۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۲۲:۱۲

ملکوتی خواه:

حفظ محیط زیست و صیانت از جنگلها به فرهنگ عمومی تبدیل شود

حفظ محیط زیست و صیانت از جنگلها به فرهنگ عمومی تبدیل شود

پیشوا - خبرگزاری مهر: فرماندار پیشوا گفت: امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي كنند وحفظ محیط زیست و صیانت از جنگلها به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز عباس ملکوتی خواه در حاشیه مراسم درختکاری که با حضور مسئولین و مردم در ارتفاعات شهرستان پیشوا برگزار شد اظهار داشت: درخت نماد آباداني و شاخص سبزي و خرمي و مظهر زندگي و باعث تلطيف هوا و موجب آسايش و رفاه آنان و صفا و پاكي طبيعت است و  درختکاری، حفظ محیط زیست و صیانت از جنگل‌ها باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و در این راستا مسئولان باید اقدام های موثری انجام دهند.

فرماندار پیشوا افزود: درختکاری یک سنت بسیار ارزشمند دینی است و یکی از کارهای پیامبران و ائمه معصومین (ع) است و در روایت آمده است پیامبر که درختی را می کاشت خداوند به او نعمت های بهشتی می داد.

وی گفت: وظیفه هر یک از انسانها ایجاب می کند در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود به ویژه جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی تلاش کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه درختان نبض زمین و مایه حیات انسان و حیوان و حتی بعضی از گیاهان هستند، افزود:  درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اكسیژن به عنوان یكی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان، باعث دوام زندگی انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند.

ملکوتی خواه یادآور شد: امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي كنند، از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي شوند و هزاران محصول ديگر تولید شوند و از سوي ديگر درختان به منزله ريه هاي يك شهر تلقي می شوند و نقش مهمي در تامين سلامت اعضاي جامعه را ايفامي كنند.

این مسئول با تاکید بر تلاش مردم و مسئولان در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی گفت: درختکاری در بین پیشوایان دینی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بر همین اساس باید در حفظ و حراست از منابع طبیعی کوشا باشیم.

وی متذکر شد: به دليل فعاليت كارخانجات صنعتي و نيز ازدياد وسايط نقليه عمومي و فعاليت روزانه آنها در سطح شهرها آلاينده ها و گازهاي مهلك و خطرناكي تولید و سلامت افراد را تهديد مي كند و در چنين شرايطي مساله درخت و درختكاري راه حلي مناسب براي مبارزه با آلودگيهاي مذكور به شمار مي آيد.

ملکوتی خواه گفت: حفظ محیط زیست برای نسل امروز و آینده یک وظیفه عمومی می باشد و با توجه به صنعتی شدن جوامع ، حفاظت از محیط زیست و به ویژه هوا از اهمیت بیشتری برخوردار است و این امر را می توان در روزهایی که به دلیل شدت آلودگی و خطرات پیش روز ادارات و مدارس در سطح استان تعطیل شد به خوبی درک کرد.

وی نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی در جامعه را از سفارشات مقام معظم رهبری دانست و افزود: منابع طبیعی جز انفال عمومی و حفظ و حراست از این موهبت الهی بر همه ما واجب است و کلیه انسانها باید در این امر سهیم باشند.

این مسئول گفت: در چرخه طبیعت درخت نقش مهمی ایفا می کند، همچنین در زندگی انسان و حیوان نیز تاثیر زیادی دارد و پاکیزگی هوا، زیبایی محیط زندگی، حفظ و تولید خاک و چوب، جلوگیری از بلایای طبیعی، کنترل آب های زیرزمینی همه و همه به وجود درخت و جنگل بستگی دارد.

وی یادآور شد: باید مردم را به درخت‌کاری و اهمیت دادن به فضای سبز محیط زندگی‌شان ترغیب کرد زیرا این سنت باقیات و صالحات است و هرکس نهالی بر زمین بکارد تا هنگامی که مردم از آن درخت استفاده می‌کنند او از ثواب آن خدمت بهره‌مند است

ملکوتی خواه تأکید کرد: اگر هر نفر یک نهال را غرس کند، ده‌ها میلیون در سال نهال کاشته می‌شود که تاثیر عمیقی بر طبیعت و پاکی هوا خواهد داشت ولی كاشت نهال و ايجاد فضاهاي سبز تنها نبايد در هفته منابع طبيعي خلاصه شود، لذا بايد با توسعه فرهنگ كاشت نهال و نگهداري آن گامي اساسي در گسترش فضاهاي سبز برداشت.

وی گفت: قطع برخی درختان، آسیب رساندن به گونه های گیاهی از طریق زیرکشت بردن بسیاری از مراتع غنی، آتش سوزی های عمدی، آلودگی آبها، شکار انواع پرندگان و جانوران، رهاسازی زباله ها در دامان طبیعت  از مهمترین اقدامات برخی افراد برای آسیب رسانی به طبیعت محسوب می‌شوند که باید مورد توجه جدی مردم  قرار گیرد.
 

کد خبر 2254646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha