۲۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹

شهرکی عنوان کرد:

سیستان و بلوچستان در تولید میوه‌های گرمسیری پیشتاز است

سیستان و بلوچستان در تولید میوه‌های گرمسیری پیشتاز است

زاهدان-خبرگزاری مهر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان در خصوص تولید میوه های گرمسیری و سطح زیر کشت مقام نخست کشور را دارد.

به گارش خبرنگارمهر، اردشیر شهرکی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: سیستان و بلوچستان در تولید خرما مقام دوم  و در میزان تولید به ازای هر هکتار مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 هزار هکتار از باغات استان به نخلیات خرما اختصاص دارد افزود: سالانه بیش از 217 هزار تن خرما در استان برداشت می شود که در جایگاه کشوری در مقام دوم جای دارد.

وی گفت: 50 هزار هکتار  از باغات استان به کشت نخیلات اختصاص دارد که از این میزان  38 هزار و 551 هکتار آن بارور می باشد.

شهرکی بیان داشت:  در این راستا خرمای ربی و مضافتی با 43 هزار هکتار سطح زیر کشت بیشترین رقم خرما در نخلستان های استان را تشکیل می دهد و فروش آن از بازار مناسبی برخوردار است.

وی افزود: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می شود و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر سازی مناسب و اصول فنی است.

امکان پرورش تمامی محصولات گرمسیری و سردسیری در استان وجود دارد

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دارای تنوع اقلیمی بسیار مناسبی است ادامه داد: به واسطه وجود شرایط آب و هوایی مناسب امکان پرورش و تولید تمامی محصولات گرمسیری، معتدله و سردسیری در این استان وجود دارد که این قابلیت در نوع خود و با مقایسه با سایر استان ها منحصر به فرد است.

وی بیان داشت: این تنوع موجب شده است تا در شمال استان  شاهد تولید انگور یاقوتی زودرس و در جنوب استان شاهد تولید میوه های گرمسیری از قبیل چیکو، انبه، گواوا و موز و خرما باشیم.

شهرکی همچنین با اشاره به اینکه  هفت هزار هکتار از اراضی استان در نواحی خاش و زاهدان به کشت پسته اختصاص دارد افزود: سالانه با برداشت هزار و 200 تن محصول در هر هکتار سود سرشاری از این راه عاید کشاورزان استان می‌شود.

وی گفت: بخش زیادی از پسته تولیدی استان توسط تجار و صادر کنندگان کرمانی به سایر استان های کشور ارسال و به فروش می رسد.

وی همچنین این استان را یکی از استان های دارای پتانسیل مناسب برای پرورش و تولید گل های شاخه بریده مانند گلایول در جنوب استان عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل نبود سرمایه گذار تاکنون به فعلیت کامل نرسیده است.

شهرکی افزود: شهرستان کنارک به عنوان یکی از اصلی ترین مناطق تولید کننده موز با سطح زیر کشت یک هزار و 320  هکتار زمینه اشتغال 6 هزار و 600 نفر را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: درهر هکتار از اراضی این شهرستان به طور متوسط 35 تن موز در سال برداشت شود که در مجموع در طول سال بیش از 42 هزار و 700 تن محصول استحصال می شود.

شهرکی بیان داشت: موز محصولی است که به دلیل شرایط اقلیمی خوب شهرستان کنارک در طول سال چندین بار کاشت و برداشت می شود و بازار مشتری پسندی در سایر استان ها از جمله تهران، اصفهان، بندر عباس و فارس دارد.

 

 

کد خبر 2267168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha