۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۰۷

مهر گزارش می دهد؛

سند "آمایش" چراغ راه توسعه لرستان/ چشم اندازی که نباید روی کاغذ بخشکد

سند "آمایش" چراغ راه توسعه لرستان/ چشم اندازی که نباید روی کاغذ بخشکد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: سند آمایش لرستان چشم اندازی است که در آن متناسب با قابلیتها و ظرفیتهای استان راه توسعه نشان داده شده است، راهی که باید آن را از روی کاغذ بیرون کشید و برای عملیاتی شدن آن برنامه ریزی و پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردرگمی در روند توسعه و انجام پروژه ها و فعالیتهای جزیره ای و غیرکارشناسی آفتی است که نتیجه آن عقب ماندگی لرستان در بخشهای مختلف بوده است، عقب ماندگی که رفع آن نیازمند برنامه ریزی و داشتن چشم انداز است.

در این راستا تدوین سند آمایش در استانهای مختلف کشور در دستور کار متولیان قرار گرفته تا تناسبی میان ظرفیت ها و اولویت های اجرایی شکل گرفته و راه هموارتر در دستیابی به توسعه به سیاست گذاران و تصمیم گیران نشان داده شود.

منابع ارزشمندی که باید صرف استعدادهای بالقوه شود

در این سند متناسب با قابلیتهای هر استان در ابعاد مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ، گردشگری و ... نسبت به تعریف و اولویت بندی پروژه های مختلف اقدام شده است تا منابع محدود صرف شکوفایی استعدادهای بالقوه شود.

جلوگیری از فرصت سوزی و هدررفت اعتبارات در بخشهایی که ظرفیت آن در استان وجود ندارد، هدفگذاری کارشناسی و نشان دادن مسیر دستیابی به هدف و همچنین داشتن چراغ راهنما برای حرکت در مسیر صحیح دستیابی به توسعه از مزایای داشتن سند آمایش است.

و اما آنچه که بعد از تدوین سند آمایش اهمیت دارد وجود همت در متولیان و مسئولان برای اجرای این سند و تدوین برنامه های عملیاتی برای تحقق آن است، موضوعی که به نظر می رسد اگر مورد توجه قرار نگیرد سند آمایش نیز به دیگر سندهای تدوین شده در کتابخانه های ادارات خواهد پیوست و برای همیشه روی کاغذ خواهد ماند تا شاهد ادامه فرصت سوزی ها و کارهای غیرکارشناسی در بخشهای مختلف باشیم.

هشدار نسبت به باقی ماندن برنامه های سند آمایش بر روی کاغذ

نگرانی از روی کاغذ ماندن برنامه های تعریف شده در سند آمایش استان موجب شد تا استاندار لرستان نیز در این زمینه هشدار دهد.

هوشنگ بازوند که در جلسه کارگروه اشتغال استان سخن می گفت در این رابطه با بیان اینکه اجرای 24 برنامه و دستور کار مورد اشاره در سند آمایش استان نیازمند پیگیری است، اظهار داشت: یک گروهی باید مسئول پیگیری مستمر برای اجرای این برنامه ها باشند.

وی با بیان اینکه این کمیته یا گروه باید هر ماه دو جلسه برای عملیاتی شدن این برنامه ها برگزار کنند، عنوان کرد: همچنین برنامه ریزی صورت خواهد گرفت که در هر جلسه کارگروه اشتغال نتایج فعالیت و کارهای این کمیته گزارش داده شود.

بازوند با بیان اینکه باید این برنامه ها از روی کاغذ درآمده و به مرحله اجرا برسند، عنوان کرد: این برنامه ها برای اجرا باید به طور جدی طی سال 93 در دستور کار قرار گیرد و حتی اگر از این تعداد 60 درصد هم عملیاتی شود کار موثری خواهد بود.

استاندار لرستان با بیان اینکه اگر در این زمینه پیگیری نشود این برنامه ها روی کاغذ خواهد ماند، یادآور شد: باید به صورت عملیاتی و ریزتر به این برنامه ها ورود پیدا کنیم تا بتوان زمینه اجرای آنها را فراهم کرد.

بازوند از مسئولان خواست مشکلات و موانع پیش روی اجرای این برنامه ها را به جلسه کارگروه اشتغال بیاورند تا برای حل آنها چاره اندیشی شود، افزود: اصل وجود این 24 برنامه در سند آمایش استان کار خوبی است ولی مشروط به اینکه این برنامه ها عملیاتی و به صورت کارشناسی اجرا شوند.

تشکیل سه کمیته برای اجرای سند آمایش لرستان

علی هادی چگنی معاون برنامه ریزی استانداری لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند اجرای سند آمایش لرستان بیان داشت: دستورالعمل اجرای این سند در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه این شورا همچنین روند اجرای این سند را رصد می کند، عنوان کرد: سه کمیته در ذیل کارگروه آمایش استان برای اجرایی شدن این سند تشکیل شده است.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان کمیته های اقتصادی، زیربنایی و اجتماعی را از جمله این کمیته ها برشمرد و بیان داشت: این کمیته روند اجرایی شدن سند آمایش استان و برشهای شهرستانی ان را پیگیری و رصد می کنند.

چگنی با بیان اینکه عمده فعالیتها در مورد سند آمایش در حوزه اقتصادی استانداری لرستان صورت می گیرد، افزود: مسئولیت اجرای بخشهای اقتصادی سند بر عهده دفتر امور اقتصادی گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا برنامه های مختلف متناسب با ظرفیتهای هر شهرستان در سند آمایش استان احصا و در دستور کار کمیته ها قرار گرفته است.

برنامه های عملیاتی برای اجرای سند آمایش تدوین می شود

مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این رابطه به مهر گفت: در قالب سند آمایش استان 17 بخش دیده شده و برای هر بخش نیز یک دستگاه مسئول تعریف شده است.

بهروز نصیری ادامه داد: همچنین به منظور لحاظ ابعاد مختلف در اجرای سند و شکل گیری همکاری بین بخشی میان دستگاهها در کنار دستگاههای مسئول یکسری دستگاه "همکار" نیز در هر بخش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ساماندهی این دستگاهها در قالب سه کمیته عنوان کرد: در این راستا جلساتی برای تهیه برنامه عملیاتی اجرای سند آمایش استان تشکیل شده است که امیدواریم در سال 93 بتوانیم نسبت به عملیاتی کردن اهداف سند آمایش اقدام کنیم.

نصیری با اشاره به تشکیل جلساتی با مسئولان امور بودجه استان برای ایجاد هماهنگی لازم به منظور اجرای سند آمایش استان یادآور شد: "پروگرام" ها برنامه های شاخصی هستند که در بخش صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است که برنامه عملیاتی مربوط به این هدفگذاری ها تا پایان اسفندماه تدوین می شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تدوین برنامه های عملیاتی شاهد اجرای اهداف سند آمایش استان برای سالهای 93 و 94 باشیم.

اولویت وزارت صنعت و معدن در اجرای پروژه های صنعتی پیشنهادات سند آمایش است

حجت الله بیرانوند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این رابطه به مهر گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت روی توجه به ظرفیتهای معرفی شده در سند آمایش استانها تاکید جدی دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا هدف گذاری که از سوی این وزارتخانه صورت گرفته در این راستا است که اولویت های صنعتی متناسب با ظرفیتهای مورد اشاره در سند آمایش استانها اجرایی شود.

بیرانوند یادآور شد: در این زمینه چه در بحث اختصاص تسهیلات مورد نیاز و چه در زمینه اجرای مطالعات امکان سنجی برای اجرای پروژه های صنعتی اولویت با پیشنهادات مورد اشاره در سند آمایش استان است.

وی با بیان اینکه در سند آمایش لرستان 24 برنامه صنعتی برای توسعه در این بخش در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: این طرح ها متناسب با ظرفیتهای شهرستانهای مختلف پیش بینی شده است.

کد خبر 2252331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha