۱۵ شهریور ۱۳۸۴، ۸:۱۵

اديان جهان و انعكاس اخبار مرتبط با آنها در خبرگزاري "مهر" ؛

مسلمان شدن كشيشان در سودان// گفتگوي مستقيم دالايي لاما با چين

مسلمان شدن كشيشان در سودان// گفتگوي مستقيم دالايي لاما با چين

خبرگزاري "مهر" - گروه دين و انديشه : در هفته اي كه گذشت - هفتم تا چهاردهم شهريور ماه- نصب بناي ژان پل دوم در كشوري كه اكثريت آن را ارتدكسهاي تشكيل مي دهند ، گفتگوي مستقيم دالايي لاما با مقامات چيني و مسلمان شدن جمعي از كشيشهاي سودان از جمله دستاوردهاي گروههاي ديني جهان محسوب مي شوند.

نصب بناي يادبود ژان پل دوم در روسيه سفيد

علي رغم در اقليت قرار داشتن مسيحيان كاتوليك روم در كشور روسيه سفيد، بناي يادبود ژان پل دوم روبه روي كليساي جامع سنت آن در ويتبسك نصب شد. منابع رسمي كاتوليك روم در روسيه سفيد  اعلام كردند : بناي يادبود پاپ ژان پل دوم در خارج كليساي جامع سنت آن در دهكده منطقه ويتبسك در جمهوري روسيه سفيد نصب شد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، يكي از منابع آگاه كاتوليك روم در گفتگو با شبكه خبري اينترفكس روسيه گفت : بناي يادبود پاپ ژان پل دوم كه بيش از 26 سال كليساي كاتوليك روم را رهبري كرد در مقابل درهاي اصلي كليساي جامع سنت آن نصب شده است. اين بنا 180 كه سانتي متر است، ژان پل دوم را در حالي به تصوير كشيده كه روي سنگهاي در ميان گلها ايستاده است.

وي افزود، در حدود 14 درصد مردمي كه خود را در روسيه سفيد خود را ديندار مي دانند به آيين كاتوليك روم تعلق دارند. تعداد مناطق سر اسقفي اين كشور طي 12 سال گذشته هم چهار برابر شده است.

پيش از اين، ارتدكسهاي اكراين  به نصب بناي يادبود پاپ ژان پل دوم اعتراض كردند و  " گايان فئودور" اسقف  ارتدكسها  از شهر كمنتس- پودولسك مسئله اعتراض به بناي يادبود پاپ ژان پل دوم را در ديدار با "الكساند مزورچاك" ، شهردار پودولسك مطرح كرد و  يادداشتي را در اين رابطه به وي ارائه كرد كه از سوي بسياري از اعضاي كليساي ارتدكس امضاء شده بود.

براساس آمار، دين  60 تا 70 درصد مردم روسيه سفيد ارتدكس  است، 15 تا 20 درصد آنها كاتوليك روم و 5 تا 10 درصد پروتستان و يا از ديگر اديان هستند. از زمان انتصاب  رئيس جمهور جديد اين كشور در سال 1994، كليساي ارتدكس روسيه از سوي دولت روسيه سفيد مورد توجه قرار گرفته است .

شمايل رستاخير حضرت عيسي (ع) در رودخانه ولگا كشف شد

"زويا پوليشچوگ"، مدير كل سازمان ترميم نقاشيها و حكاكيها از كشف شمايل رستاخير حضرت عيسي (ع) كه متعلق به اوايل قرن بيستم است در رودخانه ولگا در شهر ياروسلاو خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، براساس اظهارات "زويا پوليشچوگ" دو نفر ازساكنان منطقه اي در نزديكي رود ولگا اين شمايل را به كارگاه ترميم آورده اند. آنها اظهار داشته اند كه اين شمايل را در نزديكي ديوار خاكي كوروستولسكالا كه فاصله چنداني با كشتي آموزشي ناوتيپ اوشاكوف ندارد پيدا كرده اند.

وي گفت: اين شمايل مدت زيادي در آب بوده است و صفحه آن در سه نقطه ترك برداشته است، اما متخصصان آن را چسبانده اند.
مدير كل  سازمان ترميم نقاشيها و حكاكي ها افزود: اين شمايل به افرادي بازگردانده مي شود كه آن را  پيدا كرده اند و آنها نيز در نظر دارند شمايل رستاخيز حضرت مسيح(ع) را پس از تكميل ساختمان كليساي جامع ياروسلاو به كليسا اهدا كنند.

مغز انسان حين دعا در حالت "هوشياري نيايش" قرار دارد

دانشمندان روسيه زمينه علمي تغييراتي را كه در مغز انسان در حين دعا و نيايش رخ مي دهد كشف و ثبت كرده اند .

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، مجموعه آزمايشهاي منحصر به فردي در آزمايشگاههاي عصب شناسي و فيزيولوژي در مؤسسه  روانشناسي و عصب شناسي سنت پترزبورگ در رابطه با تغيير حالات انسان پس از دعا انجام شده اند  تا دانشمندان حالات مغز انسان را در حين نيايش بررسي كنند.

"ولاري اسليزن"، رئيس آزمايشگاه اين مؤسسه  گفت : ما پديده اي جالب را پس از عكسبرداري از مغز در حين نيايش ثبت كرده ايم. براساس گزارش مجله كومسومولسكايا پراودا، تاكنون علم سه حالت مغز را شناسايي كرده است : هوشياري، خواب آرام و خواب سريع. تجارب "اسليزن" يك حالت ديگر را نيز نشان مي دهند كه خود آن را "هوشياري نيايش " ناميده است.

به نظر مي رسد در حين دعا و نيايش پوسته مغز منفصل مي شود ، اما فرد اطلاعات را به واسطه گذشتن از فرآيندهاي تفكر و تحليل دريافت مي كند.

وي افزود : حالت هوشياري نيايش زماني كه مغز در حالت طفوليت به سرمي برد همانند ديگر حالات مغز براي همه انسانها ضروري است. اگر ما در زندگي با فقدان اين حالت مواجه شويم هماهنگي بدن از بين رفته و بيماري ظاهر مي شود.

رئيس آزمايشگاه روانشناسي و عصب شناسي سنت پترزبورگ تصريح  كرد : بي دليل نيست كه در انجيل آمده است همانند كودكان باشيد تا رستگار شويد. در حين نيايش ارتباطات آسيب شناختي ميان اعصاب از يكديگر منفصل مي شوند، انسان آسوده شده ، درباره بيماري خود فكر نمي كند. نكته مهم اين است كه فرد به هنگام نيايش از وحشت بيمارشدن رهايي مي يابد.
 
بيش از 60 كشيش به طور جمعي مسلمان شدند

روزنامه "خبر" سودان از مسلمان شدن جمعي 65 كشيش در جنوب سودان خبر داد .
به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، ژوزف ميليال " معاون دبيركل سازمان همبستگي اسلامي اعلام كرد كه انتشار ميراث اسلام مهمترين دليل اين اقدام است .

از سال 2003تاكنون تعداد كساني كه به اسلام روي آوردند به 88 هزار نفر مي رسد كه اغلب آنها توسط رهبران قبايل خود يا كشيشان مسلمان شده در خارطوم ، مسلمان شده اند . سازمانهاي اسلامي سودان نيز با برگزاري دوره هاي مختلف يك ماهه تعاليم دين اسلام را به آنها مي آموزند .

ميليال در ادامه افزود : در سال 2002سازمان همبستگي مسلمانان به منظور نشر دين و پرورش افرادي كه به اسلام روي مي آورند تأسيس شده است. اين سازمان سعي در فراهم كردن فعاليتهاي آموزشي واقتصادي و رفع ديگر نيازهاي اين افراد دارد.  

گفتگوي مستقيم دالايي لاما و چين

در آستانه بازديد "هو جينتاو"رئيس جمهور چين از ايالات متحده گروههاي طرفدار حقوق بشر و آزاديهاي ديني از سياستهاي چين در اين زمينه ها انتقاد كردند. بلافاصله پس از اعلام سفر "هو"  از سوي واشنگتن، كه در روز 16 شهريور ماه صورت مي گيرد، سازمان بين المللي حقوق بشر آمنستي از پليس اجازه خواست تا در طول برگزاري اين نشست خارج از كاخ سفيد تظاهراتي در رابطه با دغدغه هاي آزادي ديني در چين تشكيل دهد.

اين در شرايطي است كه در آستانه سفر نخست وزير انگلستان به چين يك گروه طرفدار حقوق بشر  از توني بلر خواست تا پكن را وادار كند به طور مستقيم با دالايي لاما وارد بحث شود.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، ستاد تبت آزاد مستقر در لندن از "بلر" خواسته است "هو جينتائو"، رئيس جمهور چين را وادار كند تا با دالايي لاما ديدار و گفتگو داشته باشد .

"بلر" روز دوشنبه 14 شهريور به عنوان رئيس هيئت اعزامي اروپا در نشست اتحاديه اروپا - چين شركت مي كند.

ستاد تبت آزاد در بيانيه اي اظهار داشت : اين ستاد به "بلر" هشدار داده است كه در هر رويدادي كه به نوعي به سالگرد اشغال تبت توسط چين ارتباط دارد شركت نكند و همچنين از وي خواسته اند زماني كه در چين حضور دارد با بيانيه اي عمومي نگراني خود را نسبت به تبت ابراز كند.

دالايي لاما نه سال پس از اشغال تبت از سوي نيروهاي چين ، بعد از يك قيام ناموفق در سال 1959 به هندوستان گريخت.

اين رهبر بودايي اظهار داشته است كه به دنبال خود مختاري تبت بوده و نه استقلال آن. پكن نيز در مقابل وي را متهم به ايجاد تفرقه و نفاق كرده و از بازگشت اين رهبر معنوي بوداييها به منطقه هيماليايي تبت سرباز مي زند.

در ايالات دارامسالا ، هندوستان، كه دالايي لاما و دولت معزول شده تبت طي چند دهه در آن به سربرده اند تبتيان تبعيدي در معبد بودايي گردهم آمده و مراسمي را به رهبري "سامزونگ ريمپوچ"، نخست وزير دولت معزول شده تبت برگزار كردند.

"رمپوچ" ابراز اميدواري كرد مذاكرات با چين مشكلات تبت را در آينده نزديك حل كند و تأكيد كرد انتظار داريم گفتگوي مناسبي در آينده نزديك  با چين صورت دهيم. دور دوم بحث در سوئيس ثمر بخش بود ، اما اكنون به دنبال برگزاري دور سوم مذاكرات هستيم تا بتوانيم تمام نكات را صادقانه و آزادانه ابراز كنيم.

اين در شرايطي است كه چين پس از چهارمين دور مذاكرات سري نمايندگان تبت و پكن علاقه اي مبني بر مصالحه با دالايي لاما و اجازه بازگشت وي به تبت نشان نمي دهد.

چندي پيش دولت چين سه مرد تبتي را به دليل در اختيار داشتن تصاوير و نوارهاي صوتي سخنراني هاي دالايي لاما ، رهبر معنوي معزول شده تبت در منطقه هيماليا دستگيركرد و يك دادگاه چيني حكم حبس آنها را تا چهار سال صادر كرد.

در اين ميان روابط وايتكان و چين نيز تيره و تار هستند و كاتوليكهاي چيني تنها بايد در كليساهايي به عبادت بپردازند كه دولت آنها را مجاز شمرده است و رهبران روحاني كليسا از سوي مقامات دولتي منصوب مي شوند. اكثر جعيت كاتوليك چين در كليساهاي زير زميني فعاليت كرده و  برخي اوقات نيز از سوي دولت تحت بازداشت، تعقيب و آزار قرار مي گيرند.

کد خبر 226377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha