۲۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۴۲

گردشگری در هفت روز؛

خشکسالی در سعدآباد / خط و نشان کشیدن برای آژانسهای مسافرتی متخلف

خشکسالی در سعدآباد / خط و نشان کشیدن برای آژانسهای مسافرتی متخلف

خشکسالی در کاخ سعدآباد و تهدید درختان آن، اعلام برنامه های جشنواره و همایش طبیعتگردی و گیاهان دارویی، وعده معاون صنایع دستی برای حل مشکل هنرمند نطنزی و انتقاد شورای شهر از تهدید حریم کاخ گلستان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبرگزاری مهر از خشکسالی در کاخ موزه سعدآباد خبر داد و اعلام کرد که این کاخ مشکل آبیاری درختان ناشی از خشک شدن قنات ها، عدم لایروبی آنها، سرازیر شدن ضایعات و زباله رستورانهای بالادست به رودخانه و کم آب شدن رودخانه دربند مواجه است اگر این معضل ادامه پیدا کند تابستان آینده درختان سعدآباد خشک می شوند.

 وجود رستورانهای بالادست کاخ سعدآباد باعث شده تا ضایعات و زباله های این رستورانها به رودخانه ای وارد شود که از سعدآباد می گذرد این رودخانه زباله های رستورانها را به داخل کاخ موزه می اورد به همین علت از مدتها پیش مسئولان کاخ موزه سعدآباد تلاش کردند تا به کمک شهرداری و شورای شهر برای حل این مشکل و جلوگیری از ورود ضایعات جلوگیری کنند اما تا کنون پاسخی نگرفته اند.

از 6 ماه پیش برخی از ناودانی هایی که آب رودخانه را به کاخ انتقال می داد شکسته و باید اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته شود. آب چشمه های منطقه شیر پلا در قسمت شمالی کاخ سعد آباد برای آبیاری جنگلهای تازه احداث شده به مسیر دیگری انتقال داده شده است. بنابر این آبی که از این راه به کاخ سعدآباد می آمد نیز بسیار کم شده است.

طب سنتی و گیاهان دارویی برند گردشگری نطنز شد
 
این هفته مجریان برگزاری نخستین همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی نشست خبری برای خبرنگاران حوزه گردشگری برگزار کردند در این نشست اعلام شد که این جشنواره قرار است اردیبهشت ماه سال آینده در باغ شهر تاریخی نطنز برگزار شود، مسئولان این جشنواره قصد دارند تا طب سنتی و داروهای گیاهی این شهر را به عنوان برند گردشگری نطنز معرفی کنند و در آن حضور بسیاری از کارشناسان، پزشکان طب سنتی و فعالان گردشگری و طبیعت گردی در باغ شهر تاریخی نطنز حضور داشته باشند.

در این باره، محمودرضا فقیهی دبیر این همایش گفت: برای برگزاری این برنامه سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی برای حمایت از برگزاری این رویداد ملی، اداره کل طبیعت گردی همکاری کرده اند و در سه محور طبیعت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار می شود از سوی دیگر پتانسیل تاریخی این شهر نیز کم نیست.

فقیهی معتقد است که مسئولان نطنز می خواهنداین برنامه به صورت دائمی و هرساله در اریبهشت ماه برگزار شود. با این حال بسیج استان نیز در کوههای کرکس بذر گیاهان دارویی را پاشیده تا در ایام بهار شاهد شکوفایی گیاهان دارویی بیشتری باشیم.

پیگیری قضایی و قانونی کمترین تخلف آژانس‌ها
 
با نزدیک شدن به ایام عید و مسافرتی های نورزوی مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در خصوص تخلفات صورت گرفته از سوی برخی آژانس‌های مسافرتی به پیگیری قضایی و قانونی کمترین تخلف‌ها اشاره کرد و گفت: با آژانس‌های بامجوز و بدون مجوز متخلف برخورد قانونی می‌شود.

عبدالناصر میرچی با اشاره به اینکه آژانس‌های مجاز زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و اداره کل نظارت فعالیت می‌کنند گفت: آژانس‌ها به عنوان یکی از اعضای خانواده غیر رسمی حوزه توریسم و گردشگری با سازمان میراث فرهنگی همکاری می‌کنند.

دوری رئیس سازمان میراث فرهنگی از رسانه‌ها
 
اما همه مصاحبه های با مدیران کل حوزه گردشگری و اطلاعیه هایی که معاونت گردشگری می دهد نمی تواند پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد. با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آستانه عید نوروز و ایام سفر هنوز نشست خبری با خبرنگاران برگزار نکرده این در حالی است که در آستانه عید نوروز وی باید یکی از پاسخگوترین مسئولان باشد.

خبرگزاری مهر اعلام کرد که پیش از این ، محمدعلی نجفی که عمر مدیریتش به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی بیش از پنج ماه طول نکشید نیز به رغم تمامی ادعاهایش از انجام مصاحبه های اختصاصی با خبرنگاران و برپایی نشست های خبری امتناع می کرد درحالی که همیشه در سخنرانی های خود رسانه ها را به کمک سازمان میراث فرهنگی فرامی خواند.

اکنون نیز با آمدن مسعود سلطانی فر این رویه بازهم ادامه پیدا کرده و تنها معاونان وی نشست خبری برگزار می کنند هر چند که تا کنون معاون سرمایه گذاری این سازمان حتی یک مصاحبه اختصاصی نداشته و عنوان می کند که می خواهد طرحهایش را به نتیجه برساند و بعد آن را به رسانه ها اعلام کند.

كمتر از يك ميليون گردشگری خارجی واقعی داریم
 
با این حال معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در برنامه های مختلف حرفهایی می زد و آمارهایی می دهد مانند اینکه به تازگی گفت: آمارهاي حوزه گردشگري كشور در سال 91 نشان می دهد که در مقابل بيش از هفت و نيم ميليون گردشگر خروجي، حدود چهارميليون گردشگر ورودي داشتيم و از اين تعداد نيز كمتر از يك ميليون نفر آنها گردشگر واقعي، ماندگار و هزينه كننده بوده اند.

وي با انتقاد از تصويب بيش از هزار و 169 شهرك نمونه گردشگري در كشور تصريح كرد: ايده مناطق نمونه گردشگري از سال 1383 در كشور مطرح شد و در آن سال قرار بود 7 تا 10 منطقه نمونه گردشگري مانند ساير كشورها در كشورمان ايجاد شود اما در خلال اين سالها، 7 تا 10 منطقه كه در ابتدا قرار بود با برنامه ريزي، ايجاد زيرساختها، تمركز مناسب و اختصاص منابع مورد نياز سروسامان بگيرد به يكباره تبديل به مصوبات مختلف دولت در مناطق متعدد شده و اين تعداد تبديل به 1169 منطقه مي شود كه متاسفانه خيلي از اينها مراحل ابتدايي و حتي مطالعاتي آنها نيز انجام نشده است.

جلوگیری از مصادره کارگاه سفال و سرامیک نطنز
 
 خبرگزاری مهر به همراه رسانه های دیگر گزارشی را درباره مصادره شدن یک گارگاه سفال و سرامیک 700 ساله به دلیل بدهی 86 میلیون تومانی منتشر کرد این کارگاه که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، قرار بوده تا  از محل کمک های بلاعوض دولت بهره مند شود اما این اقدام انجام نشد و وامی که آنها از دو بانک در نطنز به میزان چهل میلیون تومان گرفته بودند به دلیل تاخیر در پرداخت آن به 86 میلیون تومان افزایش یافته بود و برادران عبادی که آخرین نسل از هنرمندان صنایع دستی در رشته سفال و سرامیک هستند، توان پرداخت این مبلغ را نداشتند چرا که پس از دربافت وام، وسایل زیادی از کارگاه آنها به سرقت رفت و یکی از کوره های کارگاه نیز آتش گرفت که موجب ضرر چند صد میلیون تومانی شد.

در این باره، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور در برنامه ای که یکشنبه شب در رادیو تهران اجرا شد، قول اهدا وام بلاعوض به این هنرمندان نطنزی تا هفته آینده و پیش از نوروز را داد.

وی از تعلق بیشترین وام بلاعوض به هنرمندان نطنزی طی مصوبه‌‌‌ای خبرداد و گفت: با معاونت صنایع دستی استان اصفهان تماس تلفنی حاصل شده و دوستان در اصفهان اطلاعات کامل را به من ارائه کردند که براساس این اطلاعات جزو وظایف معاونت است که از هنرمندانی با چنین وضعیتی، حمایت ویژه‌ای کند.

انتقاد عضو شورای شهر تهران از تهدید حریم کاخ گلستان
 
احمد حکیمی‌پور در جریان پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید بافتهای تاریخی و اماکن فرهنگی در تهران حفظ شود اظهار داشت: بنایی در تهران وجود دارد تحت عنوان کاخ گلستان که متاسفانه این مجموعه به دلیل اشتباهاتی در حال تهدید شدن است. متاسفانه دوستان در میراث فرهنگی این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری نکردند و شرایط تاسف‌باری در حریم کاخ گلستان و این بنای تاریخی شکل گرفته است. بنده انتظار دارم شورای شهر این موضوع را به طور جد پیگیری کند.

 

کد خبر 2255645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha