۸ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۵۱

پیشنهاد نوروزی بهرام دبیری

نوروز یک آیین است نه فقط یک تعطیلات/ «زیبای بزرگ» را ببینید

نوروز یک آیین است نه فقط یک تعطیلات/ «زیبای بزرگ» را ببینید

یک نقاش پیشکسوت از همه مردم خواست که رسوم ایرانی نوروز به ویژه پهن کردن سفره هفت‌سین را از یاد نبرند.

بهرام دبیری، هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تعطیلات نوروز گفت: من برای اولین سال قصد دارم پیش از تعطیلات به شمال بروم و برای اولین بار لحظه تحویل سال را در خانه خودم نیستم.

وی افزود: امسال چندین و چند نمایشگاه داشتم و سال بسیار شلوغی برایم بود که به همین دلیل احساس خستگی زیادی می‌کنم و درست به همین دلیل قصد دارم پیش از تحویل سال و قبل از اینکه دیگر جاده‌ها امکان عبور و مرور نداشته باشند به شمال بروم و سر از روی بدنم برداشته و به آن امکان استراحت مطلق بدهم.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه از یاد رفتن رسم و آداب سنتی ایرانی خیلی اتفاق دردناکی است، عنوان کرد: من به دلیل اینکه برخی مردم رسوم زیبای کشورمان را از یاد برده‌اند، گله‌مندم. می‌بینم که دیگر برخی ایرانیان برای رسم و رسوم نوروز اهمیتی قائل نیستند و این خیلی ناراحت‌کننده است.

دبیری افزود: نوروز و تمام مراسمش یک رسم دیرینه و قابل احترام است که متاسفانه مردم ما در این سال‌ها تنها به چشم یک تعطیلات چند روزه همگانی به آن نگاه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در شمال هم که باشم اولین کاری که می‌کنم این است که آیین مقدس سفره هفت‌سین را به جا بیاورم و بعد منتظر رویش شکوفه‌های نوروزی خواهم بود.

دبیری به مردم ایران پیشنهاد داد که فیلم «زیبای بزرگ» اثر پائولو سورنتینو را ببینند و در مورد این فیلم گفت: دیدن این فیلم را به همه پیشنهاد می‌کنم. این اثر من را به یاد سینمای باشکوه ایتالیا و کارگردانان بزرگ این سینما همچون فلینی، پازولینی و برتولوچی انداخت.

دبیری در پایان سخنانش گفت: نوروز یک چند روزی تعطیلات نیست. این 13 روز یادآور یک کهن فرهنگ است که باید حفظ شود. جوانان ایران باید همه مراسم این عید باستانی را به جای آورند تا آیندگان بدانند که در این چند روز چه باید بگذرد.

کد خبر 2251126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha