۱۴ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸

محیط زیست در سالی که گذشت؛

استفاده از نماد یوز در پیراهن تیم ملی/ شلیک به گوزن زرد در محوطه سازمان محیط زیست

استفاده از نماد یوز در پیراهن تیم ملی/ شلیک به گوزن زرد در محوطه سازمان محیط زیست

استفاده از نماد یوز در پیراهن تیم ملی، شلیک به گوزن زرد در محوطه سازمان محیط زیست، اظهارات عجیب استاندار فارس در مورد گور خر، مرگ و میر گسترده گوزن‌های زرد خوزستان در اثر هجوم نوعی مگس‌ و تصویر برداری از حدود 20 یوز پلنگ در نقاط مختلف کشور از مهمترین اتفاقاتی بود که سال گذشته برای حیات وحش کشور رخ داد.

کشتار بی رحمانه بز وحشی آبستن در ارتفاعات پلور

در نخستین روزهای سال ۱۳۹۲ به دنبال شنیدن صدای شلیک ۲ گلوله در ارتفاعات مشرف به دریاچه امامزاده علی در منطقه پلور، اعضا کانون ماهیگیران غیرحرفه ای به عنوان همیاران محیط زیست مستقیما وارد عمل شده و ضمن دستگیری شکارچیان، لاشه یک راس بز وحشی آبستن و دو بزغاله که از شکم مادر خارج شده بودند از متخلفین کشف و ضبط شد.

اظهارات عجیب استاندار فارس: ۳۰۰ گورخر مصیبتی برای مردم فارس شده اند!

در اردیبهشت ماه سال 92 حسین صادق عابدین با شاره به اینکه ۳۰۰ گورخر مصیبتی برای مردم فارس شده اند گفت: به محیط زیست اعلام کرده ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرد و از آن به خوبی محافظت کنند تا شما اجازه بهره برداری از این معدن را صادر کنید.

تکثیر موفقیت آمیز ۱۰ تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) برای نخستین بار در کشور

در این ماه همچنین برای نخستین بار تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در شرایط نیمه اسارت با موفقیت انجام و  ۱۰ نوزاد تمساح متولد شده در سایت تحقیقاتی ریکوکش چابهار به سن حدود یک سالگی نزدیک شدند.

نجات توله خرس زنده گیری شده در چهارمحال و بختیاری

نیروهای یگان حفاظت چهارمحال و بختیاری یک توله خرس دو ماهه را از منزل یک متخلف، که اقدام به زنده گیری این حیوان کرده  بود کشف و ضبط کردند.

مرگ یک یوزپلنگ ماده نابالغ توسط سگ های گله در منطقه حفاظت شده توران

در اردیبهشت ماه همچنین منابع محلی در شهرستان شاهرود استان سمنان از تلف شدن یک یوزپلنگ ماده جوان در قسمت جنوب غربی منطقۀ حفاظت‌ شده توران خبر دادند. این منابع، علت مرگ این یوزپلنگ را، درگیری با سگ‌های گله عنوان کردند.

تصویربرداری از یوزپلنگ ماده و ۳ توله اش در پناهگاه حیات وحش میاندشت

چندی بعد دوربین های تله ای موجود در پناهگاه حیات وحش میاندشت از یک قلاده یوزپلنگ و ۳ توله اش عکسبرداری کردند.

ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نای بندان

باز هم در اردیبهشت ماه  دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش نای بندان تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی را ثبت کردند.

مشاهده یک گونه پرنده شکاری منقرض شده پس از ۴۰ سال

در خرداد 92 پس از حدود ۴۰ سال از آخرین مشاهده پرنده شکاری لاچین در ایران، به دنبال دو سال تلاش شبانه روزی کارشناسان حیات وحش، این گونه ارزشمند در منطقه هشترود در استان آذربایجان شرقی مشاهده و جوجه آوری لاچین در این منطقه به ثبت رسید.

مرگ و میر گسترده گوزن‌های زرد خوزستان در اثر هجوم نوعی مگس‌

تیر ماه سال گذشته بر اثر حمله مگس میاز در سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه ۴۵ گوزن زرد ایرانی تلف شدند که پس از وقوع این اتفاق معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تغییرات اکولوژیکی در منطقه خوزستان و تاثیر آن بر افزایش مگس میاز و مرگ گوزن‌های زرد، مدیریت ناصحیح آب را از جمله عوامل موثر بر این رخداد عنوان کرد.

برگزاری مراسم روز جهانی ببر

سال گذشته  29 جولای (۷ مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است.

در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند! جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰ هزار  عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳ هزار و 274  عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است و نسل ببر مازندران که تنها گونه این گربه سان کشور ماست حدود 40 سال است که منقرض شده است.

مشاهده و تصویربرداری از گونه در معرض انقراض خرس سیاه آسیایی در هرمزگان

در مردادماه ۱۳۹۲ از گونه به شدت در معرض خطر انقراض خرس سیاه آسیایی، در شهرستان بشاگرد توسط کارشناسان محیط زیست هرمزگان تصویربرداری شد.

تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافق

شهریور 92 دوربین های تله ای تصاویر کم نظیری از دو قلاده یوزپلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافقثبت کردند.

تصویربرداری اسثتنائی از ۳ قلاده یوزپلنگ در عرصه های طبیعی بافق

چندی بعد دوربین های تله ای تعبیه شده توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، تصویری استثنایی از ۳ قلاده یوزپلنگ آسیایی بصورت همزمان در مناطق شکار ممنوع مجاور کوه بافق مجددا  ثبت کردنند.

ماجرای کاراکال مجروحی که ۴۰ روز میهمان یک محیط بان بود

در مهر ماه سال گذشته محیط بان عیدی حیدری به مدت ۴۰ روز یک کاراکال زخمی را در منزل شخصی تیمار و در طبیعت رهاسازی کرد.

کشتار و آتش زدن خرس قهوه ای در چهارمحال و بختیاری

در مهرماه ۱۳۹۲ عکسی از لاشه یک خرس در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد. آنطور که در عکس مشاهده می شد لاشه متعلق به خرسی بالغ که به دلیل نامشخصی کشته شده بود.

یک خرس قهوه ای جوان با شلیک دو گلوله کشته شد

چندی بعد با شلیک دو گلوله از سوی افراد ناشناس  یک خرس قهوه ای جوان در منطقه دودانگه مازندران کشته و یک گونه ارزشمند دیگر از طبیعت کشور حذف شد.


تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده کوه بافق

اوائل مهرماه سال ۱۳۹۲ یک قلاده یوزپلنگ آسیایی نر در حالیکه در کمین برای شکار یک راس بز وحشی بود در منطقه حفاظت شده کوه بافق در ساعت ۶٫۳۰ صبح مشاهده و این صحنه توسط محیط بانان علی خواجه تصویربرداری شد.

تصویربرداری استثنائی از پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده توران

در رخدادی استثنائی روز ۹۲/۷/۲۷  پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی بصورت همزمان در منطقه حفاظت شده توران در محدوده ای به نام کال هرب مشاهده و از آنان تصویربرداری شد.

کشف بزرگترین محموله کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش در بابلسر

آبان ماه سال گذشته بزرگترین محموله کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش شامل لاشه بیش از ۷۰۰ عدد انواع جانوران وحشی از جمله برخی گونه های نادر و در معرض انقراض در بابلسر کشف شد.

امید آخرین درنای سیبری صبح امروز در فریدونکنار فرود آمد

آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری، صبح روز ۸ آبان سال ۹۲ حوالی ساعت ۸٫۳۰ در تالاب بین المللی فریدونکنار و در دامگاه گت آیش فرود آمد.

کشف پوست یک یوزپلنگ آسیایی در شهرستان چناران

در همین ماه در جریان بازرسی از یک منزل مسکونی در شهرستان چناران یک تخته پوست متعلق به یک قلاده یوزپلنگ آسیایی که بوسیله شلیک گلوله شکار شده بود کشف شد.

بازدید رئیس فداراسیون جهانی فوتبال FIFA از موزه تنوع زیستی ایران

صبح روز ۶ آبان ۱۳۹۲ جوزف سپ بلاتر رئیس جهانی فدراسیون جهانی فوتبال FIFA از موزه تنوع زیستی در پارک پردیسان بازدید کرد.

تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی و سایر گونه های جانوری در میاندشت

دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت واقع در استان خراسان شمالی، در آبان ۱۳۹۲ تصاویر کم نظیر و زیبایی را از حیات وحش این منطقه از جمله یوزپلنگ آسیایی، کفتار راه راه، گرگ، تشی، گراز و آهو به ثبت رساندند.

تقدیر از دو دامداری که به یوزپلنگ های مهاجم آسیب نزدند

پوردل نژاد راوری از شهرستان راور کرمان و مجتبی ایلخانی از درونه خراسان رضوی طی سال های اخیر، گوسفند و شترهای خود را در اثر حمله گربه سانانی مانند یوز و پلنگ از دست داده اند. با این حال آنها هیچگاه دست به اسلحه نبرده و علی رغم خسارت جدی، این گونه های ارزشمن را از بین نبرده و به آنها آسیبی وارد نکرده اند.

تصویربرداری از خرس سیاه آسیایی در قلعه گنج کرمان

محیط بانان شهرستان کهنوج در شامگاه هفتم آذرماه ۱۳۹۲ در منطقه راسک، دهستان رمشک قلعه گنج کرمان موفق شدند از یک خرس سیاه آسیایی تصویربرداری کنند.

تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده کوه بافق

در آذرماه ۱۳۹۲ تصاویر به دست آمده از دوربین های تله ای نصب شده توسط انجمن حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده کوه بافق تصویری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی به ثبت رسیده است.

تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده کوه بافق

در همین ماه  دوربین های تله ای نصب شده در منطقه حفاظت شده کوه بافق از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی تصویر برداری کردند.

عامل کشتار بیرحمانه یک کفتار در بردسیر به ۵ ماه زندان محکوم شد

اواخر آذر یک متهم با حکم قاضی به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از کشتار یک قلاده کفتار راه راه (گونه حمایت شده و در معرض انقراض) و تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد.

انتشار گزارشی از نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار

بر اساس گزارش هایی که اوایل زمستان سال گذشته منتشرشد بازار پرندگان واقع در فریدونکنار همه روزه در حدود یک هزار پرنده از انواع پرندگان مهاجر و در معرض انقراض را و گاهی تا بیش از دو برابر این تعداد از انواع پرندگان مهاجر را چه حرام گوشت و چه حلال گوشت، به شکل کاملا علنی و بدون نگرانی از هیچ ممانعتی از سوی سازمان محیط زیست عرضه می‌کند. البته همانند گذشته این بازار محل معامله و خرید و فروش پرندگان صید شده در سایر مناطق و استان‌های همجوار نیز هست اما برخی مسئولان حفاظت محیط زیست استان مازندران، در مقابل این به سخره گرفتن قوانین و نابودی جبران ناپذیر طبیعت، صرفا به توجیه و وارونه نمایی این وقایع پرداخته‌اند.

عاملین قتل عام حیات وحش لرستان دستگیر و روانه زندان شدند

اواسط دی ماه سال گذشته در جریان بازرسی از منزل یک  متخلف، یک قبضه اسلحه جنگی ام- یک، یک قبضه اسلحه تکلول شکاری، یک قبضه اسلحه گلوله زنی پیشرفته و هجده عدد فشنگ مربوطه، یک بهله سارگپه تاکسیدرمی شده، یک قطعه کبک تاکسیدرمی شده، تروفه کل وحشی تاکسیدرمی شده، پوست کل وحشی، سر یک کل تاکسیدرمی شده، سر کل وحشی شکار شده آماده جهت طبخ (داخل فریزر) کشف و ضبط شد.

انتشار خبری مبنی بر دستگیری یک چهره سرشناس محیط زیست به جرم شکار غیرمجاز

در همین ماه خبر دستگیر شدن یکی از چهره های سرشناس محیط زیست کشور به جرم شکار غیرمجاز در شهرستان شاهرود به همراه لاشه شکار، منتشر شد که البته پس ازآن رییس  اداره محیط زیست شاهرود اعلام کرد سه نفر در این رابطه دستگیر شده اند که هیچیک از آنها خود این شخص نبوده بلکه یکی از افراد دستگیر شده برادر وی است.

تجمع دوستداران طبیعت در مقابل سازمان محیط زیست در اعتراض به روند روزافزون کشتار حیات وحش

صبح روز چهارشنبه ۲۵ دیماه تعدادی از فعالین محیط زیست با تجمع در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست خواستار توجه بیشتر مسئولین سازمان محیط زیست به وضعیت حیات وحش ایران، همچنین توقف روند روز افزون شکار و کشتار گونه های جانوری شدند.

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در حاشیه روستای چهل دختران اسفراین

روز سه شنبه ۹۲/۱۰/۲۴ یک دامدار از اهالی روستای چهل دختران در شهرستان اسفراین خراسان شمالی یک یوزپلنگ را در حوالی روستا در نزدیکی گله شترها مشاهده کرده است.

یک گوزن زرد ایرانی در محوطه پارک پردیسان با شلیک گلوله کشته شد

شب ۲۸ دیماه ۱۳۹۲ در پی شلیک گلوله فرد یا افرادی ناشناس، یک گوزن زرد ایرانی که در داخل محدوده ای فنس کشیده شده در پارک پردیسان تهران و در مجاورت سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شد کشته شد.

کشتار بی شرمانه و بریدن دم هفت روباه در شهرستان کمشچه

در بهمن ماه ۱۳۹۲ افرادی ناشناس ۷ قلاده روباه را با شلیک گلوله کشته و پس از بریدن دم آنها، اجساد این حیوانات را شبانه در حاشیه جاده در کنار هم ردیف کرده اند تا رهگذران، صبح روز بعد شاهد این جنایت بی شرمانه باشند.

پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی با نماد یوزپلنگ آسیایی رونمایی شد

12 بهمن سال گذشته مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با حضور چهره های سرشناس ورزشی، سیاسی و هنرمندان، در هتل المپیک برگزار شد.

تصویربرداری از چهار یوزپلنگ آسیایی پس از شکار یک میش وحشی در توران

محیط بانان ذخیره گاه زیستکره توران روز شنبه ۹۲/۱۱/۱۲ هنگام گشت زنی در منطقه حفاظت شده توران در نقطه ای نزدیکی پاسگاه دلبر، متوجه حضور ۴ قلاده یوزپلنگ آسیائی شامل یک یوز مادر و ۳ توله اش در حاشیه جاده شدند.
تصویربرداری از پلنگ و یوزپلنگ در یک نقطه از منطقه حفاظت شده کوه بافق

چندی بعد یکی از دوربین های تله ای که در منطقه حفاظت شده کوه بافق نصب شده است، تصاویر شگفت انگیزی از چندین یوزپلنگ آسیایی و یک پلنگ ایرانی را ثبت نموده است. تمامی این تصاویر توسط یک دوربین و در یک نقطه مشخص ثبت شده است.

طی حکمی کم سابقه شکارچی غیرمجاز دو کل وحشی به ۴۲ ماه زندان و ۵۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد

در این ماه طی حکمی قاطع و کم سابقه، یک نفر شکارچی سابقه دار به جرم شکار غیرمجاز دو راس کل وحشی در منطقه حفاظت شده خائیز، به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت هجده میلیون ریال جزای نقدی و به جرم حمل سلاح غیرمجاز به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

عاملین قتل عام حیات وحش موته از اتهامات وارده تبرئه شدند

۳ نفر شکارچی شرور و سابقه دار که بوسیله موتورسیکلت های قاچاق و اسلحه غیرمجاز طی یک سال گذشته دست به کشتار صدها آهو، کل وبز، قوچ و میش، گرگ، کفتار و گراز در پناهگاه حیات وحش موته زده و با مشقت فراوان توسط محیط بانان دستگیر شده بودند، در دادگاه تجدید نظر که بهمن ماه سال گذشته تشکیل شد از بسیاری از اتهامات خود تبرئه شدند.

عامل قتل عام حیات وحش گلستان شناسایی و دستگیر شد

سرانجام در اسفند ماه 92 نیروهای یگان محیط زیست و پلیس آگاهی استان گلستان در جریان بازرسی از مخفیگاه یک شکارچی متخلف پوست تازه یک توله پلنگ ایرانی، لاشه تاکسیدرمی شده یک مرال ماده (گوزن قرمز)، یک قوچ اوریال و … کشف و ضبط و متهم نیز بازداشت شد.

آنچه مسلم است سال 92 سال پر حادثه ای برای حیات وحش و گونه های د ر معرض انقراض کشور بوده است که امیدواریم در سال جاری با نظارت بیشتر مسئولان و همکاری مردم طبیعت دوست کشور سال بهتری برای محیط زیست و حیات وحش کشور داشته باشیم .

 

کد خبر 2263297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha