۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۱

زائری در شرح اصول کافی:

به ما توصیه شده است درباره مخلوقات خدا بحث کنید نه در مورد ذات حضرت حق

به ما توصیه شده است درباره مخلوقات خدا بحث کنید نه در مورد ذات حضرت حق

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه ما توصیه شده که شما هر کاری انجام دهید به آن حقیقت و کنه ذات اقدس ربوبی نمی‌رسید، تصریح کرد: در مورد ذات اقدس احدیت و کیفیت آن که، خدا چگونه است وارد صحبت و بحث نشوید زیرا که ابعاد بحث در ذهن انسان نمی‌گنجد و ذهن انسان کشش و درک آن را ندارد.

به گزارش خبرگزرای مهر، جلسه دیگری از سلسله جلسات «درس‌هایی از اصول کافی»، روز سه شنبه 9 اردیبهشت در مسجد 72 تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در جلسه درس‌هایی از اصول کافی در باب توحید از کتاب شریف اصول کافی گفت: باب دیگری که  به آن می‌رسیم باب نهی و بازداشتن از صحبت کردن درباره کیفیت ذات اقدس حق می‌باشد.

وی گفت: در جلسه پیش اشاره شد که در باب توحید به ما توصیه شده که شما هر کار انجام دهید به آن حقیقت و کنه ذات اقدس ربوبی نمی‌رسید. مانند جنینی که در شکم مادر هیچ درکی از عالم بیرون ندارد. ما هم در این دنیا هیچ درکی از دنیای خارج جهان نداریم، بعد از مرگ است که می توانیم عالم برزخ را کشف می کنیم؛ متوجه می‌شویم که زندگی حقیقی آنجا است و بعد از مرگ در واقع ما تازه به دنیا آمده‌ایم. اما گفته شده که انسان خیلی نمی‌تواند آن را درک کند. در مورد ذات اقدس احدیت و کیفیت آن که، خدا چگونه است وارد صحبت و بحث نشوید زیرا که ابعاد بحث در ذهن انسان نمی‌گنجد و ذهن کشش درک آن را ندارد. سپس ایشان عنوان فرمودند: روایتی است از مرحوم کلینی در این باب از امام محمدباقر(ع):" درباره آفریده‌ها و مخلوقات خدا صحبت کنید نه در مورد خود خدا؛ درباره خود خدا صحبت کردن جز سرگردانی و آشفتگی برای کسی که به این موضوع بپردازد حاصلی نخواهد داشت." انسان هم نیازی که به این موضوعات وارد بشود ندارد همه ما برای بندگی و عبودیت خدا آنقدری که لازم داریم، در مخلوقات خدا می‌بینیم و می‌فهمیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: نقل است از علامه طباطبایی در خصوص اینکه همه مخلوقات تسبیح خداوند را می گویند به چه معنایی است و علامه پاسخ می‌دهند؛ خداوند می‌فرماید شما نمی‌فهمید فلذا فقط بعضی چیزها در جهان است که ما آن را درک می کنیم. فقط همین قدر می دانیم که هر آنچه در جهان است وجهی از خداوند است و بیشتر از این در حد ما نیست. ما آنقدر که نیاز است بدانیم برای بندگی، عبودیت و تمام شدن حجت بر ما در آفریدگان خدا موجود است. نقلی است که مردمی به پیامبر زمان خود مراجعه کرده و از او در خصوص عالم بعد از مرگ سئوالاتی پرسیدند. پیامبر هر چه برای آنان توضیح می‌داد مردم نمی‌فهمیدند. خداوند خواب را که تا پیش از آن وجود نداشت را برای انسان ارزانی داشت به عنوان یک هدیه. مردم شب خواب دیدند که در عالم ماده نبوده و بخشی از عالم برزخ را در خواب دیدند. انسان هر بار که می‌خوابد به عالم برزخ و می‌رود و باز می‌گردد. دراین خوابها بعضی چیزها یادمان می‌ماند ولی غالبا چیزهایی که می‌بینیم را فراموش می‌کنیم. خداوند سبحان می‌فرمایند" راجع به خود خدا و جزئیات وجودی حق صحبت نکنید."

زائری افزود: در کتاب اصول کافی نقلی بیان شده در خصوص مومنین آخر زمان و مومنان بعد از پیامبران. در این نقل آمده" مومنین آخر زمان و مومنان بعد از پیامبران ایمانشان بسیار ارزشمند‌تر است از مومنان زمان پیامبر است زیرا که مومنان زمان پیامبران معجزات را دیده و ایمان آورده‌اند ولی آنها بر اساس استدلال عقلی ایمان آورده‌اند. خداوند از انسان سئوال خواهد کرد که " ای انسان چگونه به حقیقت رسیدی و چگونه ایمان آوردی ؟" رسیدن به این یقین نیاز به دانستن هیچ یک از علوم مادی و دنیوی ندارد و بستگی به درک و فهم هر انسان دارد. اگرچه قطعا مقام علم جایگاه بالا و والاتری نزد خداوند دارد. اما در بحث ایمان و معرفت ممکن است فردی بدون داشتن علم هم بتواند به این مقام دست پیدا کند. پیامبر (ص)می‌فرمایند: "در روز قیامت هیچ کس نمی‌تواند بگوید من روستایی بودم، پیرمرد و یا پیرزن بودم از من چیزی نخواه. همه نزد خدا در این مورد یکسان هستند. خداوند می‌فرمایند: " شما هم می‌توانستید با وجود نشانه‌ها به این درک برسید حتی با دیدن افتادن برگ یک درخت."

مدیرعامل مجموعه سرچشمه در مورد عظمت وجودی خداوند گفت: از امام سجاد(ع) روایت است :" اگر تمام اهل آسمان و زمین با هم جمع شوند نمی‌توانند عظمت خداوند را توصیف کنند." این مطالب با محاسبات دنیوی ما قابل درک و فهم نیست. انسانها در زمان انجام گناه و یا خطا در ذهن و فکر خود شروع به تجزیه و تحلیل کرده و عمل خود را توجیه می کنند. هزاران استدلال برای خود فراهم می‌کنند تا گناه انجام شده خود را بی ارزش و خارج از توان دنیایی خود تلقی کنند. آن چیز که در این جا بسیار با اهمیت است این است که شخصی بی ادعا گناهی را مرتکب می‌شود و ادعایی هم در باب دینداری ندارد. اما برخی افراد وجود دارند که خود را مومن و با خدا و حتی از خانواده امامان و ائمه (سلام ا... علیهم) می‌دانند ولی دچار گناه می‌شوند، آن هم به نام دین و سعی در توجیه کردن عمل خود هم دارند. کار اینان نزد خدا بدتر و نابخشودنی‌تر است.

وی ادامه داد: مطلب دیگر که در باب جبر و تنفیذ است، مرحوم کلینی روایتی نقل کرده‌اند از امام سجاد(ع) که می‌فرمایند: "آیا می‌شود که خداوند از ما تکلیف خواسته باشد ولی از شما‌ها که دوستدار و عاشقان ما هستید تکلیف نخواسته باشد؟" روایت دیگری است از امام صادق(ع) که می‌فرمایند:" اینکه بعضی ها بیان می‌دارند که خداوند انسان را به فحشا و منکر دعوت می‌کند و یا اینکه، همه چیز دست خودمان است و خداوند نقشی در آن ندارد هر دو دروغ بستن به خداوند است."

حجت الاسلام زائری در ادامه تأکید کرد: حقیقت الهی فقط با وجود امام و پیشوای الهی ممکن می‌شود. بدون وجود امام معصوم(علیهم السلام) نمی توان ذات اقدس الهی را درک کرد. یکی از راه‌های خداشناسی خودشناسی است، اما این کارآسانی نیست. هیچ کس در دنیا نیست که قدرت شناخت خودش را داشته باشد. انسان به جهت فطری می‌داند خدایی و امامی برای هدایت و راهنمایی او وجود دارد. حجت خداوند زمانی بر انسان تمام می‌شود که انسان هدایت‌گر خود را درک کرده و او را شناخته باشد. گفته می‌شود اگر روی زمین تنها 2 نفر زنده باقی مانده باشند قطعا یکی از آن دو امام است. زمین هیچگاه از حجت تهی نخواهد ماند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: " انسان مومن نخواهد بود، مگر اینکه خدا و پیغمبر و امام عصر خود را بشناسد و تسلیم امام خود باشد."

گفتنی است؛ سلسله جلسات«درس‌هایی از اصول کافی» سه‌شنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی: میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی‌پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
 

کد خبر 2281872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha