۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۲۶

جان کری در کی یف:

روسیه باید نیروهایش را از کریمه خارج کند/مسکو برای حل مشکل با سازمان ملل و دولت اوکراین مذاکره کند

روسیه باید نیروهایش را از کریمه خارج کند/مسکو برای حل مشکل با سازمان ملل و دولت اوکراین مذاکره کند

وزیر خارجه آمریکا در کی یف ضمن اینکه خواستار خروج نیروهای روسیه از شبه جزیره کریمه شد تصریح کرد: روسیه برای حل موضوع اوکراین باید با سازمان ملل و دولت اوکراین مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاریمهر به نقل از بی بی سی ،جان کری وزیر خاره آمریکا که در کی یف پایتخت اوکراین به سر می برد در کنفرانسی مطبوعاتی در سفارت آمریکا اقدامات روسیه در شبه جزیره کریمه را غیرقابل قبول خواند.

وی با اشاره به اقدامات روسیه در شبه جزیره کریمه گفت: اگر روس ها نگران وضع روس زبان های این منطقه هستند باید با مقامات اوکراینی تعامل و گفتگو کنند و جامعه جهانی و ما هم آماده کمک هستیم. وی استقرار ناظران بین المللی و برگزاری یک انتخابات در اوکراین را یکی از راههای رفع نگرانی روسیه خواند.

وی اقدام روسیه در اعزام نیروهای نظامی به این منطقه را غیرقابل قبول و ناقض قوانین بین المللی و تعهدات روسیه خواند.

جان کری از روسیه خواست تا به تعهدات سال 1997خود در قبال اوکراین عمل کرده و نیروهای نظامی خود را به پادگان هایشان برگرداند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما در قرن 21 هستیم و مشکلات را باید از طریق دیپلماتیک حل کنیم و نه از طریق روش های قرن 19.

وی از روسیه خواست تا مسأله را از طریق گفتگو و سازمانهای بین المللی حل کند و در عین حال تأکید کرد اگر روسیه به این کار تن ندهد آمریکا و متحدانش علیرغم میلشان برای انزوای سیاسی و دیپلماتیک روسیه گام بر خواهند داشت همانگونه که روز گذشته مذاکرات گروه 8 را تعلیق کردند.

کری در ادامه اظهاراتش از تلاش آمریکا و متحدانش برای بازسازی اقتصاد اوکراین خبر داده و گفت: با همکاری صندوق بین المللی پول یک بسته کمک مالی یک میلیارد دلاری در اختیار دولت اوکراین قرار خواهد گرفت.

وی همچنین وعده داد که کارشناسان آنها با دولت اوکراین برای مبارزه با فساد و برگرداندن اموال سرقت شده همکاری خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: آمریکا و متحدانش به اوکراین کمک خواهند کرد تا در برابر سیاستهای تجاری روسیه که با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد مقاومت کند.

وی با بیان اینکه در خیابانهای کی یف حضور داشته و شاهد خشونتی نبوده این ادعا مبنی بر وجود خشونت در اوکراین را به طور ضمنی رد کرد.

کری در پایان اعزام نیرو به کریمه را از سوی روسیه را غیر قابل قبول خوانده و گفت: روسیه برای حل این مشکل باید با سازمان ملل و دولت اوکراین مذاکره کند.

کد خبر 2249448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha