۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۸:۲۵

در آستانه نوروز؛

3 هزار اصله درخت کاخ سعدآباد دارای شناسنامه الکترونیکی شدند

3 هزار اصله درخت کاخ سعدآباد دارای شناسنامه الکترونیکی شدند

درختان کاخ سعدآباد هنوز به صورت دقیق شمارش نشده اند با این حال سه هزار اصله از این درختان شناسنامه الکترونیکی گرفتند تا اگر مشکلی برای حیات آنها بوجود آمد، مسئولان کاخ از آن با خبر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، فضای سبز منحصر به فرد سعدآباد به خاطر تنوع گونه های گیاهی بستری مناسب برای تحقیق و پژوهش است به عنوان مثال گونه هایی مانند سکویا، ژینکو،نوئل، درخت لاله و .... از جمله گونه های نادر است که در نقاط معدودی از کشور و تنها در باغ گیاه شناسی وجود دارد که بایستی شناسایی، ثبت و معرفی شوند. روزانه تعداد زیاد از گردشگران و علاقه مندان به طبیعت فقط برای بازدید از باغ به این مکان مراجعه می کنند که به همین منظور بلیت ورودی برای بازدید از باغ در نظر گرفته شد.

در روشهای جدید برای شناسایی و مدیریت درختان از پلاک های فلزی و آویزه های مختلف استفاده نمی شود و تکنولوژی RFID یا سیستم شناسایی توسط امواج رادیویی در این پروژه ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه سعداباد دارای پوشش گیاهی نادر و ناهمگن و قدمت برخی از درختان بیش از 100 سال است، بنابراین حفاظت از این منابع طبیعی با ارزش که به بناهای تاریخی آن پیوسته است امری ضروری محسوب می شود.

از مدتها پیش تکنولوژی RFID برای شناسنامه دار کردن درختان  در دست بررسی بود تا اینکه این کار بلاخره انجام شد.

این سیستم شامل دستگاه حساسی بوده که امواج رادیویی را به قطعه الکترونیکی ضعیفی به نام میکروچیپ ارسال و امواج برگشتی را دریافت و شناسایی می کند.  این میکروچیپ که تگ نامیده می شود، یک قطعه الکترونیکی ضعیف است که در کپسول پلاستیکی قرار گرفته و برای همیشه در محل کاشت باقی می ماند عمر این میکروچیپ ها حدود 50 سال است و مقاومت بسیاری در برابر سرما و گرما داشته و از از منهای 40 درجه سانتی گراد تا بالای 80 درجه را تحمل می کند.

کد خبر 2253478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha