۴ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷

پیشنهادهای مطالعه در نوروز

خوانش «کتاب سیاه» با طعم دن کیشوت

خوانش «کتاب سیاه» با طعم دن کیشوت

بلقیس سلیمانی خوانش داستان‌هایی از اورهان پاموک و سروانتس را برای تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: من نوشتن را دیر شروع کردم اما همیشه اعتقاد داشتم که هر کسی برای نوشتن زمانی دارد. شاعری مثل آرتور رمبو از 16 تا 21 سالگی نوشت و بعد به دنبال شغل قاچاق انسان رفت و فردی مثل ساراماگو از هفتاد سالگی نوشتن را شروع کرد و نوبل هم گرفت. برای من نوشتن از دهه چهارم زندگی‌ام شروع شد. در دهه سوم از زندگی بیشتر به دنبال نقد نویسی بودم و نزدیک به هشتاد مقاله و یادداشت نیز در مطبوعات منتشر کردم و در کنارش هم چهار کار پژوهشی  انجام دادم که یکی از آنها نقدی بود بر 10 رمان دفاع مقدس که در قالب کتاب نخستم منتشر شد. رمان اولم هم در سال 80 نوشته شد و در سال 84 در نهایت منتشر شد و بعد از آن دیگر پایم را گذاشتم روی گاز و هفت اثر داستانی مستقل نوشتم.

این بخشی از اظهارنظر بلقیس سلیمانی نویسنده و منتقد فعال این روزهای کشورمان است که در بسیاری از آثار تالیفی‌اش تحسین منتقدان را برانگیخته است. سلیمانی در آستانه سال نو نیز برای گذران تعطیلات نوروز پیشنهاداتی برای مطالعه دارد.

از نگاه سلیمانی فرصت تعطیلات پانزده روزه سال نو زمانی مناسب برای مطالعه رمان‌ می‌داند و پیشنهاد خودش را نیز از میان آثار تازه‌ منتشر شده در سال‌های اخیر، نخست متوجه رمان «کتاب سیاه» نوشته اورهان پاموک نویسنده ترک و برنده جایزه نوبل می‌داند.

سلیمانی اما برای خوانش این کتاب یک نکته را نیز گوشزد می‌کند: کتاب سیاه رمان خوبی است اما به نظرم کمی سنگین است و ممکن است خواندنش چندان به سادگی صورت نگیرد و به همین خاطر پیشنهادم این است که در کنارش «دن کیشوت» سروانتش هم خوانده شود.

سلیمانی اما در کنار این دو اثر یک پیشنهاد تازه و بکر دیگر نیز داد که خوانش مجموعه داستان «قلابی» اثر رومن گاری است که آخرین ترجمه‌اش متعلق به سمیه نوروزی است.

سلیمانی که از وی در اسفند ماه گذشته نیز رمان تازه‌ای با عنوان «سگ سالی» منتشر شده بود وقتی با سوالی در مورد مهمترین رویداد فرهنگی از منظر خود در سال 92 روبرو می‌شود نیزمی‌گوید: تغییر در راس مدیریتی وزارت ارشاد به نظر من مهمترین اتفاق فرهنگی سال گذشته بود که به نوعی در کار همه ما که در این عرصه فعالیت می‌کنیم، تاثیر گذاشته است.

اما او یکی از شیرین‌ترین خاطراتش را نیز به دیدار هنرمندان و رئیس جمهور در تالار وحدت مرتبط دانسته و می‌گوید: فضای دیدار آن شب بسیار جذاب و لذت بخش و خاطره‌انگیر بود و احساس خوبی از آن به من دست داد.

کد خبر 2257542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha