به گزارش خبرنگار مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در دی ماه ۱۳۴۴ به عنوان سازمان فرهنگی، هنری و غیرانتفاعی بنیان نهادهشد. این کانون، دارای گستردهترین شبکه کتابخانههای کودکان و نوجوانان است و از برجستهترین تولیدکنندگان و ناشران کتابهای این کودکان و نوجوانان در ایران به شمار میرود.
کانون همچنین تهیهکننده فیلمها و سایر فرآوردههای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است که پس از انقلاب اسلامی، بهعنوان نهادی دولتی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه میدهد.
امروز کانون پرورش فکری با داشتن بیش از هزار مركز فرهنگی ثابت، سيار شهری، سيار روستایی و پستی در سراسر ايران و با ارايه فعاليتهای فرهنگی، هنری با مخاطبان كودك و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و نزديك برقرار کرده است.
انتشار كتاب، توليد فيلم، پویانمایی، تئاتر و موسیقی همچنین تولید سرگرمیهای سازنده و اسباب بازیهای فکری و نرم افزارهای آموزشی از جمله فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. كانون زبان ايران نيز پس از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از زير مجموعههای كانون مشغول به فعالیت کرد؛ کانونی که با داشتن شعبههای بسیار در سراسر كشور، كار آموزش زبانهای فارسی، انگليسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانيايی و عربی را بر عهده دارد.
بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراکز در ارتباط با این دو گروه سنی است. مرکزی که میتواند به تولید آثار فاخر در زمینه فیلم و کتاب و موسیقی و تئاتر و پویانمایی بپردازد و حتی در این زمینه الگوسازی کند. اما کافی است مروری گذرا به فعالیتهای کانون پرورش فکری در این چند سال اخیر داشته باشیم تا ببینیم چه تعداد فیلم برای کودکان ساخته شده یا چند نمایش به صحنه رفته است؟ چند اثر ماندگار موسیقایی در کانون پرورش فکری ساخته و نواخته شده تا بچهها را با ریتم و ملودی ایرانی آشنا کند؟
شاید یکی از معدود فعالیتهای مثبت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این سالها طرح «رمان نوجوان امروز» بوده است؛ طرحی که از سال 1388 به مدیریت حمیدرضا شاهآبادی آغاز شد. بیش از 95 نویسنده با این طرح همکاری کردند و نزدیک به 70 رمان منتشر شد. یکی از دلایل موفقیت این طرح، حمایت از تالیف بود آنهم در شرایطی که تعداد مخاطبان ترجمه بیشتر است و ناشران ترجیح میدهند به سمت ترجمه روند و کمتر به انتشار کارهای تالیفی میپردازند.
هرچند ناشران و حتی مخاطبانی که بیش از تالیف به سراغ ترجمه میروندهم دلایل خاص خود را دارند و یکی از این موارد این است که نویسندگان ما آنگونه که باید و شاید مخاطب امروز را نمیشناسند و خاطرات خود را مرور میکنند و طبیعی است که بچهها با نوشتههاشان ارتباط برقرار نمیکنند و به سراغ آثار ترجمه میروند. ناشران هم دلشان میخواهد روی آثاری سرمایهگذاری کنند که برایشان مقرون به صرفه است پس کمتر از داستانهای تالیفی استقبال میکنند حالا در چنین وضعیتی کانون پرورش فکری، طرح رمان نوجوان را درمیافکند و حقالتالیف خوبی در اختیار نویسندگان میگذارد تا رمان بنویسند. پس میتوان گفت طرح رمان نوجوان، در راستای حمایت از تالیف، طرح موفق و خوبی بوده است.
اما طرح رمان نوجوان با همه خوبیهایش باید در بوته داوری قرار گیرد. چه اشکالی دارد پس از گذشت چهار سال، مسئولان کانون پرورش فکری به ارزیابی این طرح، آسیبشناسی آن و نقد و بررسی کارهای موفق بپردازند؟
12 آذرماه 13932، مراسم تودیع و معارفهای برگزار شد و سیدصادق رضایی، مدیرعامل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جای خود را به علیرضا حاجیانزاده سپرد. مدیر جدید کانون از فعال شدن دوباره حوزه سینما و تئاتر خبر داد. زمان زیادی از آن روز نگذشته؛ گویی باید به مدیران جدید فرصت داد تا جایگاه خود را تثبیت کنند اما امیدوارم این وعدههای خوش برآورده شود و آقایان دریابند با حلواحلوا گفتن، دهان شیرین نمیشود.
همچنین حاجیانزاده در نخستین نشست رسانهای خود که هشتم بهمن ماه در سالن حجاب برگزار شد وعده داد که طرح رمان نوجوان به یک رویه ثابت تبدیل میشود. حمیدرضا شاهآبادی مدیر انتشارات کانون پرورش فکری و مدیر طرح رمان نوجوان امروز بود. حالا از کانون کناره گرفته و عهدهدار مدیریت موسسه الهدی شده است. طرح به معاونت تولید واگذار شده تنها میتوان امیدوار بود که سکان این کشتی به دست کسی سپرده شود که از عهده انجام چنین کاری برمیآید و طرحی که از موفقترین طرحهای کانون در این چند سال اخیر بوده است را به سرانجام میرساند و ادامه میدهد.
نظر شما