۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۸

«سنگ سلام» بایرامی زیباترین كتاب جهان شد

«سنگ سلام» بایرامی زیباترین كتاب جهان شد

این کتاب که مدیریت هنری آن را مجید زارع برعهده داشته و تصویرگری جلد را امیر مفتون انجام داده است،توانست لوح تقدیر جایزه زیباترین کتاب جهان را از آن خود کند. 

به گزارش خبرگزاری مهر، تلاش برای برگزیدن زیباترین كتابهای جهان از سال 1963 در لایپزیك آلمان آغاز شد. در سال 1991 بنیاد هنر كتاب‌آرایی فرانكفورت عهده‌دار برگزاری این مسابقه‌ی جهانی شد. در سال 2013 پنجاهمین سال برگزاری این مسابقه جشن گرفته شد. در همان سال، یعنی 2013 شاهد راه یافتن یك اثر داستانی ایرانی به‌فهرست نهایی كتابهای انتخاب‌شده بودیم، كتاب «دخیل عشق» از انتشارات عصر داستان نخستین افتخار را نصیب كشور ایران كرد.

در سال 2014 یعنی پنجاه و یكمین سال برگزاری این مسابقه، ایران با 26 اثر برگزیده در مسابقه حضور یافت. در این مسابقه 567 اثر از 30 كشور جهان شركت كردند. این كشورها عبارت بودند از: آلمان، اتریش، اسپانیا، استرالیا، استونی، اسلواكی، ایران، بلغارستان، پرتغال، تایوان، جمهوری چك، چین، دانمارك، روسیه، رومانی، زلاندنو، ژاپن، سوید، سوییس، فنلاند، كانادا، كرواسی، كلمبیا، لاتویا، لتونی، لهستان، لیختن‌اشتاین، مجارستان، نروژ و هلند.

هفت داور از كشورهای آلمان (3 نفر)، آمریكا، اتریش، چین و سوییس آثار دریافتی را داوری كردند. در نتیجه 57 اثر از 18 كشور به‌مرحله‌ی نهایی راه یافتند، یعنی، آلمان با 10 اثر، اتریش و سوید هركدام با 6 اثر، چین با 5 اثر، جمهوری چك و لهستان هركدام با 4 اثر، ژاپن و سوییس هركدام با 3 اثر، ایران، رومانی، فنلاند، كانادا، نروژ و هلند هركدام با 2 اثر و كشورهای استونی، پرتغال، تایوان و روسیه هركدام با یك اثر. 2 اثر ایرانی راه‌یافته به‌فهرست برگزیده‌شدگان نهایی، كتاب‌های «سنگ سلام» و «تركه‌های آلبالو» هر دو از انتشارات عصر داستان بودند.

هیات داوران پس از دو روز داوری دشوار و پرتلاش، سرانجام برندگان این مسابقه‌ی جهانی را برگزید.

1ـ جایزه‌ی نخست، یعنی حروف زرین به‌كتابی از كشور سوییس رسید.

2ـ تك‌ مدال طلا به‌كتابی از كشور آلمان اعطا شد.

3ـ 2 مدال نقره هر دو به‌كتابهایی از كشور اتریش رسید.

4ـ از 5 مدال برنز، 3 به‌مدال به‌كتابهایی از كشور آلمان تعلق گرفت. 2 مدال باقی‌مانده هم به‌كتابهایی از كشورهای چین و لهستان رسید.

5ـ پنج كتاب دریافت‌كننده‌ی لوح تقدیر به‌ترتیب انتخاب شدن از كشورهای ایران، هلند، نروژ، چین و ژاپن بودند. كتاب برگزیده‌ی ایرانی «سنگ سلام» نام دارد كه داستانی از محمدرضا بایرامی است. مدیریت هنری این اثر را مجید زارع برعهده داشته است و تصویرگری جلد را امیر مفتون انجام داده است. كتاب، به‌راستی زیبا است. نه جلد سخت چرمی و چوبی دارد و نه بر كاغذ گلاسه چاپ شده است. كوچك است و ظریف. هماهنگی كم‌نظیری بین جلد و متن كتاب وجود دارد و به‌طور اخص طراحی و تصویرگری جلد تماشایی است. كتاب نهایت خلاقیت و تازگی را به‌نمایش می‌گذارد. این‌كه پس از 51 سال، یك كتاب ایرانی در میان 14 كتاب زیبای جهان قرار گرفته است، موجب افتخار هر ایرانی است.

نمایندگی بنیاد هنر كتاب‌آرایی را شباویز در ایران بر عهده دارد و همه‌ساله كتابهای زیبای ایرانی را با هزینه‌ی شخصی انتخاب می‌كند و برای حضور در مسابقه می‌فرستد.

کد خبر 2248967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha