۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۸:۵۲

دیدگاه عمیق سعدی نسبت به فرهنگ ايراني / "شیراز" 45 بار در دیوان سعدی تکرار شده است

دیدگاه عمیق سعدی نسبت به فرهنگ ايراني / "شیراز"  45 بار در دیوان سعدی تکرار شده است

شیراز – خبرگزاری مهر: دکتر منصور رستگار فسایی سعدی پژوه و استاد دانشگاه گفت: سعدی، نخستين شاعر بزرگ فارس است كه از ديدگاهي عميق و همه جانبه نسبت به فرهنگ ايراني برخوردار بوده و تمامي لايه‌هاي آن را با ديدي هوشمندانه مي‌بيند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سعدی پژوه و استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: شیراز در شعر و نثر سعدی، یکی از پربسامدترین واژگان شعر اوست که بیش از 45 بار در دیوان او تکرار می‌شود و محور بیان حقیقی یا استعاری بسیاری از حوادث و ویژگی‌های فرهنگی این شهر و مردم آن قرار می‌گیرد و این امر در همه آثار وی بیش و کم، مشهود است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه به کار بردن 18 بیت به گویش محلی و قدیم شیراز در مثلثات سعدی علاوه برآنکه تسلط شاعر را بر زبان مادری و غیررسمی شهرش که در آنجا بزرگ شده، نشان می‌دهد، می‌تواند دلبستگی درونی سعدی را نسبت به شیراز و فرهنگ و آداب و رسوم و لهجه مردم آن دیار، به خوبی اثبات کند.

رستگار فسایی تاکید کرد: در تصاویری که سعدی از شیراز عصر خود و کنش‌ها و واکنش‌های عاشقانه خود در این شهر دارد‌، ناخودآگاه به تبیین روحیات اجتماعی مردم این شهر، به ویژه خانواده و دوستان و طبقات مختلف اجتماعی این شهر می‌پردازد و فرهنگ حاکم بر اخلاق و رفتارهای معاصرانش را به تصویر می‌کشد.

 وی اضافه کرد:  با آنکه سعدی بسیار بیش از حافظ به دور از شیراز زیسته، اما تعداد اشعار او درباره شیراز و اشارات او به طبیعت، آداب و رسوم و میراث‌های فرهنگی مردم شیراز، به مراتب بیشتر از حافظ است که همه عمرش را در شیراز گذرانده است.

هرساله اول اردیبهشت ماه به نام روز سعدی نامگذاری شده است.

 

کد خبر 2273334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha