۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۰۴

سفر به طبیعت ناشناخته استان مرکزی/ شنا و صخره نوردی در بهار، حاصل سرکشی به قره چای

سفر به طبیعت ناشناخته استان مرکزی/ شنا و صخره نوردی در بهار، حاصل سرکشی به قره چای

اراک – خبرگزاری مهر: زلالی آب خروشان رودخانه ها در بهار طبیعت حکایت دیگری دارد و در این میان رودخانه قره چای در استان مرکزی با گذر از روستاها و مناطق مختلف به ویژه شهرستان خنداب، در مسیر خود مناظر بکری را رقم می زند که گردشگران را به سمت خود می کشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، قره چاي يكي از دو رودخانه بزرگ و دائمي استان مركزي( قره چای و تیره) است به طول تقريبي 540 كيلومتر كه از ارتفاعات راسوند شهرستان شازند سرچشمه گرفته، در جهت غرب به شرق استان مركزي جريان دارد و در نهايت به درياچه نمك قم مي ريزد.

این رودخانه که نام دیگرش "شراء" است در مسیر خود از کوهپایه کوه لجور می گذرد و به خنداب که نام دومش را از آن برگرفته می رسد سالانه هزاران گردشکر را به خود جلب می کند.

بهار فصل پرآبی این رودخانه است که گروهی تعطیلات نوروز خود را در جوار آن می گذرانند.

شنا و صخره نوری، حاصل سرکشی به رودخانه قره چای

کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: مسیر  دسترسی به رودخانه قره چای از ابتدای جاده خنداب است، این رودخانه در ادامه مسیر به  قمرود و سپس به کویر نمک در قم می ریزد.

محمود کلنگری افزود: این رودخانه محلی مناسب برای شنای گردشگران است و وجود کوه لجور در کنار این رودخانه در منطقه خنداب فرصتی مناسب برای صخره نوردان و علاقمندان به سنگ نوردی است.

وی ادامه داد: در کنار این رودخانه به دلیل شرایط اقلیمی درختان چند ساله چون بید، صنوبر تبریزی و گیاهان یک ساله حیات دارند.

کلنگری بیان کرد: در اطراف رودخانه انواع پستانداران و پرندگان و دورن روخانه انواع ماهی ها ، سخت پوستان و دوزیستان زندگی می کنند.

وی اظهار کرد: در گذشته صید ماهی در این رودخانه بسیار رواج داشته است ولی به دلیل صید بی رویه و آلودگی های آب تعداد ماهی های آن کاهش پیدا کرده است، البته یکی از دلایل آلودگی آب شستشوی خودرو در کنار رودخانه است که بهتر مورد توجه گردشگران باشد.

پناهگاه حیات وحش راسوند

کلنگری با اشاره به اینکه رودخانه قره چای از کوه های راسوند سرچشمه می گیرد، گفت: پناهگاه حیات وحش راسوند یکی از مناطقی است که دارای چشم اندازهای متنوع از جمله صخره، کوه، مراتع و تپه ماهور است.

این کارشناس حیات وحش با اشاره به اینکه این پناهگاه در غرب اراک و جنوب شازند قرار دارد، ادامه داد: مساحت این منطقه  10 هزار و 617 هکتار است و از سال 1381 بعنوان پناهگاه حیات وحش تحت محافظت محیط زیست قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این پناهگاه شامل رشته کوه های راسوند و دشت های اطراف است و انواع گیاهان علفی، درختچه ای ، درختی و بوته ای و گونه های غالب گون، گل گندم، لاله و کنگر را داراست.

کلنگری توضیح داد: پرنده های شاخص این منطقه کبک، دارکوب ، قمری، دلیجه و  قرقی و حیواناتی چون کل و بز، قوچ و میش، پلنگ،گرگ، روباه و شغال در آن دیده شده است.

 

الوند نگین طبیعی جنوب استان مرکزی

وی در ادامه منطقه حفاظت شده  الوند خمین را یکی از مناطق بکر و زیبای گردشگری استان معرفی کرد و گفت: این منطقه  دارای مساحتی 8 هزار و 618 هکتاری است و در 20 کیلومتری غرب شهرستان خمین و 30 کیلومتری جنوب شرقی شازند قرار دارد.

کلنگری افزود: این منطقه دارای تنوع زیستی بالایی از جمله دارای کوه ها ، تپه ماهورهای بلند و دره های متعدد است و این تنوع در هیچ نقطه دیگری در جنوب استان تکرار نشده است .

وی ادامه داد:  12 درصد از پرندگان ایران از جمله شاهین،  عقاب طلایی ، دلیجه ، قرقی و حتی بلدرچین در این منطقه دیده می شود.

کلنگری گفت: این منطقه نیز تنوع جانوری چون راسوند دارد و پازن و قوچ و میش از جمله جانواران زیستی آنجا است.

وی گفت: لاله های واژگون الوند در کنار انجیر وحشی، بادام کوهی، داغداغان و کلاه میرحسن پوشش متنوع گیاهی را در این منطقه ایجاد کرده است که می تواند جذابیت این منطقه را برای مسافران نوروزی چند برابر کند.

استان مرکزی، استان کوه ها و چشمه هاست، طبیعت بکر و دست نخورده این استان و گونه های متنوع زیستی آن نه تنها ظرفیت این استان را برای علاقمندان و پژوهشگران حیات وحش دو چندان کرده است، بلکه جذابیت های ویژه این مناطق فضایی مساعد و لطیف برای گذراندن روزهای بهاری و پرآرامشی در دل طبیعت ایجاد کرده است. طبیعتی که دیدن آن بخشی از بهانه سفرهای نوروزی است.

.....

گفتگو: سمیه انصاری فر

کد خبر 2261065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha