۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۲۷

روابط ریاض-پکن گسترش می یابد/

امضای چهار توافقنامه میان عربستان و چین/رایزنی سلمان درباره ایران و سوریه

امضای چهار توافقنامه میان عربستان و چین/رایزنی سلمان درباره ایران و سوریه

امضای چهار توافقنامه همکاری و گفتگو درباره مسائل منطقه از جمله برنامه هسته ای ایران و بحران سوریه از جمله محورهای مهم سفر ولیعهد عربستان به پکن بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری عربستان گزارش داد که این کشور و چین روز گذشته چهار توافقنامه را با هدف گسترش سرمایه گذاری میان دو کشور امضا کردند.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود که در سال 2012 پس از مرگ نایف بن عبدالعزیر به عنوان ولیعهد و وزیر دفاع انتخاب شد، به دعوت لی یوان چایو معاون رئیس جمهوری چین وارد پکن شده است.

وی اعلام کرد این توافقنامه ها به معنای تمایل ریاض برای گسترش همکاریهای دوجانبه با پکن در زمینه های سیاسی ،اقتصادی، صنعتی، علوم و فناوری است.

ولیعهد عربستان که از چهارشنبه گذشته راهی پکن شده و سفرش تا فردا یکشنبه ادامه دارد، در دیدار با شی جینپینگ رئیس‌ جمهوری چین نیز ضمن گفتگو درباره روابط دوجانبه و بین المللی بر گسترش روابط دوجانبه به خصوص در زمینه انرژی تاکید کرد.

رئیس جمهوری چین نیز با تاکید بر ادامه تلاشهای پکن برای حل برنامه هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را بهترین گزینه برای حل این برنامه و همچنین بحران سوریه توصیف کرد.

سلمان بن عبدالعزیز همچنین بر کمک چین برای تشکیل دولت انتقالی سوریه و ایفای نقش سازنده‌ در فلسطین، حل بحران سوریه و خاورمیانه عاری از سلاح‌ های هسته‌ ای و برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

"یحیی بن عبدالمطلب کریم الزید" سفیر عربستان سعودی در چین هم از تصمیم ریاض برای گسترش روابط خود با پکن در زمینه های مختلف از جمله موضوعات گردشگری خبر داد.

رئیس جمهوری چین نیز تاکید بر لزوم گسترش روابط راهبردی ریاض و پکن، عربستان را شریک و دوست چین خواند و تنها راه برون رفت از بحران سوریه را اجرای کامل بیانیه ژنو و دستیابی به یک فرایند سیاسی توصیف کرد.

شی جینپینگ ضمن استقبال از همکاری عربستان برای ایجاد راه ابریشم دریایی و کمربند اقتصادی جاده ابریشم از تمایل کشورش برای تقویت همکاریهای نظامی و امنیتی و مبارزه با تروریسم و پیشبرد مذاکرات منطقه تجارت آزاد با کشورهای عربی به خصوص عربستان خبر داد که این اظهارات مورد استقبال ولیعهد قرار گرفت و سلمان بن عبدالعزیز نیز بر لزوم همکاریها در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

رسانه های چینی نیز گزارش دادند که رئیس جمهوری چین در این دیدار در پی گسترش روابط اقتصادی به خصوص در زمینه انرژی و همکاریهای منطقه بوده است.

روزنامه پاکستان آبزرور نیز گزارش داد که عربستان سعودی در این سفر از چین خواست تا نه تنها کمک قابل توجهی را برای پایان دادن به بحران سوریه انجام داده، بلکه راه را برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی هموار کند.

کد خبر 2256515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha