۲۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۵۳

رئیس قوه قضائیه:

لایحه قانون آئین دادرسی کیفری در مراحل نهایی تایید قرار دارد

لایحه قانون آئین دادرسی کیفری در مراحل نهایی تایید قرار دارد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به آخرین وضعیت لایحه قانون آئین دادرسی کیفری گفت: در اجرای حکمی که باعث وهن نظام می شود باید ملاحظه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله آملی لاریجانی امروز در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: شما کارآموزان جوان نوید نو شدن دستگاه قضایی هستید. یکی از کارهای مهمی که امسال انجام شد جذب قضات جوان در دستگاه قضایی بود که با این اقدام کمبود نیرو جبران و اطاله دادرسی و برخی دیگر از مشکلات برطرف شد.

وی با اشاره به موضوع جذب چهار هزار قاضی طی برنامه پنجم توسعه خطاب به کارآموزان قضاوت گفت: منسبی که شما به آن تکیه می زدید، منسب بسیار بالایی است که هم در متون دینی و هم در قانون اساسی به جایگاه این منسب اشاره شده و کسی در اهمیت این جایگاه تردیدی ندارد. در باب یازدهم قانون اساسی یعنی اصول 156 به بعد، مجموعه مسئولیت ها و اختیاراتی که برای قاضی و دستگاه قضایی قرار داده شده بسیار وسیع است و حتی اختیاراتی بیش از آنچه که در شرع وجود دارد، برای قاضی در نظر گرفته شده است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: خطرهایی مانند جهل و هوای نفسانی قضای را تهدید می کند قاضی برای صدور رأی درست باید به قانون و فتوای فقهی احاطه داشته باشد. قاضی نمی تواند به بهانه اینکه مطلبی در قانون نیامده از صدور رأی خودداری کند. فهمیدن فتاوی کار دشواری است و به همین خاطر تلاش مجدانه ای لازم است تا قوانین و فتاوی فهمیده شود.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: افراد صاحب قدرت و مکنت سراغ شما می آیند به همین خاطر الان کمرهای خود را محکم ببندید. شما به این افراد مجال نزدیک شدن ندهید تا بتوانید عدالت را اجرا کنید. متاسفانه جامعه ما با فاصله گذاشتن بین فقرا و اغنی‌ها این طبیعت را شکسته است، ولی یکی از مجاری شکستن این فاصله، دادگاه است و شما باید توجه داشته باشید که اگر حق ظالم گرفته نشود مظلوم دردمندتر می‌شود. در جامعه‌ای که ما آن را به اسلامی بودن متصف می‌کنیم واقعا پذیرفته نیست که در محاکم به یک فقیر اجحاف شود.

رئیس دستگاه قضا به لایحه قانون آئین دادرسی کیفری اشاره کرد و گفت: در قانون آئین دادرسی کیفری جدید نظام رسیدگی تا حدی عوض شده و دادگاه های کیفری دوباره به دادگاه های کیفری یک و دو تقسیم شده اند. این لایحه مراحل نهایی تایید را در شورای نگهبان طی می کند.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد: گاهی وقت ها قضای از دست فردی عصبانی می شود و برای کسی که شایسته نیست در زندان باشد قرار بازداشت موقت صادر می کند. اینها واقعا جز بیرون زدن  هوای نفسانی چیز دیگری نیست. اگر اجرای حکمی در این زمان موجب وهن نظام می شود باید نسبت به آن ملاحظه کرد.

کد خبر 2257455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha