۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۰

مهر گزارش می دهد/

قانونی که هیچ گاه به درستی در گلستان اجرا نشد/ ضعف مدیریت شهری در جمع آوری دستفروشان و مبارزه با سد معبر

قانونی که هیچ گاه به درستی در گلستان اجرا نشد/ ضعف مدیریت شهری در جمع آوری دستفروشان و مبارزه با سد معبر

گرگان – خبرگزاری مهر: هر ساله در ماه های مختلف سال شهرهای استان گلستان به خصوص مرکز استان شاهد حضور دستفروشان و عوامل مختلف سد معبر است که علی رغم وعده های مختلف مسئولان نه تنها هیچ گاه سد معبر و دستفروشی از خیابان های شهرها جمع آوری نشده و بلکه سال به سال بر تعداد آن ها افزوده شده و در ایام شلوغ سال بخصوص شب عید موجبات نارضایتی شهروندان و کسبه را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان به دلیل آمار مهاجرت زیاد همواره درگیر مساله اشتغال بوده و به همین دلیل شغل های کاذب مانند دستفروشی در شهرهای مختلف استان بخصوص مرکز گلستان رونق داشته است.

از سوی علی رغم وعده های پیاپی مسئولان مدیریت شهری در استان بخصوص گرگان، این مدیران هیچ گاه نتوانسته اند طوری این موضوع را مرتفع کنند که شاهد مشکلات و معضلات اجتماعی در شهرهای استان نباشیم.

در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن سال جدید و رونق خریدهای نورزی شهروندان، عده زیادی از افراد در قالب دستفروش در گوشه و کنار شهر گرگان مشاهده می شوند.

این افراد برای امرار معاش زندگی خود و کسب درآمد به فروش اجناسی در مجاور برخی مغازه های شهر اقدام می کنند و علاوه بر ایجاد نارضایتی برای کسبه و ایجاد مشکل در تردد خودروها و حتی عابرین پیاده نظم شهر را نیز به هم ریخته اند.

دستفروشی با گاری دستی در خیابان ها، پهن کردن بساط پوشاک و لباس در پیاده رو ها و یا وانت های که در معابر مختلف شهر اقدام به فروش میوه می کنند تنها گوشه ای از انواع دستفروشی در گرگان است.
ظاهرا شهرداری گرگان برای ساماندهی این افراد در سال جاری اقداماتی را انجام داده است که از جمله آن جمع آوری دستفروشان از سطح شهر و استقرار آنها در بازارچه های شهر است.

اگرچه این اقدام کار مثبتی به حساب می آید اما برخی گلایه های دستفروشان را به همراه داشته است، زیرا در هر صورت تعدادی از این افراد به دلیل مشکل اشتغال به این سمت روی آورده اند و نیاز است با مدیریت صحیح مانع از سواستفاده برخی افراد در این رابطه شد که لازمه این مدیریت صحیح در درجه اول برخورد یکسان با همه عوامل سد معبر و در درجه دوم ساماندهی افراد نیازمند در مکان های مخصوص است.

 

 

برخورد با همه دستفروشان یکسان نیست

رحیم جباری یکی از دستفروشان به خبرنگار مهر گفت: ساماندهی دستفروشان در بازارچه ها در صورتی قابل تقدیر است که تمام دستفروشان شهر را شامل شود و تنها عده ای از آنها را در بر نگیرد.

وی ادامه داد: پس از ساماندهی دستفروشان شهر در بازارچه ها، هنوز تعدادی افراد در خیابان های پردد مشغول به فروش اجناس و کالاهای خود می باشند که این به دور از انصاف است زیرا به تبع، فروش در خیابان اصلی تفاوت با فروش کالا در این بازارچه دارد.

وی تصریح کرد: بهتر است اگر قرار به اجرای طرحی برای کمک به شهر و شهروندان انجام می شود در برگیرنده تمامی افراد باشد، این مشکل را در طول سال نیز ما با مامورین شهرداری داریم زیرا مشاهده می

شود عده ای دستفروش به صورت ثابت در گوشه ای از خیابان به امرار معاش مشغول هستند در حالی که امثال ما، مدام ناچار به تغییر مکان هستیم.

دستفروشی از روی بیکاری است

ابوالفضل رضایی یکی دیگر از دستفروشان که تعدادی روسری برای فروش به شهروندان عرضه می کند، در گلایه به اقدام شهرداری مبنی بر جمع آوری دستفروشان گفت: نبود مشتری و به تبع آن خجالت زدگی در مقابل خانواده درد کمی نیست که شهرداری نیز با جلوگیری از فروش اجناس نمکی بر زخم ما می پاشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از دستفروشان، علاقمند به داشتن سرمایه ای جهت رهن یا اجاره مغازه می باشند اما متاسفانه مشکلات اقتصادی چنین فرصتی را به ما نمی دهد و ناچار به فروش اجناس در کنار خیابان به شهروندان هستیم.

وی بیان داشت: با توجه به فرا رسیدن سال نو، شرایط خوبی جهت فروش این اجناس  برای ما فراهم می شود که متاسفانه شهرداری گرگان از کسب درآمد و امرار معاش زندگیمان جلوگیری می کند.

وی ایجاد بازارچه های شهر را برای فروش کالا مناسب دانست و افزود: این اقدام باید در طول سال انجام می شد تا شهروندان اکنون برای حضور در این بازارچه ها کاملا اطلاع داشتند.

 

 

برخورد نامناسب ماموران شهرداری

علی احمدی یکی دیگر از دستفروشان در گلایه به برخورد نامناسب نیروهای شهرداری با دستفروشان گفت: مامورین شهرداری گاهی برخورد مناسبی با دستفروشان ندارند، در حالی که آنها برای کسب روزی حلال به فروش کالا در کنار خیابان روی آورده اند.

وی ادامه داد: به طور قطع اغلب دستفروشان قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند و در صورت برخورداری از شرایط مناسب مالی هیچ گاه علاقه ای به فروش اجناس در مجاور خیابان آن هم تمام فصول گرم وسرد سال نداشتند، پس برخورد نامناسب با این افراد کمی به دور از انصاف است.

وی اظهار داشت: عده ای از دستفروشان با توافق مغازه دار، در مقابل مغازه اقدام به فروش کالای خود می کنند، از این رو نیروهای شهرداری به جهت عدم اعتراض مغازه دار کاری با این افراد ندارند و این بی عدالتی در حق امثال ما محسوب می شود.

احمدی اذعان داشت: اگر بنا به جمع آوری دستفروشان است پس مطابق قانون با تمام دستفروشان باید برخورد شود و این ساماندهی شامل تمامی دستفروشان باشد.

یک طرفه با قاضی نرویم/ مشکلاتی که دستفروشان برای کسبه ایجاد کرده اند

اما این موضوع یکجانبه و تنها از طرف دستفروشان به قاضی رفتن است زیرا مشکلات دست فروشی تنها به بحث اشتغال دستفروشان ختم نمی شود. مشکل دیگری که این موضوع ایجاد کرده است برای کاسبان است زیرا به عقیده آن ها دستفروشان بدون پرداخت مالیت، آب ، برق، گاز و سایر موارد به راحتی اجناس مختلف را زیر قیمت بازار در شهر ارائه می دهند و به در آمد آنان بخصوص در ایام نوروز ضربه زده اند.

محسن دیلمی یک از فروشندگان کیف و کفش در خیابان ولیعصر است و در این باره به خبرنگار مهر گفت: دستفروشان به راحتی در گوشه خیابان بساط پهن می کنند و حتی تعدادی از آن ها با وانت در کنار خیابان می ایستند و اجناس مختلف را به راحتی عرضه می کنند بدون این دغدغه ای درباره قبض ها انرژی و مالیات یا حتی برخورد قانون داشته باشند.

وی افزود: ما به دلیل پرداخت اجاره و هزینه های ذکر شده مجبوریم روی اجناس خود سود بکشیم ولی این افراد با سو استفاده از شرایط جامعه و مشکلات مالی که مردم با آن رو به رو هستند به راحتی به بازار ضربه زده اند و اکثرا مشاهده می شود که اجناس تقلبی را در قالب برندها به مردم می فروشند و چون دستفروش هستند خریدار نمی توانند به جایی شکایت کند.

یکی از شهروندان دیگر نیز گفت: قیمت ارزان برخی اجناس باعث جمع شدن مردم دور دستفروش می شوند و به همین دلیل قسمت زیادی از پیاده رو گرفته می شود همین موضوع برای خودرو ها نیز جلب توجه می کند و بسیاری از آن ها نه فقط برای خرید بلکه برای پیدا کردند دلیل جمع شدن این همه جمعیت سرعت خود را کم یا حتی متوقف می شوند.

 

 

وعده های مدیران شهری ما را ناامیده کرده است

رضا کابوسی که از ترافیک بی دلیل شب عید بسیار ناراضی است در گلایه ای مدیران شهری گرگان گفت: اعضای شورای شهر مدام در جلسات صحبت از توسعه گرگان می زنند و هر هفته مشکلات گرگان را با هم مرور می کنند ولی هنوز نتوانسته اند به شعار های خود عمل کنند و در ساده ترین موضوع یک شهر که برخورد با تخلف است ناتوان هستند.

وی برخوردهایی که با برخی دستفروشان را می شود را ناکافی و نمایشی دانست و گفت: در بسیاری از نقاط شهر دستفروشان طوری کاسبی می کنند که آن محل را از آن خود کرده اند و کسی با آن ها طی سال های گذشته برخورد نکرده است، کفش فروشی رو به روی انبار جهاد، دستفروشی سر خیابان انبار جهاد، رو به روی سینما بهمن و پاساژ شیرنگی، خیابان 15 متری، رو به روی اداره تامین اجتماعی، خیابان گرگانپارس و هزاران نقطه دیگر از شهر به محل دائمی دست فروشی تبدیل شده و این سوال بزرگی در مورد توانایی مدیران شهری در ذهن مردم ایجاد کرده است.

اما مشکل سد معبر فقط به دستفروشان ختم نمی شود و بسیاری از کسبه شهر نیز با آورده دکور و محصولات مغازه خود به داخل خیابان ها نیز اقدام به سد معبر می کنند.

از این مورد بسیار در گوشه کنار شهر اتفاق می افتد و تا کنون برخورد مناسبی با این مساله نشده است در موارد بسیاری مشاده شده مامور شهرداری با یک بنر که جلوی درب یک فروشگاه نصب است برخورد تند می کند و با سبدهای میوه یا لباسی که بیش از دو متر از مغازه یک فروشنده بیرون است برخورد نمی کنند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: مامورین شهرداری با تمام عاملین سد معبر به جهت ساماندهی و کنترل ترفیک شهر برخورد می کنند و برای آنها فرقی ندارد، اما یک تعداد افراد قانون شکن هستند که تا پای درگیری ایستادگی می کنند، به همین خاطر شهرداری برای برخورد با این افراد نیروی انتظامی را با خود همراه کرده است.

حضور دستفروشان در گرگان را رد نمی کنیم/ تلاش ما ساماندهی دستفروشان است

محمد ابراهیم جرجانی افزود: احتمال اینکه تعدادی دسفروش در کنار خیابان ها  باقی بمانند، وجود دارد و این را رد نمی کنم اما تلاش نیروهای شهرداری بر این است تا تمام دستفروشان ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ساماندهی عوامل سد معبر، در شهر مدیریت می شود و آن دسته از افرادی که بخواهند دست درازی کنند و یا به دنبال فرصت بیشتری باشند، نیروهای شهرداری با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

وی از ایجاد 3 بازارچه برای ساماندهی عاملین سد معبر خبر داد و افزود: بازارچه ها در خیابان5 آذر، مطهری و الغدیر راه اندازی شده تا این افراد به راحتی به امرار معاش زندگی خود ادامه دهند و از طرفی شهرداری نیز به اهداف خود که اجرای ماده 55 قانون شهرداری است،  برسد.

یکی از مشکلات دستفروشی در گرگان تجمع وانت ها در خروجی گرگان به سمت آق قلا بود که سالها مدیریت شهری برای مقابله با آنان تلاش کرد و حال به نظر می رسد زور شورای شهر و شهرداری گرگان به آنان نرسیده و در نظر دارند همان مکان رو طوری ساماندهی کنند که این وانت ها آنجا بمانند.

 

 

سمبه دستفروشان پر زور تر قانون سد معبر است

جرجانی در همین رابطه از ایجاد بازارچه اول بلوار آق قلا برای وانت هایی که اقدام به فروش میوه و تره بار می کردند خبرداد و اظهار داشت: این بازارچه ها تنها برای شب عید برنامه ریزی شده، ولی برای سال آینده برنامه ای جهت ساماندهی این دستفروشان در قالب بازارچه، خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری، اذعان داشت: سال گذشته تا 29 اسفند نیروهای شهرداری به ساماندهی عاملین سد معبر ادامه دادند و امسال نیز این امر با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی از برخورد با مغازه دارانی که از حریم خود تعرض می کنند خبر داد و افزود: با آن دسته از مغازه دارانی که در مقابل مغازه اجناس خود را قرار دهند، برخورد خواهد شد زیرا پیاده رو جز حریم شهرداری محسوب می شود و قرار دادن این وسایل نیز یکی از عوامل سد معبر به شمار می رود.

نائب رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی در این رابطه گفت برخورد با عاملین سد معبر در قانون وجود دارد از این رو، شهرداری موظف به پاکسازی خیابان ها است زیرا مالکیت خیابان و پیاده رو در اختیار شهرداری است و شهرداری با ساماندهی عوامل سد معبر، موظف به ارائه خدمات مناسب می باشد.

محمد قدس مفیدی افزود: به جز دستفروشان، برخی مغازه داران خیابان ها نیز عوامل سد معبرمحسوب می شوند زیرا از حریم قانونی خود تجاوز کرده و اجناس خود را دربیرون از مغازه و پیاده رو به مشتریان عرضه می کنند به همین خاطر نیروهای شهرداری به این افراد نیز برای جلوگیری از ایجاد ازدهام و ترافیک تذکر می دهد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ترافیک در مسیرهای اصلی شهر، شهرداری مکانی را برای عرضه محصولات دستفروشان در قالب بازارچه در نظر گرفته است اما موفقیت کامل در جمع آوری و ساماندهی عاملین سد معبر، حمایت مردمی را می طلبد به این صورت که فرهنگ سازی شود برای شهروندان تا از عاملین سد معبر به جهت رعایت حقوق شهروندان خرید نکنند.

وی تصریح کرد: دستفروشی عوامل مختلفی دارد که یکی از این عوامل مشکلات اقتصادی وبخشی از آن دلایل اجتماعی دارد و قسمتی از آن هم به رفتار و عملکرد شهروندان مربوط است زیرا خرید اجناس را از کسی انجام می دهیم که سرقفلی مغازه ندارد، اما به جهت عرضه محصول با رقمی پایین تر، از دستفروش خریداری می شود و به مرور زمان این فرهنگ گسترش می یابد.

شهروندان در مقابله با دستفروشی همراهی کنند/ تعداد کم نیروهای جمع آوری سد معبر

قدس مفیدی اظهار داشت: شهرداری برابر با قانون تنها در بخشی از ساماندهی و جمع آوری دستفروشان دخیل است ولی بخش اعظمی از آن نیز به شهروندان باز خواهد گشت زیرا آنها با عدم تمایل به خرید از این افراد، در ساماندهی آنها به جهت زیبا تر شدن منظر شهری کمک بسیاری خواهند کرد.

وی یادآور شد: در گذشته عده خاصی از افراد در قالب دستفروش با زورگیری و با قداره بندی، خیابان خمینی را خط کشی کرده و بخشی از پیاده رو خیابان را می فروختند که در چند سال اخیر به همت نیروی انتظامی از خیابان امام خمینی این فرهنگ جمع شده است ولی هنوز قابلیت آن در دیگر نقاطی که ابزار نظارتی شهرداری کم است، وجود دارد .

عضو شورای شهر گرگان تعداد نیروهای شهرداری برای جمع آوری عاملین سد معبر را بسیار کم دانست و افزود: محدوده شهری گرگان 3هزارو 500 هکتار است در حالی که تنها 10 نفر نیرو از سوی شهرداری برای جمع آوری و ساماندهی عاملین سد معبر وجود دارد و این به تبع روند ساماندهی عاملین سد معبر را کند می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای ساماندهی دستفروشان ثابت در مسیر های اصلی خیابان دارید، اذعان داشت: با آن دسته از عاملین سد معبر که در طول سال به صورت ثابت در نقطه ای مشخص از خیابان قرار دارند باید برابر قانون برخورد شود تا در آینده شهر از این چهره نا زیبایی که به خود گرفته خارج شود.

توجه به منظر شهری و کنترل ترافیک بخصوص در روزهای پایانی سال از سوی شهرداری قابل تقدیر است ولی این اقدام زمانی تاثیر گذار است که مدیریت شهری گرگان به جای وعده به عمل پایدار و با برنامه بیاندیشد و از سوی دیگر شرایط بد اقتصادی کشور را درک کرده و برای دستفروشانی که آمادگی همکاری با مدیریت شهری جهت رعایت قانون را دارند مکان مناسب برای ارائه محصولات در چهارچوب قانون در نظر بگیرد.

کد خبر 2253247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha