۲۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۲۷

مهر گزارش می‌دهد/

مشکلات نخلداران آب‌پخشی برای بیمه‌کردن نخیلات/ برخی کشاورزان قید بیمه را زدند

مشکلات نخلداران آب‌پخشی برای بیمه‌کردن نخیلات/ برخی کشاورزان قید بیمه را زدند

بوشهر - خبرگزاری مهر: مشکلات کشاورزان و نخلداران در استان بوشهر کم نبود، مشکل دیگری نیز به آنها اضافه شده است و کشاورزان برای بیمه‌کردن نخیلات خود مشکلات زیادی دارند به گونه ای که برخی قید بیمه کردن محصولاتشان را زده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نخلستان‌های آب‌پخش از بزرگترین نخلستان‌های کشور و یا حتی دنیا است که داری بیش از 4.5 میلیون اصله نخل است و افراد زیادی از این منطقه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق نخیلات امرار معاش می‌کنند.

کشاورزان آب‌پخشی مشکلات زیادی را دارند که کمبود منابع آبی یکی از این مشکلات است و این کشاورزان هر ساله با این مشکل مواجه هستند و هر چند در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای رفع این مشکل کشاورزان صورت گرفته است ولی باز هم این مشکل باقی است.

از دیگر مشکلات کشاورزان و نخلداران این منطقه می‌توان به دغدغه‌های کشاورزان برای فروش محصولات اشاره کرد که با ورود دلالان به عرصه خرید و فروش خرما، کمترین سود نصیب نخلداران می‌شود و بیشترین سود را دلالان می‌برند.

نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در این منطقه نیز یکی دیگر از مشکلات نخلداران است که این موضوع در نوع خود جای تعجب دارد که در منطقه آب‌پخش به عنوان قطب خرمای کشور این صنایع وجود ندارد و در عوض در استان‌هایی که خرمایی تولید نمی‌کنند این صنایع مستقر شده است.

بیمه کردن نخیلات برای نخلداران دردسر شده است

اسفندماه هر سال زمانی است که نخلداران محصول خرمای خود را برای سال آینده بیمه می کنند و امسال نیز طبق هر سال این کار در حال انجام است ولی مشکلات نخلداران امسال بیش از هر زمان دیگری است.

یکی از نخلداران آب‌پخشی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دفاتر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان بوشهر برای بیمه کردن محصولات کشاورزی از ما قبض آب‌بهای سال 92 را می‌خواهند که ما هنوز این قبض را پرداخت نکرده‌ایم.

امیررضا عباسی اضافه کرد: ما هنوز محصولات کشاورزی خود را نتوانسته‌ایم بفروشیم و توان پرداخت قبض آب‌بهای خود را در شرایط کنونی نداریم و به همین خاطر از بیمه کردن نخیلات خود منصرف شده ایم.

یکی دیگر از نخلداران آب‌پخش نیز به خبرنگار مهر گفت: راه‌های بسیار زیادی برای اثبات مالکیت ما بر نخیلات وجود دارد و می‌توان از این طریق اقدام کرد و نباید تنها به آب‌بها اکتفا کرد.

وحید امیری تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان تلاش کنند تا این مشکل رفع شود و بتوانیم محصولات کشاورزی خود را بیمه کنیم و دغدغه دیگری به دغدغه‌های ما درزمینه کشاورزی اضافه نشود.

برخی کشاورزان قید بیمه کردن نخیلات را زدند

عضو شورای شهر آب‌پخش و نماینده نخلداران آب‌پخش نیز به خبرنگار مهر گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان بوشهر هر ساله در این فصل برای بیمه کردن محصولات کشاورزی در بخش‌های مستقر می‌شوند و برای بیمه نخلداران ثبت نام می‌کنند.

حسن فریبرزی اضافه کرد: این بیمه برای سال بعد انجام می‌شود و بیمه‌گذار یک سری مدارک را رای بیمه کردن می‌خواهد که مالکیت افراد بر نخیلات را ثابت کند و همچنین قبض آب‌بهای سال 92 را نیز از نخل داران می‌خواهند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم فروش محصولات خرمای سال 92، کشاورزان توان پرداخت قبض آب‌بهای خود را ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند این مدارک را به بیمه‌گذار ارائه دهند.

این عضو شورای شهر آب‌پخش اضافه کرد: همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از کشاورزان قید بیمه‌کردن محصولات کشاورزی خود را بزنند.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع زیبنده نیست که در سالی که به نام سال اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده است و این موضوع باید در راس امروز همه مسئولان باشد، شاهد چنین برخوردها و رفتارهایی باشیم.

راه‌های دیگری برای اثبات مالکیت نخلداران استفاده شود

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش نیز به خبرنگار مهر گفت: حمایت از کشاورزان و نخلداران را با جدیت در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها مشکلات نخلداران را حل کنیم.

مصطفی رضائی با انتقاد از عملکرد مسئولان بیمه محصولات کشاورزی در این زمینه، بیان داشت: راه‌های مختلفی برای اثبات مالکیت نخلداران وجود دارد که جهاد کشاورزی نیز می‌تواند این مالکیت را تائید کند و نیازی به پرداخت اب بها نیست و لازم است که از این روش‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در رابطه با تعداد  نخیلات فرمی ارائه می‌شود که تعداد و مالکیت نخیلات را مشخص می‌کند و از طرف جهاد کشاورزی تائید می‌شود و با این وجود نیازی به ارائه آب‌بها نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش تصریح کرد: کشاورزی در تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد و لازم است که همه مسئولان از کشاورزان و نخلداران حمایت کنند تا شاهد تحقق اهداف این بخش باشیم.

تائید آبیاری برای بیمه‌کردن نخیلات الزامی است

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان بوشهر نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: منابع تامین اب نخیلات باید بر اساس دستورالعمل‌های خاصی برای ما اعلام شود تا بتوانیم نسبت به بیمه‌کردن نخیلات اقدام کنیم.

مهرداد غریب‌زاده اضافه کرد: اداره آبیاری نیز مسئولیت دارد که منابع تامین آب کشاورزان و باغات را برای ما اعلام کند که آیا آب به این نخیلات تعلق می‌گیرد و یا نه.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در صورت خشک‌شدن محصولات و نخیلات، ما باید غرامت را به کشاورزان پرداخت کنیم، باید در ابتدا وضعیت آبیاری این اراضی و نخیلات برای ما معین و توسط مسئولان آبیاری تائید شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: در صورتی که این نخیلات را بیمه کنیم و اداره آبیاری در وسط فصل زراعی به علت عدم پرداخت آب‌بها، آب نخیلات را قطع کند، ما مجبور به پرداخت خسارت و غرامت نخلداران هستیم و متضرر خواهیم شد.

وی با اشاره به مذاکرات خود با بخشدار آب‌پخش، خاطرنشان ساخت: در این زمینه مقرر شد که بخشدار اب‌پخش لیست افراد دارای سهمیه آب و تعداد نخیلات را از اداره ابیاری استعلام کنند و در اختیار ما قرار دهند و ما نیز با تائید سهمیه آب این نخیلات، نسبت به بیمه کردن آن اقدام خواهیم کرد.

غریب‌زاده با بیان اینکه وضعیت ابیاری کشاورزان هم‌اکنون باید مشخص شود، بیان داشت: وقتی که هم‌اکنون مشخص شود که این نخیلات سهمیه آب دارند، می‌توانیم آنها را بیمه کنیم.

کد خبر 2259338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha