۱۲ شهریور ۱۳۸۴، ۱۳:۳۴

فيلمساز فلسطيني صداي آوارگان كشورش را به ونيز برد

فيلمساز فلسطيني صداي آوارگان كشورش را به ونيز برد

رشيد مشاروي، فيلمساز فلسطيني، با آخرين ساخته خود "انتظار" حاضران در جشنواره ونيز را به دنياي گمشده سرنوشت بسياري از هموطنانش در اردوگاههاي پناهندگان در منطقه خاورميانه مي برد.

به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، مشاروي كه اين روزها در جزيره ليدو در شهر ساحلي ونيز به سر مي برد، درباره فيلم خود و سرنوشت هموطنانش گفت: "ما فلسطيني ها اين احساس را داريم كه گويي اختيار سرنوشت خودمان را نداريم. اميد به يك راه حل احتمالي هر از چند گاهي خودنمايي مي كند، اما خيلي زود محو مي شود و ما بايد در انتظار فرصتي ديگر بمانيم. انتظار به بخشي جدايي ناپذير از زندگي ما تبديل شده است. اين مفهوم ريشه در عمق وجود ما دارد."


رشيد مشاروي در جشنواره ونيز

"انتظار"، داستان فيلمسازي است كه پيش از ترك سرزمين فلسطين براي تحصيل در خارج، قصد دارد به عنوان آخرين كار چند بازيگر براي "نشنال تيه تر" فلسطين انتخاب كند. او براي انجام اين كار همراه با يك روزنامه نگار و يك فيلمبردار دست به سفري خطرناك، اما در نهايت روشنگرانه در جاده هاي منتهي به اردوگاههاي آوارگان لبنان، اردن و سوريه مي زند تا از ميان ساكنان اين اردوگاهها فردي را براي بازي در نقش يك منتظر برگزيند.

مشاروي به عنوان پناهنده اي كه نمي تواند به سرزمين مادري اش رام الله در كرانه باختري رود اردن بازگردد، به موضوع فيلم اشراف كامل دارد. او با اينكه در "انتظار" تصاوير تكان دهنده اي از كشتار فلسطينيان در صبرا و شتيلا به دست صهيونيست را به تصوير كشيده، اما در عين حال از زبان طنز و كنايه هم غافل نمانده است. خودش مي گويد: "من خودم در زندگي شخصي بارها و بارها منتظر مانده ام. مثلاً من و خانواده ام در غزه به مدت دو ماه تمام در حكومت نظامي زندگي مي كرديم و چاره اي نداشتيم جز اينكه براي حفظ روحيه مدام بگوييم و بخنديم."

"انتظار" در اكتبر و نوامبر گذشته در لبنان، اردن و سوريه فيلميرداري شده و بيش از 50 آواره فلسطيني در آن به نقش خودشان ظاهر شده اند. فيلمساز فلسطيني درباره هدف خود از ساختن اين فيلم مي گويد: "امريكايي ها و اروپايي ها همواره در بحث از آوارگان فلسطيني به اعداد و ارقام مي رسند. در حالي كه بحث ما عدد و رقم نيست. موضوع زندگي عده اي از مردم است كه هم مي توانند لطيفه تعريف كنند و بخندند و هم گريه كنند. من مي خواستم در فيلم نشان بدهم كه يك پناهنده فلسطيني بودن چه معنايي مي دهد."

گرچه مشاروي خودش را فيلمسازي سياسي نمي داند، اما متذكر مي شود كه فيلمساز فلسطيني بودن يعني سياسي بودن: "ما نمي خواهيم سياسي باشيم، بلكه قصد داريم فقط داستان هاي خودمان را تعريف كنيم. ما مي خواهيم زندگي مان را شرح دهيم." فيلم "انتظار" كه محصولي از كانال تلويزيوني فرانسوي ـ آلماني آرته است، پس از اكران در بخش "روز مؤلفان" جشنواره ونيز، به تورنتو مي رود تا در بخش مسابقه اين جشنواره معتبر سينمايي شركت كند.

کد خبر 225457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha