۲۶ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۵۱

گزارش مهر/

سیب زمینی همدان در گرانی رکورد زد/ قطب تولید سیب زمینی کشور در محاصره دلال ها

سیب زمینی همدان در گرانی رکورد زد/ قطب تولید سیب زمینی کشور در محاصره دلال ها

بهار- خبرگزاری مهر: اينروزها که کشاورزان در قطب توليد سيب زميني کشور مشغول كشت هستد دلالان با سودجويي، اين محصول را با قيمت گزاف به مردم می فروشند بطوریکه از ابتدای امسال سیب‌زمینی مانند سال گذشته در کورس گرانی بوده و به کیلویی بیش از سه تا چهار هزار تومان در همدان رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای جاری که کشاورزان بهاری کشت بهاره محصول سیب زمینی را آغاز کرده اند واسطه هایی که در فصل پائیز این محصول را نهایتا با قیمت هزار و 700 تومان از زارع خریداری کرده اند و از طرفی نیز محصولی در سطح شهرستان جز محصول انبار شده توسط کشاورز که از آن به عنوان بذر استفاده می کند، برای عرضه با قیمت مناسب وجود ندارد، کالای خریداری شده را با قیمتی تقریبا دو برابر قیمت خرید به مردم می فروشند.

با توجه به اینکه سیب زمینی و درمجموع تره بار از جمله محصولاتی هستند که طبقه اقتصادی نمی شناسند لذاهمه اقشار جامعه مصرف این محصول را در سبد روزانه خود دارند پس ناچار به تهیه آن با هر قیمتی که فروشنده به آنها عرضه کند، هستند.

دلالها گراني سيب زميني را سبب شده اند

در این خصوص گفتگویی با رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار انجام دادیم، علی صفدر فلاح در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی براینکه علت بالا بودن قیمت سیب زمینی آن هم در قطب تولید آن چیست؟، گفت: وجود دلالها در خرید و فروش و هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت محصول سیب زمینی در شهرستان بهار که کشاورزان آن به نوعی به عنوان تولید کنندگان اصلی محصول سیب زمینی در کشور به شمار می روند، يكي از عمده دلايل بالا بودن قيمت اين محصول است.

فلاح با بیان این مطلب که تعداد بالای واسطه ها در این منطقه سبب افزایش قیمت این محصول در فصلهایی از سال می شود که کشاورزان مشغول کاشت محصول جدید سیب زمینی هستند، اظهارداشت: این واسطه ها که محصول را در فصل برداشت با قیمت پائین از کشاورز خریداری و در زمان کاهش این محصول در بازار، آن را با قیمت بالا به مردم عرضه می کنند سبب شده تا محصولی که با قیمت هزار و 700 و یا بعضا کمتر از کشاورز خریداری شده در ماههای اخیر با قیمت سه هزار و یا بیشتر به مردمی که سیب زمینی یکی از اقلام اساسی تغذیه آنها به شمار می رود، عرضه شود.

وی اذعان داشت: مصرف بالای محصول سیب زمینی در بین مردم هم یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت آن در این فصل از سال است چراکه واسطه ها به خوبی می دانند که این محصول یکی از اقلام مورد نیاز مردم است بنابراین به هر قیمتی که مایل هستند آن را می فروشند البته عرضه توسط واسطه ها نیز دور از نظارت بازرسان صنعت، معدن و تجارت نیست چراکه به تره بار تنها تا سقف 20 درصد سود تعلق می گیرد آن هم به دلیل فساد پذیر بودن این محصولات است.

فلاح همچنین علت کاهش محصول سیب زمینی در فصل بهار در منطقه همدان را نیز اینگونه عنوان کرد: چون از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت کشاورزان خوزستان و جیرفت مشغول برداشت محصول سیب زمینی هستند و به دنبال آن نیز کشاورزان گرگان تا اواسط خرداد ماه محصول خود را برداشت می کنند ، طی این ماهها میزان این محصول درمنطقه همدان کاهش می یابد و همین علت اصلی سودجویی واسطه ها می شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه علت اصلی افزایش قیمت محصول سیب زمینی در فصل برداشت سال گذشته چه بود، گفت: برداشت زودهنگام در ماههای مهر و آبان به علت سرمای گسیل شده به این منطقه از استان اردبیل، کاهش تولید در جیرفت، افزایش هزینه کاشت، داشت و برداشت و نبود واردات این محصول در طی دو سال اخیر که افزایش قیمت بذر را نیز به همراه داشته است، ازجمله دلایل اصلی افزایش قیمت سیب زمینی در سال 92 بود.

قيمت سيب زميني در سالجاري كاهش خواهد يافت

فلاح قیمت فروش محصول سیب زمینی شهرستان بهار در سالجاری را پایین پیش بینی کرد و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته میزان کاشت این محصول کم بوده است و از طرفی نیز میزان بارندگی کم و کاهش منابع آب نیز اجازه دوبار کشت و کاشت زمستانه را به کشاورزان بهاری نداد بنابراین در سالجاری به علت بارندگی به نسبت مطلوب، سطح کشت بالا رفته و دولت نیز در قالب بخشنامه اجازه فروش این محصول با قیمت بالا را به کشاورز نخواهد داد و قیمت این محصول بالا نخواهد بود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نيز در این زمینه با بیان اینکه از یک میلیون و 50 میلیون تن سیب‌زمینی توليد شده در استان همدان در سال گذشته بخش اعظم توسط كشاورزان شهرستان بهار توليد شده است، افزود: شهرستان بهار نقش عمده اي در اقتصاد كشور و استان همدان دارد تا جايي كه سيب زميني توليد شده اين شهرستان در عرصه بين المللي زبانزد خاص و عام است از طرفي در سطح کشور نیز چیزی که معمولاً برای استان همدان در نظر می‌گیرند همین مقدار تولید است که در همدان محقق می‌شود.

محمدرضا ابراهیمی با اشاره به اينكه در سال گذشته صادراتی در حوزه سيب زميني به علت تعرفه بالاي آن صورت نگرفت، افزود: بر این اساس سیب‌زمینی تولید شده فقط به مصرف داخل استان همدان رسید.

ابراهيمي اذعان داشت: بیشترین علت تعرفه بالای سیب‌زمینی، بحث تنظیم قیمت بود، مسلما وقتی قیمت در حال بالا رفتن باشد با بستن تعرفه سعی می‌کنند از صادرات آن جلوگیری کنند تا سیب‌زمینی داخل بازار عرضه شود و این اتفاق در همدان افتاد.

وي با بیان اینکه سال گذشته سطح زیر کشت سیب‌ زمینی در استان همدان مقداری آسیب دید و تولید این محصول کاهش پیدا کرد، اظهارداشت: در نقاط دیگر کشور نیز این گونه بود و تولید کشور بر اثر آسیب‌ها حدود 600 تا 700 هزار تن کاهش داشت.

ابراهيمي با بيان اين مطلب كه بخش كشاورزي 28 درصد اشتغال فعال استان همدان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: 24 درصد ارزش افزوده استان همدان به بخش كشاورزي تعلق داد.

وي با اشاره به اينكه ارزش توليدي معادل 45هزار ميليارد ريال در سال به بخش كشاورزي اختصاص دارد، عنوان داشت: با وجود كمبودهايي مثل كمبود آب، كمبود زمين زراعي داراي خاك مناسب به علت اينكه اين استان از زمين هاي جلگه اي و هموار كه مناسب كشاورزي است بي بهره است، باز بخش كشاوزي استان همدان نقش مطلوبي را در اقتصاد كشور ايفا كرده است لذا با توجه به اینکه رونق بخش كشاورزي، توسعه و رونق ساير بخش هاي توليدي را نيز به همراه خواهد داشت كشاورزان می توانند با جهادی که نوعی مبارزه تلقی می شود در راستای تحقق منویات رهبری تلاش کنند.

ابراهيمي افزود: کشاورزان می توانند در راستای افزایش ضریب بهره وری با استفاده از آب کمتر، جایگزین نمودن آبیاری قطره ای به جای آبیاری بارانی، استفاده از کشت های کم آب بر و رعایت الگوی کشت با پایدار نمودن بهره وری به بهره برداری کمتر از امکانات موجود و تولید بیشتر از لحاظ کمی و کیفی سلامت مواد غذایی را افزایش داده و به ارتقاء نظام بهره وری در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدام کنند.

کد خبر 2270996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha