۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰

یک نمایش نامه نویس مطرح کرد:

آموزش نمایشنامه نویسی باید کاربردی باشد/ ضعف متن مشکل عمده نمایشنامه ها

آموزش نمایشنامه نویسی باید کاربردی باشد/ ضعف متن مشکل عمده نمایشنامه ها

کرج - خبرگزاری مهر: نمایشنامه نویس، طراح صحنه و پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه در بسیاری مواقع ضنعف متن عمده مشکل نماشنامه ها است، گفت: بهتر است آموزش های نمایشنامه نویسی، ساده، کاربردی و قابل دسترس باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فدایی حسین در حاشیه آخرین روز کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی که ظهر شنبه در محل آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در کرج برگزار شد، با بیان اینکه دوره های آموزشی نمایشنامه نویسی باید کاربردی باشد، اظهار داشت: نمایشنامه به‏ عنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی در جهان ادبیات دراماتیک همواره حائز اهمیت بوده است، تا آن‏جا که برخی از تحلیل‏گران هنرهای نمایشی، سهم متن (نمایشنامه) را مساوی با بازیگر می دانند.

وی گفت: نمایشنامه در اصل نقشه‏ راه برای یک گروه نمایشی محسوب می‏ شود؛ مسیری که اگر به‏ درستی توسط نمایشنامه ‏نویس تدوین شده باشد، می‏ تواند انرژی و توان گروه را به‏ خوبی منسجم کره و آنان را به‏ سوی هدف نهایی پیش ببرد و در صورتی‏ که مسیری غلط را طرح کرده باشد، گروه را به خطا می ‏برد. از سوی دیگر، نیاز به اجرای نمایش‏های متعدد و متنوع و ایجاد فرصت‏های اجرایی و پاسخ‏گویی به شور و شوق گروه‏های نمایشی، همچنین در دسترس نبودن متون مناسب، نیاز آنان را به متن نمایشی مطلوب افزایش داده است؛ تا آن‏جا که در اکثر مواقع ضعف متن از مهم‏ترین مشکلات نمایش‏ها قلمداد می ‏شود.

فدایی حسین با بیان اینکه در بسیاری از نمایش‏هایی که به ‏ویژه  توسط گروه‏های جوان تولید می ‏شود، نویسنده‏ اثر خود کارگردان است یا از اثر نویسنده‏ ای استفاده شده که آگاهی و تجربه‏ لازم را برای خلق یک متن نمایشی مطلوب نداشته، افزود: با توجه به این امر مهم، ضرورت آموزش اصول و مبانی نمایشنامه ‏نویسی به‏ ویژه برای علاقه مندان جوانی که امکان دسترسی به منابع آموزشی یا حضور در کلاس‏های آکادمیک را ندارند، بیشتر خودنمایی می‏ کند و چه بهتر که این آموزش‏ها ساده، کاربردی و قابل دسترس باشد.

این مدرس نمایشنامه نویسی و طراح صحنه ادامه داد: بر این اساس در این کارگاه آموزشی اهدافی از جمله شناسایی علاقه مندان به ادبیات نمایشی و تلاش برای راهنمایی و تشویق آنان برای خلق متون مناسب نمایشی، ایجاد زمینه‌ای برای تمرین و تجربه‌ نوشتاری همراه با کسب اطلاعات تئوری درخصوص نمایشنامه‌نویسی، ایجاد بستر رشد و ارتقاء آثار مکتوب نمایشی نویسندگان جوان، ایجاد زمینه‌ای برای تبادل نظر و گفتگوی رودررو میان نویسندگان و تأمین نیاز گروه‏های نمایشی به متون جدید با رویکردهای تازه دنبال می شود.

وی گفت: این کارگاه سه روزه شامل دوره مقدماتی نمایشنامه نویسی بود و از علاقه مندان آزمون تعیین سطح آمادگی به عمل آمد.

آموزش یک فرصت برای تبدیل پتانسیلها به فعل است

علیرضا جلالی مدیرکل جدید کانون پرورش فکری استان البرز نیز در جمع خبرنگاران بر مفاهیم کلیدی و شعار اصلی کانون البرز "توکل ،همدلی و ارتقا" تاکید و اشاره کرد که این اصول باید توسط تمامی عوامل مجموعه پذیرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه کارها باید  در راه خدا و برای رضای خدا انجام شود ادامه داد: همکاران من در کانون استان البرز باید"من" خود را رها کرده و با همدلی و اتفاق نظر در پی یافتن "ما" باشند، ضمن اینکه باید به درستی قدر فرصتها را بدانیم تا بعدها دچار حسرت و افسوس نشویم.

مدیرکل کانون هم چنین بر تعیین ارزش های صحیح و استفاده از پتانسیل های مجموعه تأکید کرد.

جلالی در پایان از آموزش به عنوان یک فرصت مناسب برای ارتقا یاد کرد و ادامه داد: آموزش باعث می شود تا اگر در فردی پتانسیل مورد نظر وجود ندارد به آن افزوده شود و اگر چنانچه آن پتانسیل موجود باشد، از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

کد خبر 2251614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha