۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۲۴

اعمال کاهش 20درصدی قیمت ADSL برای کاربران/ درخواست شرکتها از وزیر ارتباطات

اعمال کاهش 20درصدی قیمت ADSL برای کاربران/ درخواست شرکتها از وزیر ارتباطات

اعضای دبیرخانه شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت با اعلام کاهش 20 درصدی قیمت اینترنت کاربران ADSL براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خواستار اجرای مابقی مفاد این مصوبه در حوزه کاهش قیمت خدمات اینترنت شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای دبیرخانه گروه شرکتهای PAP در نشستی خبری با انتقاد از عدم اجرایی شدن مفاد مصوبه کاهش نرخ خدمات اینترنت در حوزه پهنای باند و خطوط انتقال خواستار اعمال این تغییر نرخ ها و محاسبه آن در صورتحساب این شرکتها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات شدند.

براساس مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که به امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده شرکتهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات ADSL باید نرخ اینترنت نهایی برای کاربران را تا 20 درصد کاهش دهند که این کاهش قیمت منوط به کاهش 35 درصدی نرخ پهنای باند و نرخ خطوط انتقال است.

دراین نشست محمد بیدختی‌نژاد مسئول دبیرخانه شرکت‌های PAP با اشاره به رویکرد دولت در حوزه کاهش قیمت خدمات عمومی این بخش گفت: در مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات 20 درصد کاهش قیمت ADSL دیده شده که این رقم شامل 9 درصد کاهش قیمت پهنای باند، 7 درصد کاهش قیمت فضای مخابراتی، کاور و موارد مرتبط با مخابرات ایران و 4 تا 5 درصد کاهش قیمت از سوی شرکت‌های PAP و مخابرات ایران است.

وی با بیان اینکه این مصوبه در تاریخ 23 بهمن ماه 92 به PAP ها و مخابرات ایران ابلاغ شد افزود: در فاصله چند روز شرکت‌های PAP این مصوبه را اعمال کردند و این اعمال به رگولاتوری نیز اعلام شد اما با گذشت حدود 3 ماه از این مصوبه و با وجود صدور قبوض صورتحساب برای شرکتهای PAP از سوی مخابرات و زیرساخت، هنوز کاهش قیمت مطابق سایر مفاد این مصوبه اجرایی نشده است.

نادیده گرفتن افزایش هزینه های تورمی در مصوبه کاهش قیمت اینترنت

علی ‌محمدی - مدیر یکی از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت با انتقاد از مصوبه کاهش قیمت ADSL برای کاربران نهایی اینترنت گفت: دراین مصوبه افزایش هزینه‌های تورمی کشور در سال 92 دیده نشده است چرا که شرکتهای PAP یکبار با ابلاغ مصوبه 152 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متحمل هزینه مضاعف شده بودند و در انتهای سال 92 با مصوبه 181 بار دیگر قیمت‌های ADSL کاهش یافت.

محمدحسن شانه‌ساززاده رئیس هیات مدیره یکی از شرکتهای PAP نیز سهم این شرکت‌ها از بازار ADSL را 50 درصد عنوان کرد و گفت: به دلیل نادیده گرفته شدن مفاد مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات، در عمل آن چه قرار بود طبق نظر وزارت ارتباطات محقق شود اتفاق نیفتاد و مشترکان ADSL کشور نتوانستند به طور واقعی کاهش قیمت اینترنت را لمس کنند.

وی گفت: پهنای باند شرکت‌ ارتباطات زیرساخت در فعالیت‌های دولت یازدهم به اندازه 8 سال گذشته افزایش یافته است و شرکت‌های PAP خواستار ارتقای ظرفیت خود هستند.

درخواست شرکتهای PAP از وزیر ارتباطات

به گزارش مهر، در این نشست مجید بیدآبادی رئیس هیأت مدیره یک عضو دیگر دبیرخانه شرکتهای PAP نیز با اشاره به افزایش مصرف دیتا در ماه‌های اخیر گفت: برای مثال در تعطیلات نوروز 93 مصرف ADSL در کشور بسیار افزایش یافت و این نشان از پتانسیل بازار ADSL در ایران دارد.

وی گفت: شرکتهای PAP از وزیر ارتباطات می خواهند تا با ابزارهایی که در اختیار دارد بتواند تمامی مفاد مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات را برای اعمال تخفیف 20 درصدی به کاربران ADSL در تمام سرویس دهندگان ADSL اجرایی کند.

ایمان میری مدیر یکی از شرکتهای PAP نیز با اشاره به مراحل بازنگری در پروانه‌های شرکت‌های PAP گفت: این پروانه یک سال و نیم پیش مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم مراحل این پروانه سریعتر اجرایی شود تا مردم از عقب‌ماندگی‌هایی که به واسطه خدمات انحصاری متحمل شده بودند رها شوند.

وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های PAP در زمینه خطوط انتقال گفت: نیاز پهنای باند در 6 ماه گذشته در بخش ADSL دو برابر شده اما به دلیل مشکلات انتقال امکان پاسخگویی به این نیاز به صورت مطلوب وجود ندارد.

شرکتهای PAP می توانند فیلترینگ با کیفیت ارائه دهند

شانه‌ساززاده با بیان اینکه برخی مشکلاتی که در زمینه دسترسی به محتوا در اینترنت رخ می‌دهد به نظر می‌رسد ناشی از عدم تناسب تجهیزات فیلترینگ با پهنای باند باشد افزود: در خصوص فیلترینگ به دولت پیشنهاد داده‌ایم که شرکت‌های PAP می‌توانند تجهیزات فیلترینگ را خریداری و در شرکت زیرساخت نصب کنند تا تجهیزات و کیفیت تجهیزات متناسب با پهنای باند باشد.

وی همچنین در خصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر فروش اینترنت به کاربر نهایی با 25 برابر قیمت اولیه گفت: معیار این محاسبه مشخص نیست و در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ یک زمانی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز چنین محاسباتی را انجام داده بود که بعدها معلوم شد در محاسبات "بیت" ‌با "بایت" اشتباه شده است.

کد خبر 2281237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha