۲۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳

بزرگداشت عطار نیشابوری، تکریم معرفت و معنویت ایرانی و اسلامی است

بزرگداشت عطار نیشابوری، تکریم معرفت و معنویت ایرانی و اسلامی است

نیشابور- خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت یاد و نام و آثار پربار و گرانقدر عطار نیشابوری را تکریم و تجلیل فرهنگ و ادب و معرفت و معنویت ایرانی و اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی ظهر دوشنبه در پیام خود به‌مناسبت 25 فروردین‌ماه روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری که توسط سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تالار شیخ عطار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور قرائت شد، اظهار کرد: به گفته صاحب‌نظران جایگاه عطار در میان شاعران عارف ایران‌زمین جایگاهی بسیار بلند و استوار است.

وی معتقد است: شعر عرفانی فارسی که با سنایی آغاز می‌شود در عطار به مرحله کمال و پختگی خود می‌رسد و اوج خود را در آثار جلال‌الدین مولوی می‌یابد.

این عضو هیئت دولت یازدهم با بیان اینکه عطار در داستان‌سرایی نیز جایگاهی بسیار بلند دارد، بیان کرد: مثنوی‌های چهارگانه او مجموعه‌ای از حکایات و داستان‌هایی پر مغز با مضامین ژرف عرفانی است که به بازگویی حدیث سلوک الهی انسان و معمای تکامل او می‌پردازد که در این آثار می‌توان نوعی سیر تکاملی درونی را به زبان رمز دید که در جامه‌ای شاعرانه تبلور یافته است.

منطق الطیر شاهکار عطار به زبان‌های زنده جهان ترجمه شده

جنتی با اشاره به اینکه عطار در شاهکار خویش "منطق الطیر" که نزدیک به هفت هزار بیت دارد و به غالب زبان‌های زنده جهان ترجمه شده است، یادآور شد: او به طرزی شگرف و هنرمندانه به بیان نمادین مراتب سیر  سلوک و رسیدن به حق و توحید از زبان مرغان(نمادی از ارواح انسانی) می‌پردازد که با هدایت هدهد(رمزی از مرشد و راهبر ) در طلب سی‌مرغ (نمادی از ذات مقدس باری تعالی) به سوی قاف(رمز مقام قرب) حرکت می‌کنند و پس از گذر از هفت منزل طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، خیرت، فقر و فنا و در نهایت سلوک، چون قطره‌ای در دریا در ملکوت بی‌کران وجود حضرت دوست محو می‌شوند و زندگی جاودانه می‌یابند.

وی ادامه داد: در بخش پایانی این مثنوی شگرف سی‌مرغ باقی مانده‌اند که رسیدن آنها به سیمرغ، نمادی از خاستگاه الهی روح انسان است که پس از طی مدارج و منازل کمال روحانی در گلستان عالم وحدت آشیان می‌گزیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شیخ عطار اگر چه مسلمانی سنی‌مذهب است ولی نسبت به سایر مذاهب اسلامی و به‌ویژه شیعه نگاهی منصفانه و به دور از تعصب دارد که این دید بدون شک متاثر از بینش وسیع عارفانه او است تا جایی که بیان ستایش‌‌آمیز وی در منقبت حضرت علی(ع) که در سرآغاز مثنوی‌های وی به چشم می‌خورد این نکته را به‌خوبی آشکار می‌کند.

 جنتی اضافه کرد: برپایی مراسم همایش‌ها و آئین‌های ویژه روز 25 فروردین ماه روز ملی آن شاعر و عارف نامدار و سالک هفت شهر عشق فرصتی برای ارج‌گذاری و بزرگداشت او است.

تاثیر وجود شیخ عطار در تاریخ اندیشه و تفکر معنوی ایرانی و اسلامی

وی تاکید کرد: مقام معنوی و تاثیر وجود شیخ عطار نیشابوری در تاریخ اندیشه و تفکر معنوی ایرانی و اسلامی بسیار مهم و قابل توجه است و بر تمام دلبستگان و علاقه‌مندان به این ساحت خطیر فرض است که از جان و دل به این مهم همت گمارند و با کوشش‌های علمی و فرهنگی و هنری خویش زمینه آشنایی هر چه بیشتر جامعه اسلامی و به‌ویژه نسل جوان را با این شخصیت‌های بزرگ و آثار پرمغز آنان بیش از پیش فراهم آورند.

جنتی یادآور شد: عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح کسی نگشود و پای به هیچ درباری نگذاشت، او عمرش را در راه جست و جوی توحید و بیان معارف و حقایق صرف کرد و با سوز و گداز سخن خود، حدیث نامکرر عشق را در گوش جان عاشقان جهان برای همیشه جاودانه کرد.

کد خبر 2270456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha