود زندگی اجتماعی و فردی مردم بسیار کارساز و راه گشا است.

مردم از ارکان مهم در زمینه احیای بافت فرسوده هستند

وی با بیان اینکه مردم از ارکان مهم در زمینه احیای بافت فرسوده هستند که باید در این زمینه وارد شوند تا سرعت احیای این بافت‌ها افزایش پیدا کند، بیان داشت: دولت به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت سنگین را به دوش بکشد چرا که قیمت املاک بافت فرسوده از بودجه استان بیشتر است.

آزادشهرکی اضافه کرد: آموزش به ساکنان بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار ادارات و دستگاه های متولی باید قرار بگیرد و اغلب جلسات این آموزش‌ها باید در مساجد و مدارس برگزار شود تا مشارکت مردم در امر احیای این بافت‌ها جلب شود.

شهردار بوشهر افزود: لازم است که عموم مردم اطلاعاتی در زمینه مخاطرات و مشکلات بافت فرسوده کسب کنند و آگاه باشند که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه و بلای طبیعی چه مصیبت‌هایی گریبانگیر آن‌ها می‌شود.

وی یادآورشد: هنوز اهرم‌های تشویقی و انگیزه‌های لازم ایجاد نشده بنابراین باید دولت، میراث فرهنگی، شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره راه و شهرسازی تخفیف‌ها و مشوق‌هایی ارائه دهند تا مردم بیشتر احیای بافت فرسوده را پیگیری کنند.

دغدغه من تقويت زير ساخت هاى فرهنگى بوشهر است

شهردار بوشهر دغدغه‌های خود را از جنس فرهنگ و مسائل فرهنگی برشمرده و گفت: تمام دغدغه من تقويت زير ساخت هاى فرهنگى شهر است تا زمانى كه بستر سازى مناسب فرهنگى وجود نداشته باشد، نمى توان از فرهنگ سازى سخن گفت و ادعاى فرهنگى شدن داشت.

آزادشهرکی خاطرنشان ساخت: امروز باید مباحث فرهنگى مورد بحث جدى قرار بگيرد و بتوانم از بودجه فرهنگى در شورا دفاع كنم و بودجه فرهنگى شهر صرف گزينه هاى ديگر نشود به نظرم كار بزرگى است و  بستر و زيرساخت هاى مناسب براى فعاليت هاى فرهنگى در شورا و شهرداری فراهم شده است.

بايد براى شهر سند فرهنگى جامع تدوين شود

وی در ادامه افزود: در ابتدا بايد براى شهر سند فرهنگى جامع تدوين شود، تا اطلاعات دقيقى از وضع موجود در دسترس مديران فرهنگى قرار بگيرد، سپس با شناخت مقولات مختلف فرهنگى، پديده هاى موجود فرهنگى در شهر و معضلات موجود در شهر، بتوانيم چشم انداز فرهنگى شهر را مشخص كنيم و در حقيقت نخست بايد بدانيم در حال حاضر كجائيم تا مقصد را بر اساس آن مشخص كنيم.

آزادشهرکی گفت: باید كميسيون فرهنگى شورای شهر و مشاوران و معاونین شهرداری در صدد تهيه سند جامع شهرى مطابق با سند راه شورای فرهنگ عمومی استان که به ریاست آیت الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر برگزار می شود، تدوین کنند و بررسى چند و چون پروژه هاى شهرى هم بر عهده همكاران اين دو بخش است.

وی گفت: باید نمايندگانى از طيف هاى گوناگون از جمله مطبوعات، معلولان، بانوان، اهالى هنر، كارگران و... در كميسيون فرهنگى حضور یابند و به اين صورت هر تصميمى كه اتخاذ مى شود، ابتدا توسط نمايندگان خود طيف ها مورد ارزيابى واقع مى شود و سپس به تصويب مى رسد، كه اين امر هم مانع از اتلاف بودجه ها شده و هم رضايتمندى گروه هاى هدف شهروندی جامعه را به دنبال دارد.

عناصر فرهنگى ما دچار آسيب اساسى شده‌اند

شهردار بوشهر اظهار کرد: تغيير سبك زندگى خانواده ها، امروزه با ورود فن آورى هاى جديد و انفجار اطلاعاتى و ارتباطاتى، اقشار مختلف اجتماعى در معرض آسيب و تهديد قرار دارند و تهاجم فرهنگى وارد شده از سوى رسانه هاى خارجى، سبك زندگى مردم را دچار تغيير و دگرگونى كرده است.

آزادشهرکی خاطرنشان ساخت: دغدغه فرهنگى خانواده‌ها، نوع برخوردها و رفتارها، ارزش ها و باورها در مسيرى قرار گرفته اند كه اصلا تناسبى با ارزش‌ها و باورهاى كشورمان ندارند، حقيقت اين است كه عناصر فرهنگى ما دچار آسيب اساسى شده اند و بزرگترين دليل آن عدم توجه مسئولين به نيازهاى فرهنگى است و باید با معرفی و ترویج الگو و سبک زندگی اسلامی - ایرانی از سیره اهل بیت (ع) و شهدا در جامعه می تواند تاثیر داشته باشد.

توسعه شهر به صورت متوازن و محله‌محوری انجام می‌شود

وی یادآورشد: من اعتقاد دارم هر اقدامى كه در شهر صورت مى گيرد در ابتدا بايد با رعايت عدالت و تأكيد بر محله محورى صورت بگيرد و نگاه مديريتى بايد نگاه سيستمى باشد تا تمام اجزا نه به صورت مجزا بلكه به صورت اجزاى در حال تعامل بررسى شوند و توسعه بايد به صورت متوازن صورت گيرد، تا همه از امكانات و تسهيلات عادلانه برخوردار شوند.

آزادشهرکی در پایان با بیان اینکه برای حفظ محيط زيست هر قدر هزينه كنيم كم است، گفت: كره زمين به عنوان محيطي كه ما در آن زندگي مي كنيم، امانتي است كه از گذشتگان ما به ارث رسيده و ما نيز بايد اين امانت را همانگونه كه تحويل گرفته ايم به نسل هاي آينده تحويل دهيم.

وی تاکید کرد: بهره برداري انسان از منابع طبيعي و منابع زيرزميني به عنوان انرژي و مواد اوليه اي كه در راستای توليد محصولات مصرفي مورد استفاده قرار مي گيرند و استفاده غير اصولي از اين منابع علاوه بر كاهش عمر اين منابع و تخريب منابع طبيعي را شامل مي شود كه آن نيز با توجه به توليد زباله و متأسفانه عدم دفع اصولي اين زباله ها به آسيب جدي محيط زيست منجر مي گردد.

................................
گفتگو: حامد فکوری

کد خبر 2248664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha