۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۳۶

گزارش مهر/

اینفوگراف گردشگری استان گلستان/ 13 روز عید را در 13 مرکز گردشگری نگارستان ایران سپری کنید

اینفوگراف گردشگری استان گلستان/ 13 روز عید را در 13 مرکز گردشگری  نگارستان ایران سپری کنید

گرگان - خبرگزاری مهر: گلستان به دلیل وجود آب و هوای چهار فصل و تنوع نعمت های الهی به ایران کوچک مشهور است و از سوی دیگر وجود مهاجران فراوان تنوع قومیتی را در کنار تاریخ غنی این سرزمین قرار داده است و به همین دلیل می تواند مقصد مناسبی برای سپری کردن ایام تعطیلات نوروز باشد.

وجود انواع نعمت های خدادادی مانند دریا، کوه، جنگل، دشت، صحرا، آبشار، گل فشان، رودخانه، تالاب، غار در کنار اماکن تاریخی مانند برجها و گنبدی ها، خانه های تاریخی، دیوار دفاعی، موزه های تاریخی و مردم شناسی، بندر اسکله و قایق سواری و سوارکاری و همچنین وجود قومیت ها با آداب و رسوم مختلف و صنایع دستی خاص خود گلستان را به یکی از مراکز تاثیر گذار گردشگری کشور تبدیل کرده است.

 

 

1- خلیج گرگان، میانکاله و جزیره آشوراده

 آشوراده تنها جزیره ایران در دریای خزر و همجوار با خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله است. این ویژگی و سرسبزی شمال که همواره مورد پسند ایرانیان بوده، آشوراده را به کانون توجه دست‌اندرکاران گردشگری تبدیل کرده است. اکنون نام  آشوراده واژه‌ای کلیدی در ادبیات اکوتوریسم گلستان است. سال های نه چندان دور امکانات گردشگری این منطقه مستقر بود اما به دلیل برخی مناقشات و اختلافات بین سازمانی و همچنین اختلافات بین دو استان گلستان و مازندران این منطقه از توسعه بازمانده است. در حال حاضر در این مکان رستوران و امکانات اولیه گردشگری فراهم است و محل دسترسی آن از طریق بندرترکمن و به وسیله قایق های موتوری ست.

در این جزیره در فصل مهاجرت پرندگان فراوانی استراحت می کنند و از گونه های گیاهی و جانوری خاص خود برخوردار است.

 

 

2- بندرگز، شهرستان کردکوی، جنگل کردکوی، میل رادکان و روستای جهان نما

کردکوی یکی از شهرهای سرسبز استان گلستان است که به دلیل همجواری با جنگل از پارک جنگلی زیبایی نیز برخوردار است. در این پارک نیز امکانات اولیه رفاهی برای گردشگری فراهم است. در جنوب این شهرستان روستای دارزنو واقع است و به دلیل ارتفاع زیادی که دارد منطقه وسیعی از استان گلستان و دریای خزر نمایان است. در جنوب این روستا و در میان دشت های رشته کوه البرز نیز میل رادکان به عنوان یکی از آثار تاریخی و قدیمی منطقه قرار دارد.

در گذشته به علت استراتژیک بودن منطقه و برای شناسایی مسیر این گنبد ساخته شده است. در ادامه این مسیر و به سمت غرب نیز روستای زیبای جهان نما واقع است.

همانطور که از نام این روستا مشخص است کل استان گلستان از ارتفاعات این روستا مشخص تست. از سوی به دلیل این که جهان نما در دشت وسیعی قرار دارد منطقه زیبایی را برای گردشگری فراهم کرده و موجبات آرامش را فراهم کرده.

شهرستان ساحلی بندرگز نیز علی رغم وسعت کم امکانات گردشگری مناسبی برای حضور گردشگران و استفاده از خلیج گرگان فراهم است.

 

روستای جهان نما

 

3- گرگان، جنگل النگدره، جنگل ناهار خوران، بافت تاریخی، هزارپیچ

گرگان بعنوان مرکز استان گستان ، در گذشته و زمانی که منطقه استان گلستان به نام ایالت گرگان شناخته می شد استراباد نام داشت. استراباد یا گرگان کنونی یکی از مناطق استراتژیک زمان خود بود و به دلیل سابقه تاریخی فراوان آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است.

 

 

3- 1 - منطقه گرشگری هزارپیچ به عنوان یکی از تفرج گاه های قدیمی مردم منطقه به شمار می رود که به دلیل آب و هوای خوب در روز و همچنین نمای زیبایی که شهر گرگان در شب از بالای این منطقه دارد همواره مورد توجه گردشگران و ساکنان منطقه بوده است.

3- 2 - بافت تاریخی گرگان به عنوان قدیمی ترین بافت تاریخی ثبت شده در گرگان چندین خانه تاریخی، موزه، امام زاده قدیمی، مدرسه تاریخی و مسجد است که پیشینه تاریخی آن ها به زمان قاجار و ماقبل آن بر می گردد.

3- 3 - پارک شهر گرگان و کاخ موزه یکی از تفرج گاه های مورد علاقه گرگانی است که در آن امکانات بهداشتی، رفاهی، گردشگری و تفریحی فراهم است. کاخ موزه گرگان که در گذشته کاخ پادشاهان کشور بوده و در حال حاضر تبدیل به موزه شده دارای دو طبقه است که در طبقه پایین آن مجسمه مشاهیر گرگان از گذشته تا به حال قرار دارد و در طبقه بالای آن آثار مربوط به ساکنان این کاخ به نمایش گذاشته شده است.

3 - 4 -  تپه قلعه خندان مربوط به دوره ساسانیان و دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در گرگان، میدان مازندران، جبهه جنوبی خیابان عدالت واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
این تپه برای نخستین بار ژاک دمرگان در سال ۱۸۹۶ میلادی از این تپه بازدید و نقشه و تصاویری چند از تهیه نمود. در سال ۱۳۸۸ گروه باستان شناسی، میراث فرهنگی استان گلستان در آن گمانه‌های به منظور لایه نگاری و مشخص کردن سازه‌های معماری آن انجام داد. آثار بدست آمده شامل خشت‌های ۸×۳۸×۳۸ سانتی متری متعلق به اواخر دوره ساسانی و آثاری از قرون اولیه اسلام تا دوره صفویه بود. این قلعه تا دوره صفویه در درون برج و باروی استرآباد قرار داشته و بعد از تخریب آن در دوره افشاریه، برج و باروی جدیدی در دوره قاجاره کشیده شد که قلعه خندان در بیرون از شهر قرار داشته‌است.

3- 4 - النگدره، ناهار خوران، روستای گردشگری و آبشار زیارت نیز در جنوب شهر گرگان قرار دارد و مسیر مراجعه به آن در نقشه مشخص است.

 

مجموعه تاریخی تقوی

 

4 -  فاضل آباد، دهنه محمد آباد، علی آبادکتول ، جنگل کبودوال و آبشار کبودوال

فاضل آبا و همچنین شهرستان علی آبادکتول در فاصله حدودا 40 کیلومتری از مرکز استان قرار دارند و از نظر گردشگری دارای مناطق گردشگری غنی هستند. در دهنه محمد آباد شهر فاضل آباد روستاهای قدیمی زیادی مانند خلیندر، نرسو، چه جا و مایان قرار دارد که در آن آثار تاریخی مانند امام زاده های قدیمی و قبرستان های تاریخی وجود دارد.

جنگل و آبشار کبود وال نیز جزو مناطق معروف علی آبادکتول است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی همه ساله برای بازدید از آن مراجعه می کنند. آبشار کبودوال به عنوان معروف ترین آبشار خزه ای دنیا شناخته می شود.

جنگل زرین گل، امام زاده های مختلف و جنگل افراتخته نیز ار مراکز گردشگری این منطقه است.

 

آبشار کبودوال

 

5 -خان ببین، آزادشهر، رامیان، گل رامیان و منطقه خوش ییلاق

معروفترین مکان گردشگری این منطقه گل رامیان است. دریاچه و چشمه گل رامیان در جنوب شهر رامیان یکی از شهرهای تابع استان گلستان واقع شده است . این چشمه در دامنه کوه "پنهان خانه" قرار گرفته است. چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ‪ ۹۰‬متر و به عرض ‪ ۸۰‬متر و به عمق ‪ ۳۴‬تا ‪ ۴۴‬متر و به روایتی به ‪ ۸۰‬متر است که در ارتفاع ‪ ۳۲۰‬متری از سطح دریا قرار دارد. این چشمه در 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در 85 کیلومتری مرکز استان (گرگان) قرار دارد. از سه طرف به جنگل و از یک طرف به زمینهای زراعی متصل است. آب چشمه از کف زمین می جوشد.

آبشار شیر آباد، غار شیرآباد، پارک جنگلی دلند، ارتفاعات قلعه ماران و همچنین روستا و امام زاده آق امام در این منطقه واقع است.

 

گل رامیان

 

6 - منیودشت، گالیکش، سایت پاراگلایدر، روستاهای گردشگری

شهرستان منیودشت که به دلیل زیبایی نام مینو را یک می کشد در شرق استان گلستان است. در جنوب این شهرستان، جنگل، رودخانه، کوه و روستاهای قدیمی بسیار زیبا و خوش آب و هوایی مانند دوزین، پاقلعه، دروک قلعه قافه وجود دارد. رودخانه این جنگل آب فراوانی دارد و اکثر مردم شرق استان در ایام تعطیل و به خصوص گرم سال به منطقه می آیند.

پارک جنگلی چل چای از مراکز گردشگری مهم مینودشت است. از سوی در ارتفاعات جنوبی این شهرستان سایت پروازی پاراگلایدر واقع است و بسیاری از مسابقات کشوری در این منطقه برگزار می شود.

شهرستان گالیکش نیز در دامنه جنگل و کوه واقع است و روستاهایی مانند فارسیان که دارای چشمه و درخت گردوی 700 ساله است و غار کیارام از مراکز گردشری گالیکش است.

 

 

7 - جنگل گلستان

پارک جنگلی گلستان به عنوان یکی از قدیمی ترین جنگل های دنیا از خایر غنی جانوری و گونه های گیاهی برخوردار است. در این پارک رودخانه ، آبشار و غار های مختلف وجود دارد و از نظر امکاناتی نیز در برخی مناطق آن امکانات گردشگری و رفاهی قرار دارد.

 

 

8 - گنبد کاووس میل گنبد

شهرستان گنبد کاووس در شرق استان گلستان و دومین شهر بزرگ استان است. از مراکز گردشگری مهم آن میل گنبد، بقعه دانشمند، امامزاده یحیی بن زید، خرابه های شهر جرجان و میدان سوار کاری اسبدوانی است.

 

 

9 - کلاله، سد گلستان، مزارع کلزا و دیوار گرگان

شهرستان کلاله در شرق استان گلستان واقع است و از نظر قومیتی اقوام ترکمن، سیستانی ، بلوچ، ترک و فارس در آن زندگی می کنند. در نزدیکی این شهرستان دو سد گلستان و شهید چمران قرار دارد. به دلیل آب و هوای خوب و زمین حاصلخیز مزارع گندم و کلزا به وفور در آن وجود دارد که به همین دلیل در فصل بهار یک دست سبز و زرد است و جلوه زیبایی برای گردشگران دارد.

از آثار تاریخی نزدیک کلاله دیوار گرگان است که سومین دیوار بلند دنیا است قدمتی دیرینه دارد. از سوی بیشتر اکتشافات این دیوار نیز در محدوده این شهرستان است.

 

 

10 - خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو – نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است.

قله کوه گوگجه داغ که در بین مردم به قله «قدرت» نیز معروف است، حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رشته کوه گوگجه داغ از مشرق به کوه‌های بابا شملک و از شمال و غرب و جنوب به هزار دره اطراف پیوسته‌است.

راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی بوده، ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری نیست. بدلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای انجام فرایض دینی و زیارت ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

در نزدیکی و پایین تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان قرار دارند. طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همرا هان وی بوده‌است، که همگی آنها مورد توجه واحترام ترکمن‌ها می‌باشند.

در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که حدود ۶۰۰ سنگ مزارهای استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.

 

بقعه خالد نبی

 

11 -  آلاگل ، آلماگل، آجی گل و اینچه برون

این ها نام سه تلاب مهم کشور است که در مرز ایران و ترکمنستان و همچنین در جوار روستای مرزی اینچه برون قرار دارند. مرز اینچه برون نیز دارای یم بازارچه مرزی است که اجناس زیادی را برای فروش ارائه می دهند.

این سه تالاب در فصول مهاجرت میزبان پرندگان مهاجر است و از نظر گونه های گیاهی و جانوری بخصوص ماهی بسیار غنی است .

 

 

12 - آق قلا

شهرستان تاریخی آق قلا نیز آثار تاریخی همچون پل آق قلا را در خوی جای داده است. از سویی به دلیل سکونت قوم ترکمن از نظر صنایع دستی نیز بسیار غنی است و بازارچه های محلی آن آثار و صنایع دستی مردم منطقه را ارائه می دهند.

سد وشمگیر، تالاب اینچه، گل‌فشان های‌ قارنیارق،  اینچه، نفتیجه و قمستی از دیوار تاریخی گرگان نیز در نزدیکی این شهرستان است.

 

پل تاریخی آق قلا

 

13 - بندرترکمن و گمیشان

بندرترکمن که در گذشته کی از بنادر تجاری کشور بوده در حال حاضر به دلیل ناملاحضات از رونق افتاده ولی از نظر گردشگری دارای امکانات دینی فروانی است. گمیشان نیز دارای بافت تاریخی قدیمی و ثبت شده منحصر به فردی است که اکثر سازه های آن مربوط به معماری روسی است ولی به دلیل عدم توجه رو به نابود است.

 

بافت تاریخی گمیشان

کد خبر 2254901

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha