استاد دانشگاه لندن در گفتگو با مهر:

پوتین قصد بازسازی و احیای قدرت روسیه را دارد/ روسیه در اوکراین عقب نشینی نمی کند

پوتین قصد بازسازی و احیای قدرت روسیه را دارد/ روسیه در اوکراین عقب نشینی نمی کند

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: آرشین ادیب مقدم استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن در گفتگو با مهر تصریح کرد که روسیه به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در اوکراین باقی خواهد ماند.

دکتر آرشین ادیب مقدم استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در دانشگاه لندن در گفتگو با خبرنگار مهر به علل واکنش روسیه در قبال تحولات اوکراین و همچنین ارتباط و تاثیر این رخداد در مورد مواضع روسیه در قبال سوریه پرداخت.

این استاد دانشگاه لندن درباره این مسئله که برخی معتقد هستند برکناری ویکتور یانوکوچ از قدرت در اوکراین نوعی پیروزی تاکتیکی برای غرب در برابر روسیه بوده است که می تواند موجب تضعیف مواضع روسیه در قبال دولت سوریه شود تصریح کردکه وی ارتباط مستقیمی بین حوادث اوکراین و سوریه نمی بیند.

ادیب مقدم در باره تحولات اوکراین معتقد است: تردیدی نیست که رقابت بین روسیه و آمریکا شدت گرفته است اما ارتباط جدی بین دیدگاه روسیه درباره سوریه و تحولات اوکراین وجود ندارد.

وی ریشه واکنش تند روسیه به تحولات اوکراین را در تلاش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای بازسازی قدرت روسیه به عنوان یک بازیگر عمده در جهان در جهان چند قطبی می داند.

این کارشناس و تحلیلگر همچنین سیاستهای پوتین رئیس جمهور روسیه را در راستای احیای قدرت روسیه تزاری دانست و تصریح کرد: فکر نمی کنم پوتین در اوکراین عقب نشینی کند زیرا ارتباطات تاریخی روسیه و اوکراین، روسیه را تبدیل به یک عامل تاثیرگذار در سیاست های اوکراین تبدیل کرده است.

ادیب مقدم همچنین درباره این موضوع که برخی رای دادن روسیه به قطعنامه شورای امنیت درباره ارسال کمک های بشر دوستانه به سوریه را در هفته گذشته که با فرار یانوکویچ از اوکراین هم زمان شده بود را بیانگر عقب نشینی روسیه در قبال غرب و آغاز تغییرت احتمالی در سیاست های روسیه در قبال سوریه دانسته بودند تصریح کرد: رای روسیه تاکتیکی بوده است و برای اعزام کاروان های کمک های بشر دوستانه به سوریه هنوز نیاز است که این کاروان ها توسط دولت سوریه ثبت شوند بنابراین حاکمیت دولت زیر سوال نرفته است و این اقدام برای کمک به افراد عادی سوری بوده است.

وی همچنین تصریح کرد بعد از سالها جنگ در داخل سوریه و مصیبت هایی که بر سر مردم عادی این کشور وارد شده است تغییر سیاست برای هیچ یک از کشورهای درگیر در این ماجرا کار آسانی نیست.

ادیب مقدم در بخشی دیگر از اظهاراتش وجود فاجعه انسانی در سوریه را نبود سیاست منطقه ای بین کشورهای منطقه ای خواند و گفت، فجایع عراق توسط تروریست هایی به وجود آمد که توسط غرب حمایت می شدند اما در سوریه فجایع توسط کشورهای منطقه گالوانیزه شده اند.

آرشین ادیب مقدم استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن است. او همچنین استاد مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه لندن و عضو مرکز مطالعات فلسطین این دانشگاه به شمار می‌رود. کتابهای "ایران در سیاست جهانی"، "سیاست بین المللی در خلیج فارس" و "فراتاریخ برخورد تمدنها" از جمله آثار او به شمار می‌روند.

.............

گفتگو از پیمان یزدانی

کد خبر 2250236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha