۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

88 هنرمند در سال 92 ما را تنها گذاشتند/ هنرمندان زیر ذره‌بین داوری مردم هستند

88 هنرمند در سال 92 ما را تنها گذاشتند/ هنرمندان زیر ذره‌بین داوری مردم هستند

عصر دیروز 15 اسفندماه خانه هنرمندان میزبان مراسمی بود که برای یادبود 88 هنرمند درگذشته در سال 92 برگزار شد و در پایان آن هم به یاد این افراد درخت‌هایی کاشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال 92 با عنوان «در سر راه خیالش» عصر روز پنج‌شنبه 15 اسفند ماه به میزبانی تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان ایران در سالن استاد ناظرزاده کرمانی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور برخی مسسولان فرهنگی و جمعی از خانواده‌های هنرمندان درگذشته برگزار شد، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران از انعقاد توافق‌نامه‌ای بین مرکز بیماری‌های خاص و خانه هنرمندان خبر داد که این مرکز هنرمندانی را که دارای بیماری خاص هستند تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه خیریه‌ای از هنرهای تجسمی از 17 تا 19 اسفند ماه در خانه هنرمندان به نفع هنرمندان بیمار خبر داد و عنوان کرد: بخشی از عواید این نمایشگاه خیریه صرف هنرمندان بیمار خواهد شد.

سرسنگی  همچنین با انتقاد از برخی مسوولان فرهنگی دولتی که به این مراسم دعوت شده و حضور نیافته بودند، گفت: بسیاری از هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور به این مراسم دعوت بودند، اما به دلیل کارهای واجب دیگری در اینجا حضور ندارند.

مدیر عامل خانه هنرمندان گفت: ما امروز برای برگزاری مراسم یادبود 88 هنرمندی گردهم آمده‌ایم که عمر خود را صرف هنر و فرهنگ ایران کرده‌اند. من به نوبه خودم به همه خانواده‌های درگذشتگان این سال تسلیت می گویم. هم اکنون ما در این مکان گرد هم آمده‌ایم که یادبود هنرمندان در گذشته سال جاری را برگزار کنیم.

وی افزود: برخی هنرمندان در بستر بیماری هستند که نیازمند کمک هستند این در حالی است که  سال‌ها است موسسه‌ها و نهادهای فرهنگی به دنبال حمایت از هنرمندان در مسائل درمانی هستند، اما اتفاق خاصی رخ نداده است. در سال‌های گذشته مدیریت‌های مختلف فرهنگی درباره لزوم توجه به هنرمندان بیمار سخن گفتند ولی تا کنون آنچنان که شایسته است برای این هنرمندان کاری نکرده‌ایم.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه از مسئولان فرهنگ و هنر کشور خواهش می‌کنم توجه بیشتری به هنرمندان پیشکسوت داشته باشند، اظهار کرد: در خانه هنرمندان تلاش می‌کنیم یاد هنرمندان درگذشته را گرامی بداریم و سعی می کنیم بر زخم‌های بیماران هنرمند التیام باشیم.

این کارگردان سابق تئاتر ایران گفت: توافقی با بنیاد بیماران خاص کرده ایم که هنرمندان بیمار را تحت حمایت رایگان این بنیاد قرار دهند که خانه هنرمندان در این زمنیه بیماران هنرمند را به این بنیاد معرفی خواهد کرد.

سرسنگی در پایان سخنانش اظهار امیدورای کرد که دیگر هنرمندان بیمار دغدغه معیشت و سلامت خود را نداشته باشند.

محمد سریر، رییس شورای عالی خانه هنرمندان دیگر سخنران این مراسم بود که پشت تریبون رفت و گفت: نام هنرمند هیچ گاه از بین نمی‌رود و هنرمندان با کارها و آثاری که از خود بر جا می‌گذارند همواره زنده هستند و همواره تکثیر می شوند و قطعا این امر در ذهن ما متجلی است که جسم هنرمند در بین ما نیست اما روح وی همیشه در کنار ماست.

وی که به درخواست رییس خانه هنرمندان قرار بود قطعه‌ای بنوازد از محمد رضا صادقی، هنرمند خواننده خواست که وی را همراهی کند و قطعه شعری را که مجتبی کاشانی سروده بود با نواختن پیانوی سریر اجرا کردند. در ادامه نگین سریر دختر محمد سریر روی سن رفت و قطعه‌ای را با پیانو نواخت.

انتظار کمک دولتی نداشتم

آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش کشورمان دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: از این که در لحظه‌های شاد و ناشاد در میان قیبله‌ام هستم خوشحالم و به آن افتخار می‌کنم. پوستری که برای این مراسم انتخاب شده است. درخت سروی است که با نوشته‌های در هم تنیده شده درست شده و خود سرو نشانه پایداری و جاودانگی است که جاودانگی نیز مختص خداوند است.

وی ادامه داد: وقتی در مورد اجدادمان سخن می گویم معمولا تا سه نسل بالا می رویم و در نهایت از پدربزرگمان حرفی نقل می‌کنیم اما در کار هنر این معنا وجود دارد که اثر هنرمند می‌ماند و هنرش نسل به نسل باقی می‌ماند و حیات جسمی آن تا سالیان سال ادامه خواهد یافت.

آغداشلو تصریح کرد: با وجود همه افسوس و دلشکستگی که بازماندگان از نبود این هنرمندان دارند اینها سال ها در دل و یاد و ذهن ما می‌‍مانند که جایی ماندگار و درست است.

وی تصریح کرد: ما دل خوش می‌کنیم به چند هزار ساله بودن سرو‌ها، دل خوش می‌کنیم به بردن نام هنرمندانی که سال‌های سال‌ها نامشان باقی می‌ماند.

این هنرمند با یاد کردن از نیچه و کتاب «چنین گفت زرتشت» گفت: در این کتاب عنوان می شود که هنرمند زندگی خود را در خطر انتخاب کرده و این امر موجب می‌شود تا همیشه در ذهن مردمش زنده بماند. هنرمند می‌داند که مردم مراقب او هستند که او تنها نیست و همین مردم نیز مراقب او هستند که خطا نکند. مردم، هنرمند را نگاه می‌کنند که به خاطر پول و قدرت کارش را نفروشد و به اعتقادات خود پشت و اصالتش را فراموش نکند. در هنر این معنا وجود دارد که اثر هنری و هنرمند نسل‌ها باقی می‌ماند و به حیات جسمی یک هنرمند متکی نیست.

آغداشلو افزود: به اعتقاد من همه کسانی که در میان درگذشتگان سال 92 بودند، هم قدر و با ارزش هستند و با هم تفاوتی ندارند، چراکه شغلشان را در خطر انتخاب کرده‌اند. من به این قانع نمی‌شوم که تنها در موارد خاص از هنرمندان حمایت شود. خیلی به اقدام‌های دولتی دل نبستم و همیشه فکر کردم حامی یک هنرمند مردم هستند. مردم هستند که از هنرمند مراقبت می‌کنند و در لحظه‌های سختی و اندوه به یاری او می‌شتابند و همین یاری و اشاره کفایت می‌کند.

این هنرمند ادامه داد: من هیچ ابایی ندارم که بگویم که دولت چرا این کار را نمی کند و هیچ گاه هم گلایه نکرده ام و یا امید نبستم چون همیشه معتقدم حامی هنرمند مردم هستند او را می‌ستایند و او را پشتیبانی می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم در لحظه‌هایی به هنرمند هشدار می‌دهند و اعتراض می‌کنند. این داوری خطیری است. هنرمند نمی‌تواند به آسانی از عهده پاسخ این داوری برآید. تمامی هنرمندانی که درگذشته‌اند و یا اینکه فعالیت می‌کنند در این معرض هستند. مردم داوران اصیلی هستند.

دیالکتیک را باید از حضرت زینب(س) آموخت

نادر مشایخی، هنرمند برجسته موسیقی کشور در این مراسم گفت: حضور در این مراسم برای من خیلی مهم بود، چراکه هویت ما با فرهنگ و هنرمان مشخص می‌شود و هنرمندان جوانی که خیلی عالی در رشته موسیقی کار می‌کنند، وقتی می‌بینند چه اساتیدی در این عرصه تلاش کرده‌اند، سعی می‌کنند به راه آن‌ها ادامه دهند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تحمل پذیری بسیاری از هنرمندان در مقابل مسائل و کارهایی که سلیقه آن‌ها نیست بالا رفته است. یعنی اینکه موسیقی را که با آن‌ آشنا نیستند تحمل و سعی می‌کنند با موسیقی‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. همه ما ایرانی هستیم، اما یک شکل فکر و کار نمی‌کنیم و زیبایی کشور ما در این است که چیزهای متنوعی در آن وجود دارد و اگر روی آن به خوبی کار کنیم اتفاقات جالب و متفاوتی رخ می‌دهد.

مشایخی با اشاره به ولادت حضرت زینب (س) بیان کرد: صحبتی که این بانوی بزرگ در کربلا کرده‌اند که «ما رأیت الا جمیلا» دیالکتیک است. ایشان می‌گوید هیچ چیز آن طور که هست باقی نمی‌ماند، باید قبول کرد و بعد با دیالکتیک شروع کرد. از این که بگذریم اعتقاد دارم که تحمل پذیری که در ایران به وجود آمده خودش یک افکت جانبی هم داشته است و این بوده که اجازه داده از روی وجدان غبار روبی شود.

این هنرمند عرصه موسیقی با بیان اینکه همکاری فعلی بین موسیقیدان‌ها بسیار خوب است، گفت: کمک شدن از زندگی ما بهشت درست نمی‌کند، بلکه این کمک کردن است که ما را رو به جلو سوق می‌دهد، ما در زمانی که زنده هستیم هم می‌توانیم بهشت درست کنیم و ایران می‌تواند بهشت باشد.

حمید نوربخش، فریبرز عرب‌نیا، غلامحسین امیرخانی، نادر مشایخی، داوود گنجه‌ای، قطب‌الدین صادقی، ساعد نیک ذات، بهمن نامور مطلق از حاضران در این جلسه بودند.

در پایان این مراسم سرسنگی، سریر و امیرخانی در باغ هنر خانه هنرمندان نهال هایی را به یاد درگذشتگان سال 92 کاشتند.

کد خبر 2251009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha