۱۴ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۴۰

گزارش مهر/

شهادت حضرت فاطمه(س) سند مظلومیت دختر پیامبر/ دفاع از ولایت از مهمترین بخشهای زندگی حضرت زهرا(س)

شهادت حضرت فاطمه(س) سند مظلومیت دختر پیامبر/ دفاع از ولایت از مهمترین بخشهای زندگی حضرت زهرا(س)

استان تهران - خبرگزاری مهر: شهادت حضرت زهرا(س) را اگر غم بارترین اتفاق تاریخ جهان اسلام ندانیم، بی‌شک یکی از مهمترین و سوز انگیزترین رخدادهای تاریخ بشریت محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهادت حضرت زهرا(س) را اگر غم بارترین اتفاق تاریخ جهان اسلام ندانیم، بی شک یکی از مهمترین و سوز انگیزترین رخدادهای تاریخ بشریت محسوب می شود و ظلمی که به دختر نبی مکرم اسلام صورت گرفت تا ابد در حافظه تاریخ خواهد ماند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مذهبی و تاریخی، اگر مستکبران و قدرت طلبان، حضرت زهرا(س) را مورد هتک حرمت قرار نمی دادند کسی جرأت نداشت تا امیرالمومنین(ع) را در محراب عبادت به شهادت رسانده و یا حادثه غم انگیز عاشورا را رقم بزند.

در چند سال گذشته گرامیداشت شهادت حضرت صدیقه طاهره رنگ و بوی عاشورایی به خود گرفته و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، علما و اندیشمندان جهان تشیع بر بزرگداشت شهادت این بانوی با فضیلت سبب تحول عمیق در عزاداری حضرت زهرا(س) شده است.

دفاع از ولایت یکی از مهمترین بخشهای زندگی حضرت زهرا(س) است

حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تبیین شخصیت والای حضرت زهرا(س) کار دشوار و سختی است و حقیقتا غیر از نبی مکرم اسلام و امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) کسی قادر به تبیین شخصیت این بانوی بافضیلت نیست.

امام جمعه قرچک افزود: حضرت پیامبر اکرم (ص) در باره شخصیت حضرت زهرا(س) فرمودند که فاطمه پاره تن من است و هر کس او را بیازارد من راآزاده است بنابراین حضرت فاطمه زهرا شخصیت بزرگواری دارند.

اسماعیلی به تلاش‌های حضرت فاطمه (س) برای ترویج دین اسلام و نقش ایشان در توسعه این دین مبین اشاره کرد و بیان داشت: فاطمه (س) حق بزرگی بر گردن جامعه بشری دارند و لازم است که شخصیت ایشان به خوبی معرفی شود.

وی ادامه داد: در بیان جایگاه و شخصیت ایشان همین بس که بهترین خانواده جهان بشریت خانواده حضرت زهرا (س) و بهترین انسان‌ها، تربیت شده دست ایشان هستند و انتخاب ایشان بهترین و کامل‌ترین الگو برای زنان مسلمان است، چرا که حضرت زهرا (س) تنها الگویی است که تمامی کمالات در بهترین شکل آن را دارد و از هرگونه نقصی مبراست.

حضرت زهرا(س) از عرصه سیاست فاصله نداشت

اسماعیلی اضافه کرد: قبل از اسلام به دختران اهمیتی داده نمی‌شد و مردم جاهل اعراب آنان را زنده به گور یا خرید و فروش می‌کردند و در چنین وضعیتی پیامبر اکرم(ص)،اهمیت دختران و زنان را روشن و آشکار کرد و این موضوع در زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان جانشین پدر و همسری مهران و فداکار مشخص و متجلی است.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: سیره و رفتار فردی و اجتماعی از جمله موضع‏گیرى و جهت ‏گیرى سیاسى حضرت پس از وفات رسول خدا (ص) و بحران سقیفه و دفاع از امام على (ع) از اهمیت فراوانى برخوردار است زیرا بر اساس فرمایش رسول خدا (ص)، حضرت زهرا(س) ملاک حب و بغض خداوند به عبارتى پس از رسول خدا (ص) معیار حق و باطل بوده است.

وی متذکر شد: دخت نبی مکرم اسلام با موضع گیری ‌های صریح برای دفاع از ولایت و جانشینی علی (ع) به رابطه بین سیاست و دیانت تاکید و با قاطعیت و انعطاف ناپذیرى در مسیر حاکمیت حق با تمام توان، از اهداف و آرمان‏ هاى ناب و اصیل دینى که برخاسته از قرآن و سنت رسول خدا (ص) بود، دفاع کرد.

اسماعیلی یادآور شد: از مهمترین و بارزترین قله های زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) دفاع ایشان از حریم ولایت امیرمومنان علی (ع) و خطبه فدکیه آن حضرت است که سرانجام آن حضرت در راه دفاع از ولایت مجروح شده و به شهادت رسید.

حضرت زهرا(س) الگوی بی بدیل یک زن مسلمان است

 امام جمعه پاکدشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تببین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: کمال انسانی فاطمه زهرا سلام الله علیها ایشان را مظهر اسوه و نمونه قرار داده است.

حجت الاسلام حسن لزومی افزود: تمام خصوصیاتی که باید زن نمونه از دیدگاه اسلام داشته باشد، حضرت فاطمه (س) داشت، به عبارت دیگر حضرت فاطمه(س) الگوی زن نمونه از دیدگاه اسلام است زیرا به گفته بزرگان ایشان موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است.

وی ادامه داد: مقام حضرت صدیقه کبری(س) آن چنان والا است که رضایت و خشم حضرتش معیار رضایت و خشم پیامبر گرامی اسلام و رضایت و خشم کبریایی قرار گرفته است به طوری که پیامبر اکرم(ص) فرمودند فاطمه (س) پاره تن من است، هر کس او را مسرور گرداند مرا مسرور کرده است و هر کس مرا مسرور گرداند خدا را مسرور کرده است و هر کس او را اذیت کند مرا اذیت کرده است.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: سیره آن حضرت در اطاعت پذیری از مقام امامت و ولایت همچون مقام نبوت به عنوان اولین مشخصه رفتار سیاسی ایشان است و حضرت زهرا (س) در اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرد و این امر را تکلیف خود می دانست.

لزومی عنوان کرد:حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین الگو برای زنان امروزی در زمینه های علم و دانش، حجاب و حیا، ازدواج و معیارهای انتخاب شوهر، فنون شوهرداری و تربیت فرزند، کمک به اقتصاد خانواده، حضور زن در عرصه اجتماع و سیاست است.

وی با اشاره حجاب و حیای حضرت فاطمه(س) بیان داشت: هویت و شخصیت زن مسلمان با حجاب گره خورده است، عفت و حجاب و حیای زن یکی از مهمترین عوامل حفظ و بقای عفت عمومی است.

این مسئول گفت: ترويج حجاب و صيانت از كرامت انساني زنان از پيامهاي الگوي رفتاري حضرت فاطمه زهرا(س) است كه بايد زنان مسلمان به ويژه زنان ايران به آن توجه داشته باشند و در جامعه امروز كه تمام زنان هر كدام به نحوي در جامعه مشغول به كار و فعاليت هستند با حفظ ارزشها به فعاليتهاي خود ادامه دهند تا حرمت و احترام زن در جامعه حفظ شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی پاکدشت تأکید کرد: مصیبتی که از شهادت حضرت زهرا(س) بر بشریت وارد شد نه تنها به مسلمین که بر تمام بشریت خسران وارد کرد ‌و امروز باید با پیروی از فرامین الهی زمینه استقرار فرهنگ ناب فاطمی در جامعه فراهم شود و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی از جامعه از بین می رود.

--------------------------------------

گزارش از سید محمدحسن محمودی

کد خبر 2263513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha