استاد دانشگاه لندن در گفتگو با مهر:

مهمترین مسئله سیاسی دنیای کنونی فاجعه انسانی سوریه است/ جهان آینده هابزی و آنارشیک است

مهمترین مسئله سیاسی دنیای کنونی فاجعه انسانی سوریه است/ جهان آینده هابزی و آنارشیک است

دکتر آرشین ادیب مقدم استاد دانشگاه لندن جهان را در حال حرکت به جهانی هابزی و آنارشیک دانست و بر مسئولیت تاریخی نخبگان سیاسی برای جلوگیری از آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماهیت و سنخ نظام بین المللی یکی از موضوعاتی است که در نظریه های روابط بین الملل مورد توجه بوده و هست. برخی معتقد هستند که منطق حاکم بر نظام بین الملل و روابط بین الملل منطق آنارشی(نظم هابزی) است. در مقابل این دیدگاه برخی نظریه پردازان با نگاهی خوشبینانه به ماهیت و سرشت انسان، نظام و روابط بین الملل و روابط میان کشورها را مبتنی بر همکاری(نظم کانتی) می دانند. برخی نیز معتقدند که منطق حاکم بر نظام بین الملل و روابط میان واحدهای سیاسی مبتنی بر رقابت(نظم لاکی) است که این رقابت الزاما منازعه آمیز نیست.

به بهانه پایان سال ایرانی خبرنگار خبرگزاری مهر گفتگویی با دکتر "آرشین ادیب مقدم" استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن انجام داد و در این گفتگو جویای نظریات ایشان درباره مهمترین رخدادها در عرصه روابط بین الملل در سال گذشته شد.

دکتر ادیب مقدم در پاسخ به این سوال که از نظر وی مهمترین تحولات عرصه روابط بین الملل در سال گذشته ایرانی کدام تحولات بوده اند گفت: برای من مهمترین مسئله سیاسی که در جهان ادامه دارد فاجعه انسانی موجود در سوریه است. 

وی در این خصوص تصریح کرد: این کشور دچار تمامی بی منطقی های معاصر موجود در نظام بین الملل یعنی ریاکاری سازمان ملل متحد، ضعف حقوق بین الملل، ضعف و ناتوانی دولت های محلی در یافتن راهی برای حل مشکلاتی که در کشور همسایه آنها جاری است، شده است.

استاد دانشگاه لندن در ادامه افزود: امروز وقتی که به مسئله احترام به کرامت انسانی می رسیم هنوز غرب آسیا و شمال آفریقا که زادگاه ادیان ابراهیمی هستند استثنایی برای مقررات و موازین بین المللی به شمار می آیند. در هیچ منطقه دیگری از جهان نمی توان منطقه ای را پیدا کرد که با این حد از هرج و مرج اداره شود.

ادیب مقدم با اشاره به مسئولیت تاریخی نخبگان سیاسی منطقه و جهان در قبال تحولات سوریه و منطقه گفت: بار مسئولیت تاریخی نخبه های سیاسی معاصر بسیار سنگین است. از هیچ یک از آنها آنگونه که مدعی هستند یاد نخواهد شد. این منطقه در حال حاضر نلسون ماندلا، مهاتما گاندی یا مارتین لوترکینگ ندارد، چهره ای که هویت فراملی و مستقل از سیاست های ایدئولوژیک افراطی باشد تا بتواند به عنوان کانون سیاست های صلح جویانه و آشتی گرایانه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که از نظر وی تحولات جهان به چه سمتی در حرکت است و آیا به سمت نظم "لاکی" یا نظم هابزی" یا نظم "کانتی" در حرکت است گفت: با به جریان افتادن جنگ سرد جدید بین غرب و روسیه، ظهور یک قدرت جدید به نام چین و راه افتادن جریان های نئوفاشیست در اروپا مبارزه برای ارزش های انسانی ضرورت زیادی یافته است.

وی در انتها تاکید کرد: اگر ما می خواهیم که در شکل جهان هابزی و آنارشیک (جنگ همه علیه همه) سقوط نکنیم باید روح دیپلماسی را در امور بین الملل زنده کنیم و به خواسته های مردم اهمیت دهیم که این کار با احترم گذاشتن به خواست نماینده های آنها امکان پذیر است.

----------------- 

گفتگو از پیمان یزدانی

کد خبر 2258411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha