۱۶ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۵۰

مهر گزارش می دهد؛

انزلی رنگین کمان جاذبه های سرمایه گذاری/ لزوم حمایت جدی از بخش خصوصی

انزلی رنگین کمان جاذبه های سرمایه گذاری/ لزوم حمایت جدی از بخش خصوصی

انزلی – خبرگزاری مهر: انزلی از شهرستان های مهم استان گیلان است که در عرصه های تجاری، گردشگری، شیلاتی و ورزشی دارای استعدادهای بی نظیری برای سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بندر انزلی شامل یک بخش مرکزی، دو دهستان و 29 آبادی است که از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان صومعه سرا، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان رضوانشهر متصل هست.

بخشی از محیط زیست طبیعی این شهرستان دریا ( 40 کیلومتر نوار ساحلی ) و بخش دیگر اکوسیستم ارزشمند تالاب ارزشمند تشکیل می دهد که 27 رودخانه مهم گیلان به این تالاب سرازیر می شوند.

تالاب انزلی از حیث وسعت و پوشش گیاهی، تنوع ژنتیکی و تنوع جانوری از مهمترین تالاب ها در سطح بین المللی به شمار می رود.

نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده است و به لحاظ گمرک و ارتباط تجاری از زمان های دور نزد تجار ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهرت دارد.

شهرستان انزلی با توجه به موقعیت جغرافیایی و انجام مراودات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهای دیگر از پیشینه بسیار درخشانی برخوردار و سر منشا تحولاتی در منطقه هست.

شغل اغلب مردم انزلی صیادی است که در کنار این حرفه به کشاورزی، صنایع دستی و محصولات حصیری نیز می پردازند. خاوریار یکی از محصولات با ارزش شهرستان انزلی است، به لحاظ تولید این محصول ایران در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

تالاب انزلی از مهمترین تالاب ها در سطح بین المللی به شمار می رود

 بواسطه وجود نوار ساحلی، تالاب بین المللی با پناهگاه های پرندگان بومی، مهاجر و  گل های نیلوفر آبی و نیزارها آن جاذبه های بی بدیل در شهرستان انزلی ایجاد شده است که چشم هر بیننده ای را خیره خود می سازد.

در حال حاضر  بیش از 90 درصد مسافرانی که به گیلان سفر می کنند از این شهرستان نیز دیدن و از جاذبه های گردشگری آن لذت می برند.

انزلی دارای ظرفیت های اقتصاد و صنعتی گسترده ای است که ایجاد سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی گامی موثر در این حوزه بوده که امید است با ایجاد اقدامات موثر در این عرصه زمینه به فعلیت رسیدن ظرفیت های بالای انزلی فراهم و مردمان این شهرستان از زندگی بهتری بهره مند شوند.

یک شهروند از انزلی در این باره به مهر می گوید: تالاب بین المللی انزلی دارای چشم انداز بی نظیر گردشگری است و می تواند سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا باشد.

 رضا خالقی بر لزوم ساماندهی حاشیه تالاب بین المللی انزلی تاکید کرد و افزود: این شهرستان فرصت های سرمایه گذاری زیادی در عرصه صنعت گردشگری دارد.

وی اظهارداشت: توسعه بندر و کارخانه کشتی سازی موجب افزایش اشتغال در شهرستان بندر خواهد شد.

این شهروند انزلیچی ادامه داد: نرخ بیکاری در سطح شهرستان بسیار بالا بوده بنابراین مسئولان باید برای توسعه اشتغال منطقه تلاش مضاعف داشته باشند.

یک دانشجو نیز به خبرنگار مهر گفت: انزلی قابلیت های زیادی برای توسعه سرمایه گذاری دارد متاسفانه بروکراسی کاذب اداری مانع شکوفایی این ظرفیت ها به شمار می رود.

طرح های سرمایه گذاری نباید در حد حرف و روی کاغذ باقی بماند

علی جعفری افزود:  مسئولان باید برای رفع این معضل چاره اندیشی اساسی داشته باشند وگرنه طرح های سرمایه گذاری در حد حرف و روی کاغذ باقی خواهند ماند.

وی اظهارداشت: یکی از مهمترین شیوه های جذب و حمایت از سرمایه گذاري اعم از داخلی و خارجی در امور خدماتی و عمرانی است.

این شهروند گفت:  جاي هیچگونه تردیدي نیست که استفاده از منابع سرمایه گذاري بخش خصوصی و سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی یکی از اصلی ترین راهکارهاي توسعه و پیشرفت اقتصاد در کشور است.

وی افزود: بروكراسي اداري و مشكلات مديريتي روند سرمايه گذاري در اين شهرستان را كند كرده است.

جعفری یادآورشد: سرمايه گذاري كه براي گرفتن يك مجوز مجبور به دريافت امضا و موافقت نامه های زیاد از مسئولان و دستگاه هاي مختلف است مشخص هست بعد از مدتي از پيگيري سرمايه گذاري در منطقه خسته و سرمايه خود را از استان خارج مي كند.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در این زمینه با بیان اینکه مقام معظم رهبری شعار امسال را " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " نام گذاری کرده است،گفت: در این پیام  مدیریت جهادی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

حسن خسته بند همچنین در پاسخ به سئوال که برای ارتقای شهرستان بندر انزلی چه برنامه هایی را در حال اقدام دارید، افزود:  زمانی گفته می شد انزلی 10 سال آینده به زیر آب می رود  استاندار وقت می گفت:" اگر دیر بجنبیم  انزلی متروکه می شود ". با این حال حتی دولت نیز تمایلی به سرمایه گذاری در این شهرستان را نداشت.

وی اظهارداشت: به لطف خدا به همت مردم و مسئولان امروز زیر ساخت های خوبی در انزلی ایجاد و سرمایه گذاری های مناسبی در سطح شهرستان صورت گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: انزلی امروز دارای منطقه آزاد، زیر ساخت های بهداشتی، درمانی، دانشگاهی،  گمرک پیشرفته، بندر فعال  و غیره است.

انزلی از استعداد تجاری، گردشگری، شیلاتی و ورزشی برخوردار است

وی در ادامه با بیان اینکه انزلی از استعداد تجاری، گردشگری، شیلاتی و ورزشی برخوردار است، افزود: توسعه بندر انزلی یک زیر ساخت اساسی اقتصادی استان بود که با سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی به همراه یک کارخانه کشتی سازی برنامه ریزی شد.

خسته بند اظهارداشت: تالاب بین المللی انزلی زایشگاه ماهیان دریای خزر است که باید با اختصاص اعتبارات و امکانات لازم احیا شود.

وی تاکید کرد:  احیای تالاب بین المللی انزلی موجب ازدیاد جمعیت گونه های ماهیان اقتصادی دریای خزر، رونق صید و صیادی، اشتغال و همینطور پویایی صنعت گردشگری در منطقه خواهد شد.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با احیای تالاب انزلی سه هزار هکتار از اراضی حاشیه تالاب قابلیت کشاورزی پیدا می کند.

وی همچنین پرورش ماهی در قفس را یک راهکار مناسبی برای توسعه اشتغال دانست و گفت: پرورش ماهی در قفس تولید اقتصادی و پایدار است که با سرمایه گذاری در این بخش می توان بر توسعه آن اهتمام ورزید.

خسته بند به ساخت پروژه کنار گذر انزلی اشاره کرد و افزود: کمبود اعتبار از موانع اصلی ساخت کنارگذر انزلی است از اینرو مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی انزلی در رشته  کارشناسی ارشد حقوق، عمران و مکانیک دانشجو می پذیرد، اظهارداشت: امسال رشته دکتری مکانیک در این واحد دانشگاهی راه اندازی خواهد شد.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: مسئولان و برنامه ریزان استان باید برای تمامی شهرستان ها طرح های سرمایه گذاری تدوین کنند تا سرمایه گذار با کمترین مشکلات به امر سرمایه گذاری بپردازد.

سرمایه گذاری در گیلان نیازمند عزم همگانی و حمایت همه جانبه است

بدون شک ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی از ثمرات مهم انقلاب اسلامی است، این منطقه موجب تحولات مثبت اقتصادی در استان و شمال کشور خواهد بود. 

منطقه آزاد تجاري – صنعتي انزلي اهدافي همچون عمران و آباداني و ارائه خدمات عمومي، رشد و توسعه اقتصادي، جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي، ايجاد اشتغال سالم و مولد، تنظيم بازار كار و كالا، تشويق توليد و صادرات كالا، ورود و حضور فعال در بازارهاي منطقه اي و جهاني، جذب فناوري هاي جديد و انتقال علم و دانش فني به عوامل توليد داخلي همسو با توسعه علمي و فناوري جهان، تسريع در فرآيندهاي تجاري و اقتصادي و فناوري را با ايجاد بستر مناسب برای انجام آزمايشي طرح ها و تعميم آن به سراسر كشور كه رسالت تعامل فعال با جهان، منطبق با اسناد چشم انداز بيست ساله كشور را دنبال مي كند.

 اين منطقه شامل محدوده اي از شهرستان انزلي به مساحت سه هزار و ۲۰۰ هكتار خشكي و تا عمق دو كيلومتر از آب هاي ساحلي محدوده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی فرصت مناصب برای توسعه اقتصادی گیلان و یکی از پایه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: درچارچوب اقتصاد مقاومتی باید امکانات بالقوه موجود در استان را به بالفعل تبدیل کرده و با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی در تعامل با اقتصاد جهانی، توان رقابتی صادرات محصولات خود را افزایش داد که در این بخش منطقه آزاد نقش اساسی دارد.

محمد علی نجفی در ادامه با اشاره به اهمیت دریا و صنایع دریایی اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی باید از فرصت دریا برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید با استفاده از ظرفیت های داخل و صادرات کالا به خارج از کشور بهره مند شود.

وی همچنین با تاکید براینکه تاکنون از فرصت های ارزشمند موجود در بخش دریا کم استفاده شده است، اظهارداشت: با وجود بهره مندی از تنها منطقه آزاد شمال کشور تاکنون از ظرفیت های دریای خزر به طور کامل برای توسعه استان بهره نبرده ایم.

استاندار گیلان ادامه داد: ایجاد بنادر جدید و توسعه بنادر موجود در سطح استان به همراه عملیاتی کردن مناطق ویژه آستارا و لاهیجان بخش دیگری از اقدامات درنظر گرفته شده برای بهره برداری از ظرفیت های متعدد دریای خزر است.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی همچنین به معنای به فعل در آوردن ظرفیت های بالقوه موجود در بخش های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنعت در استان است باید همه برای به فعل در آوردن ظرفیت های بالقوه در بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری استان تلاش کنند.

 امسال سال ارزیابی مدیران در زمینه اشتغالزایی است

نجفی با بیان اینکه هنر همه باید استفاده از امکانات موجود برای تولید اشتغال و صادرات باشد، افزود: سال 93 سال ارزیابی مدیران در زمینه اشتغالزایی است و مدیرانی که همراهی لازم را نداشته باشند، جایگزین می شوند.

وی با اشاره به گردشگری بعنوان یکی از مزیت های بسیار خوب برای اشتغالزایی و تولید ثروت در گیلان گفت: در بخش گردشگری برنامه های وسیعی لحاظ شده که باید اجرایی شود.

استاندار گیلان افزود: برای تزریق نقدینگی به صنایع مختلف و افزایش تولید و اشتغالزایی، نیاز به یک مجموعه بانکی پویا و پرتحرک هست که در این زمینه مذاکرات و جلسات خوبی با شبکه بانکی کشور انجام گرفته است.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال فرهنگ را زیربنا و اساس کار همه بخش ها اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عنوان کرد و افزود: به فرهنگ اصیل خود باید بازگشت وآن را تقویت کرد.

گردشگری یکی از ظرفیت ها و مزیت های بسیار خوب شهرستان انزلی است. شرکت های گردشگری، تورها و علاقمندان به سفر در همه ایام سال می توانند از مواهب طبیعی بی نظیر انزلی و گیلان بهره ببرند.

طبق آمار سالانه افزون بر شش میلیون نفر مسافر و گردشگر  وارد انزلی می شوند، این امر نشان دهنده وجود ظرفیت برای هتل سازی، اماکن تفریحی و دیگر زیر ساخت های گردشگری در این شهرستان است.

فرماندار شهرستان بندر انزلی در این خصوص گفت: توجه به صنعت گردشگري يكي از مطمئن‌ ترين راه‌ هاي ايجاد فرصت‌ هاي اشتغال و كارآفريني در جامعه است.

قاسم روحانی فر افزود: در بخش اشتغال و ايجاد فرصت‌ هاي كارآفريني امروز مردم با معضلات و مشكلات متعددي مواجه هستند اگر توجه جدي به صنعت گردشگري شود بسياري از مشكلات و تنگناها قابل رفع است.

وي اظهارداشت: در كنار ايجاد فرصت ‌هاي اشتغال توسعه صنعت گردشگري به پايداري و رونق بخش اقتصاد نيز كمك خواهد کرد.

فرماندار انزلی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری باعث رفع مشکل اشتغال در این شهرستان می شود، گفت: انزلی از موقعیت توریستی و ظرفیت گردشگری خوبی برخوردار است.

 وی افزود: این شهرستان با داشتن جاذبه هایی همچون تالاب بین المللی انزلی، دریا و آثار تاریخی متنوع هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

روحانی فر همچنین گردشگری را از ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی این شهرستان اعلام کرد و گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی و فرهنگی باید برای توسعه صنعت گردشگری و آماده کردن زیر ساخت های این صنعت تلاش مضاعفی داشته باشند. 

انزلی دارای آثار و بناهای تاریخی و چشم اندازاهای طبیعی زیادی است

وی ادامه داد:  انزلی دارای آثار و بناهای تاریخی و چشم اندازاهای طبیعی زیادی است که باید با استفاده از ظرفیت های رسانه ای، چاپ و نشر بروشورها برای معرفی هرچه بهتر این جاذبه ها تلاش شود.

فرماندار انزلی یادآورشد: صنعت گردشگری امروزه در جهان به یکی از منابع مهم درآمدی کشورها تبدیل شده است. گسترش استفاده از صنعت گردشگری کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان را به دنبال دارد.

وی اذعان داشت: در شهرستان انزلی جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که از این ظرفیت ‌ها و پتانسیل های بالای گردشگری می توان اشتغال ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،  انزلی از شهرستان های مهم شمالی کشور هست که در عرصه های مختلف قابلیت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد بنابراین مسئولان باید با برنامه ریزی صحیح، تدوین نقشه راه عملیاتی، کاهش موانع سرمایه گذاری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، حمایت همه جانبه دولتمردان از بخش خصوصی در این زمینه گام های موثری بردارند.   

کد خبر 2264030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha