۲۹ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۴۷

گزارش مهر؛

هفت سین ایرانی رنگ و بوی فاطمی دارد/ برپایی مراسم تحویل سال در مصلای بیت المقدس اراک

هفت سین ایرانی رنگ و بوی فاطمی دارد/  برپایی مراسم تحویل سال در مصلای بیت المقدس اراک

اراک – خبرگزاری مهر: سفره های هفت سین ایرانی برپاشده است، آب، آیینه و قرآن، سیب، سرکه، سنجد و سبزه، سمنو، سماق، سکه و سنبل، همه سین های خوب دنیا کنار هم جمع شده اند تا قشنگترین لحظه سال را رقم بزنند، لحظه ای که " یا مقلب القلوب و الابصار" بر زبان ها و دل ها جاری می شود و امسال این هفت سین ایرانی رنگ و بوی فاطمی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تحویل سال برای همه ما ایرانیان یکی از ناب ترین لحظه های زندگی مان است. اینکه در آن لحظه ای که همه چیز در دنیا در حال تحول است در کدام نقطه و یا در کنار چه کسی باشیم، در فرهنگ ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار است. نوروز امسال به دلیل تقارن با ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، این لحظه را معنوی تر از هر سال کرده است و نوروز امسال را نوروز فاطمی است.

امسال سفره هفت سین ایرانی در کنار تمام سین هایش که نماد برکت، استمرار زندگی، تندرستی، عشق و روزی است به سین های ساجده، سعیده، سرالعظمه و سیده مزین است. سیده ای که پاره تن نبی (ص) و همدم علی (ع) است و حالا اهالی استان مرکزی نیز ضمن احترام به دختر پیامبر و همسر امام اول مسلمانان، هر یک با توجه به روحیه و  شرایط خود به استقبال بهار می روند.

فرهنگ ایرانی هیچگاه جدا از اسلام نبوده است

خانم حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مقارن شدن ایام فاطمی با نوروز و توحویل سال گفت: فرهنگ ایرانی هیچ گاه جدا از اسلام نبوده است و اسلام و دین همیشه در آئین های ملی متبلور بوده است.

وی گفت: نوروز امسال برای ما ایرانیان همراه با نام فاطمه (س) است و همین می تواند برکت این روزها را برای ما زیادتر کند و سفره های هفت سین ما زینت بخش نام بانوی پهلو شکسته که این روزها روز شهادت او و غربت علی (ع) بکند.

 

این کارمند 38 ساله اراکی ادامه داد: لحظه تحویل سال برای من یکی از مهم ترین لحظه های زندگی ام به شمار می آید، لحظه ای که طبیعت دگرگون می شود و میتواند نقطه عطفی بریا تحول و شروعی تازه برای ما باشد.

این شهروند اراکی با بیان اینکه سعی می کنم در این لحظه حتما در کنار خانواده باشم، ادامه داد: همدلی و محبت یکی از اصلی ترین پیام های نوروز در کنار  تازه شدن است و دور هم جمع شدن یکی از این آئین است که باید مورد توجه باشد.

وی گفت: اینکه سال نو در کنار بزرگ ترها بود و آن ها برایت دعای تحویل سال بخوانند و سال را با دعای خیر خانواده آغاز کردند، برای من از ارزش بالایی برخوردار است.

خانم عبدی نیز  گفت:  لحظه تحویل سال برای همه ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ ولی برای مادران شهیدی که جگر گوشه های خود را سال هاست که از دست داده اند، لحظه دلتنگی بشمار می آید.

این مادر شهید اراکی با بیان اینکه بردن آئینه ، قرآن و سبزه بر سر مزار  فرزند شهیدش را هر ساله انجام می دهد، افزود: من سعی می کنم تا لحظه  تحویل سال را با دیگر فرزندانم در کنار قبر پسرم در بهشت زهرا بگذرانم.

از فرزندانم می خواهم که در این لحظه همه در گلزار شهدا باشیم

وی ادامه داد: برای پدر و مادر ها خیلی مهم است که در این لحظه تمامی فرزندانشان در کنارشان باشد و من برای همین از فرزندانم می خواهم که در این لحظه همه در گلزار شهدا باشیم تا  جمعمان جمع باشد و مطمئنم روح همسر مرحومم نیز در کنار ما هست.

خانم عبدی اضافه کرد: آرزوی سربلندی برای اسلام و سلامت و برکت برای همه مسلمانان و عزیزانم مهم ترین دعایی است که در این لحظات می کند.

وی با بیان اینکه امسال ایام فاطمیه رنگ و بوی خاصی به این روزها و ساعات داده است، گفت: به دل شکسته علی (ع) و به مظلومیت فاطمه (س) از خدا می خواهم که برکت حضور اهل بیت را از زندگی ما ایرانیان نگیرد که ما هرچه داریم از آن ها داریم.

آقای باقری نیز گفت: قطعا لحظه تحویل سال در فرهنگ ما ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است و همه دوست دارند که این لحظات را در کنار خانواده هاشان سپری کنند، ولی خیلی از مردم به دلیل شرایط کاری مجبور هستند این لحظات را در محل کارشان حضور داشته باشند.

وی که کارگر یکی از کارخانه های اراک است، افزود: امسال در لحظه تحویل سال من شیفت هستم و البته این اولین بار نیست که سال نو را در محیط کاری می گذرانم.

باقری افزود: برای من و همکاران بودن در کنار سفره هفت سین باارزش است؛ ولی انجام وظیفه و کمک به چرخه صنعت استان نیز در این لحظات ارزش های بالایی را بهمراه دارد.

وی گفت: وقتی که کار و تلاش در فرهنگ ایرانی و اسلامی اینقدر مهم است پس گذراندن مهم ترین آئین سنت و فرهنگ ایرانی در محل کار نیز آن را باارزش تر می کند.

باقری ادامه داد: همه پزشکان، آتش نشانان، نیروهای انتظامی، پرستاران و همه کسانی که در این لحظات بر سر پُست و وظیفه خود هستند، خدمت به همنوع و کشور را در اولویت قرار داده اند.

وی گفت: نوروز امسال به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، خاص تر است و همیشه ایرانیان با حفظ حرمت ائمه از آزمون ارادت سربلند بیرون آمده اند.

تحویل سال در کنار قبور شهدای گمنام مصلای بیت المقدس

رئیس بنیاد شهید شهرستان اراک نیز از برپایی مراسم تحویل سال در مصلای بیت المقدس اراک خبر داد و گفت: امسال این مراسم پربار و نورانی در جوار قبور پاک شهدای گمنام در مصلای بیت المقس اراک برپا خواهد شد.

مرتضی انصاری فر افزود: حضور در جوار قبور شهدا یکی از سنت های حسنه ای ست که بسیاری از مردم اراک و استان مرکزی در لحظه تحویل سال آن را به جای می آورند.

وی با بیان اینکه تقارن ایام فاطمیه با ایام نوروز، عید امسال را تبدیل به عید معنوی کرده است، اظهار کرد: مردم مومن ایران با حضور در اماکن مقدس همچون گلزار شهدا، مصلی و امامزاده ها این عید باستانی را با مفاهیم و مسائل اعتقادی همراه می کنند.

 انصاری فر افزود: عشق به اهل بیت (ع) و شهدا دارای آثار و برکات زیادی است که مردم معتقد و مومن ایران هرگز از آن غافل نبوده اند و قطعا این مسئله در نوروز امسال به دلیل نام فاطمه (ع) جلوه دیگری پیدا خواهد کرد و این را به وضوح در جای جای شهر و طراحی های نوروزی آن می بینیم.

 تحویل سال در کنار امامزاده محمد عابد (ع)

تولیت آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) گفت: برنامه تحویل سال نو، امسال با شور و نشاط خاصی در کنار بقعه  متبرک امامزاده محمد عابد (ع) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عبدالله حسینخانی افزود: تمام تلاش ما این است که امسال این برنامه با حال و هوای رضوی اجرا شود تا زائران از کنار قبر مطهر برادر امام هشتم(ع)، دل هایشان را به صحن و سرای امام رضا(ع) ببرند.

وی ادامه داد: پخش دعای تحویل سال، پخش صدای نقاره خانه امام رضا(ع) و  پخش بیانات مقام معظم رهبری پس از تحویل سال از برنامه های ویژه امامزاده در این شب است.

حجت الاسلام حسینخانی با بیان اینکه تحویل سال 93 همزمان با شب جمعه است، افزود: در این شب نورانی دعای کمیل نیز قرائت خواهد شد، بعلاوه تلاوت قرآن توسط قاری ممتاز و اجرای تواشیح نیز از دیگر برنامه های متنوع این شب در امامزاده محمد عابد (ع) است.

وی ادامه داد: مردم ایران همیشه ارادت و احترام خاصی برای خاندان ائمه (ع) قائل بوده اند و حرم امامزاده ها  مامن و پناهگاهی برای دل های شکسته آن ها بوده است و ارتباط معنوی آن ها با این بزرگان نشان از عشق و علاقه مردم به ائمه دارد.

حسینخانی افزود: تقارن ایام فاطمیه با نوروز امسال فضای معنوی این عید را بیشتر کرده است و در این راستا از نهم فروردین سوگواره یاس نبوی در بقاع استان برگزار خواهد شد.

لحظه به لحظه جلو می رود، صدای تیک تاک ساعت از رسیدن بهار خبر می دهد و زمستان رخت سفر بسته است، در فرهنگ ایرانی گذراندن اولین ساعات بهار در کنار خانواده بسیار اهمیت دارد، اینکه در این ساعات کجا و با چه کسی باشیم با توجه به روحیات و اعتقادات هر فردی متفاوت است، برخی در خانه بزرگ فامیل، برخی در کنار قبور عزیزان از دست رفته شان، برخی در کنار قبر مطهر شهدا، برخی در کنار حرم مطهر امامان و امامزادگان و برخی هم در  محل کار و در حین انجام وظیفه هستند، در این میان نباید از بیمارانی که بر تخت های بیمارستان و یا پدران و مادربزرگانی که در خانه سالمندان هستند، غافل شد.

 

کد خبر 2259695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha