۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۲۹

حجتی خبر داد:

هفت میلیون تن گندم در کشور خریداری می شود/ ضریب خوداتکایی 10 درصدی تولید روغن

هفت میلیون تن گندم در کشور خریداری می شود/ ضریب خوداتکایی 10 درصدی تولید روغن

دهلران - خبرگزاری مهر: وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم در سال جاری گفت: پیش بینی می کنیم هفت میلیون تن گندم از کشاورزان در مناطق مختلف کشور خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی عصر جمعه در حاشیه بازدید از سیلوهای خرید گندم وکلزا در دشت عباس شهرستان دهلران گفت: با توجه به نزولات آسماني در کشور امسال بیش از هفت میلیون تن گندم در کشور برداشت خواهد شد.

وی گفت: امسال قیمت تضمینی خرید گندم همپای قیمت جهانی تعیین می شود و قیمت خرید تضمینی از کشاورزان منطقی است.

وی بیان داشت: دولت برای خرید گندم از طریق سیلو ها و مراکز خرید تعاون روستایی حضور فعال دارد و در این راستا نظارت های ویژه های در دستور کار خود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال منابع کافی برای پرداخت وجه کشاورزان پیش بینی شده است.

حجتی گفت: منابع خرید گندم در اختیار سازمان تعاون روستایی و شرکت های غله استانها قرار گرفته و امیدواریم امسال مشکل برای تحویل گندم کشاورزان به دولت پیش نیاید تا بحث قاچاق گندم در کشور نداشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: متاسفانه بیشترین وابستگی مواد غذایی ما در کشور در زمینه تامین روغن است چرا که ضریب خود اتکایی ما در بحث روغن کمتر از 10 درصد است.

وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای در خصوص افزایش محصولات کشاورزی تهیه کرده که مهمترین آن مربوط به روغن مصرفی است و طبق برنامه پنج ساله بخش قابل توجهی از کمبود روغن در کشور حل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امیدواریم طی 10سال آینده 70 درصد نیاز کشور در خصوص روغن را در داخل تامین کنیم و از طریق توسعه کشت کلزا برنامه های وسعیی در این خصوص داریم.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال توسعه کشت کلزا در کشور است و برنامه های در خصوص پشتیبانی فنی، ماشین آلات بذر و کود و از همه مهمتر خرید به موقع آن داریم و کلیات این طرح به تأیید مسئولان عالی کشور رسیده است.

حجتی عنوان کرد: متاسفانه سیستم ساز و کار در واردات روغن در کشور به طوری است که توجهی به تولیدات داخلی نشده است و ما باید به سمتی پیش برویم که به تولیدات داخلی بیشتر بها دهیم.

وی افزود: افرادی که در کار واردات و توزیع روغن های وارداتی در کشور هستند برنامه های دولت را مد نظر داشته باشند و همکاری و هماهنگی لازم برای حمایت از تولید داخلی را مد نظر قرار دهند و گرنه بر طبق قانون با این افراد رفتار می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نگاه ما نگاه به تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، که به این صورت بتوانیم از کشاورزان نیز حمایت ویژه داشته باشیم.

وی گفت: در استان ایلام دولت عنایت ویژه ای به موضوع های آب و خاک و جنگل و مراتع دارد که پروژه هایی در شمال و جنوب استان ایلام در دست اجرا است و برنامه های خوبی در بخش منابع طبیعی در حال انجام می باشد.

حجتی عنوان کرد: توسعه منابع آب و خاک با توجه به بارش های خوب منطقه ای و آبهای مرزی که از قبل در حال بررسی بهره برداری از آنها هستیم در حال انجام است.

وی افزود: پیگیر اجرای آبیاری 50 هزار هکتار از اراضی دشت عباس، عین خوش و فکه هستیم که از طریق تونل دشت عباس که از سد کرخه مشروب می شود منابع آبی تأمین شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور عنایت ویژه ای به این طرح دارند و بنا داریم در یک برنامه سه ساله این دو طرح را نهایی کنیم ودر اختیار بهره برداران قرار دهیم.

وی درخصوص جذب ناظرین کشاوری گفت: قانون در بحث جذب آنها مشخص کرده است و آرام آرم این ناظرین در استانها در حال جذب هستند.
 

کد خبر 2283354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha