۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳

گزارش تصویری - تشریحی مهر/

مرگِ صنعت در شهرستانی با 40 درصد نرخ بیکاری/ ناحیه صنعتی به شهرک ارواح تبدیل شد

مرگِ صنعت در شهرستانی با 40 درصد نرخ بیکاری/ ناحیه صنعتی به شهرک ارواح تبدیل شد

نورآباد - خبرگزاري مهر: مرگ صنعت در شهرستانی که با نرخ بیکاری 40 درصدی در برخی فصول سال به عنوان بیکارترین شهرستان بیکارترین استان کشور شناخته می شود حکایت تبدیل تنها ناحیه صنعتی دلفان به شهرک ارواح است تا برخی صنعتگران دلفانی بگویند که گویا مسئولان فراموش کرده اند این شهرستان نیز صنعتی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سال 76 بود كه با هدف اشتغالزايي بيش از هزار و 200 نفر از افراد جوياي كار در دلفان و رونق اقتصادي و شكوفا شدن صنعت و خارج شدن از بن بست آمار بالاي بيكاري در اين شهرستان 25 هكتار زمين منطقه علي ميرزايي توسط جهاد كشاورزي تملك و با ايجاد اولين ناحيه صنعتي دلفان به 25 نفر متولي واگذار شد.

با راه اندازی این منطقه به طور رسمی، کار صنعت در دلفان محروم كليد خورد و نور اميد در دل مردم و جوانان جوياي كار در اين منطقه روشن شد كه شهرستانشان هر چند دير ، صاحب يك ناحيه صنعتي آن هم به اسم “ناحيه صنعتي علي ميرزايي شهرستان دلفان“  مي شود و بخشی از دغدغه مردم اين شهرستان كه موضوع اشتغال است حل مي شود.

ناحیه صنعتی که صنعت از آن رخت بست

ناحيه صنعتي علي ميرزايي شهرستان دلفان از سال 76 تا 87 توسط جهاد كشاورزي پايه گذاري و پس از آن به شركت شهرك هاي صنعتي استان لرستان واگذار شد و از 25 قطعه زمين واگذار شده به سرمايه گذاران 2 قطعه بلاتكليف، يك قطعه داراي مصوبه بانكي و در 22 قطعه ديگر واحدهاي صنعتي مختلف با توليد قطعات خودرو، فولاد و ميلگرد، قطعات و ادوات كشاورزي، طناب دريايي، عايق هاي رطوبتي، سيم جوش، توليد كفش، كليد و پريز، كود شيميايي و فرآورده هاي دامي با اشتغالزايي 500 نفر تاسيس شد.

این در حالیست كه متاسفانه تمام مشكلات اين ناحيه صنعتي دست به دست هم دادند و اين صنعت نوپاي دلفان به دليل عدم برنامه ريزي و كوتاهي مسئولان و البته تعدادي از سرمايه گذاراني كه تسهيلات دريافتي از بانك هاي اين شهرستان را در ديگر شهرستانهاي برخوردار هزينه كردند دوامي نياورد به گونه اي كه از 22 واحد توليدي صنعتي اين ناحيه تنها 5 واحد با اشتغالزايي كمتر از60 نفر فعال و نيمه فعال هستند و مابقي آن ها سال هاست تعطيل شده و افرادي كه در شركت هاي فوق مشغول شده بودند از كار بیکار شدند.

خواب صنعت در شهرستانی با 40 درصد آمار بیکاری

این چالش در حوزه صنعت دلفان در حالی رخ می دهد که این شهرستان يكي از محرومترين مناطق استان لرستان و حتي كشور است كه در بسياري از زيرساخت هاي اوليه از جمله نبود آب آشاميدني سالم و بهداشتي در 220 روستا، نبود برق در 20 روستاي محروم آن، گازرساني 38 روستا از 446 روستاي شهرستان، نبود راه ارتباطي مناسب در بسياري از روستاها و ساير زيرساخت ها موجب عدم توسعه اين شهرستان نسبت به ساير شهرستانها شده است.

اين شهرستان در بسياري از آمارهايي كه سود و منفعتي براي مردم منطقه ندارد اول بوده به گونه اي رتبه اول آمار بيكاري استان لرستان و رتبه نخست آمار كارگران ساختماني را داراست و اين در حاليست كه كارگران اين شهرستان در فصول پائيز و زمستان بيكار بوده و آمار بالاي بيكاري را تا دوبرابر تشديد مي كند به گونه اي كه اين آمار به30 تا 40 درصد خواهد رسيد كه يك آمار تكان دهنده و فاجعه اي براي شهرستان است.

سرانه درآمد مردم اين شهرستان نسبت به ديگر مناطق استان پائينتر است به طوري كه از جمعيت 147 هزار نفري آن 23 هزار نفر جمعيت تحت پوشش خدمات كميته امداد امام خميني (ره) و بهزيستي هستند كه رونق صنعت گامي مهم در راستای رفع فقر و ايجاد اشتغال پايدار براي مردم اين شهرستان خواهد بود.

ناحیه صنعتی که به شهرک ارواح تبدیل شد

و اما مشکل در زمینه تنها ناحیه صنعتی شهرستان دلفان چیست؟ به اظهار توليدكنندگان و صنعتگران فعال در اين ناحيه صنعتي عدم حمايت از واحدهاي توليدي موجب نارضايتي آنان و نداشتن رغبت و اشتياق ادامه فعاليت واحدهاي توليديشان شده است.

آنان معتقدند اگر بانك هاي عامل با سرمايه گذاران برخورد مناسبي مي داشتند وضعيت ناحيه صنعتي اينگونه نبود و مي گويند: ناحيه صنعتي علي ميرزايي كه روزي روزگاري شاهد حضور سرمايه گذاران و اشتغال جوانان اين منطقه بود هم اكنون به شهر ارواح تبديل شده است.

صحبت هاي مدير عامل يكي از شركتهاي تعطیل شده اين ناحيه صنعتي كه با چهره اي بسيار ناراحت صحبت مي كرد شنيدني بود.

وی مي گويد: من به عنوان يك سرمايه گذار دلفاني ساليان سال در استان قزوين سرمايه گذاري كردم و با ايجاد ناحيه صنعتي در دلفان با شوق فراوان كه در منطقه خودم مي خواهم سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال داشته باشم دست به راه اندازي شركت نوركيا الكتريك در اين ناحيه صنعتي زدم.

مسئولان فراموش كرده اند كه يك ناحيه صنعتي در دلفان وجود دارد

احمدی ادامه می دهد: متاسفانه به رغم صرف هزينه هاي فراوان با عدم حمايت مسئولان اين واحد توليدي تعطیل شد در حالیكه مي توانست حدود 300 نفر از افراد جوياي كار را در اين شهرستان را مشغول به کار کند.

وی مي گويد: تجربه 30 ساله خود در صنعت را در اين ناحيه صنعتي پياده كردم و يك شركت مدرن با تجهيزات روز دنيا در ساخت كليد و پريز آن هم به عنوان تنها توليد كننده كليد و پريز غرب كشور احداث كردم كه متاسفانه عدم حمايت و توجه و فشارهاي بي دليل بانك و ادعاي طلب 5 برابري اصل مبلغ وام اين شركت را تعطيل کرد.

وي معتقد است كه صنعت و سرمايه گذاران در لرستان حمايت نمي شوند و صنعت در استان ما تعطيل است و متولي ندارد و مي گويد: بنده بارها بعنوان كار آفرين برتر در استان قزوين معرفي شدم  و تجربيات خوبي را از آن استان به شهرستان دلفان آوردم و زحمات زيادي براي ساخت آن كشيدم اما متاسفانه مسئولان استان فراموش كرده اند كه يك ناحيه صنعتي در دلفان وجود دارد.

ماجراي سند شركت وي نیز شنيدني بود به گونه اي كه از مالكيت همزمان بانك تجارت و خودش سخن مي گفت كه هر كدام سندي جداگانه در دست دارند يعني كه شركت او دو سند مالكيت دارد و اين  نكته جالبي است.

مديرعامل شركت نوركيا الكتريگ از تهديدها و احكام جلب توسط بانكي كه به وي تسهيلات پرداخت کرده است سخن گفت و عنوان کرد: اين طريقه برخورد درست نيست و بايد به گونه اي رفتار شود كه صنعت و سرمايه گذار را ياري كنند كه دوباره احيا شوند و شروع به فعاليت مجدد كنند.

دیگر رمقي براي ادامه فعاليت نداريم

سعيد نظري يكي ديگر از سرمايه گذاران ناحيه صنعتي كه با اشتغالزايي بيش از 25 نفر از شركتهاي فعال است مي گويد: از بس كه مديران بانك ها منافع خود را به منافع سرمايه گذاران ترجيع مي دهند رمقي براي ادامه فعاليت نداريم و موجب دلسردي و نا اميدي ادامه فعاليت ما شده اند.

مدير عامل شركت سافنا از نبود امكانات اوليه در ناحيه صنعتي از قبيل خط اينترنت و قطع شدن مكرر خط تلفن در آن انتقاد کرده و مي گويد: اگر امكانات فراهم شود و دولت نيز از ما حمايت كند مي توانيم درصد بيشتري اشتغالزايي داشته باشيم و موجب شكوفا شدن بهتر صنعت در استان لرستان باشيم.

وي مي گويد : اگر مسئولان مشكل طرح هاي تعطيل شده را توسط بانك ها حل كنند به طور قطع اين شركت ها دوباره فعال و موجب اشتغالزايي جوانان اين شهرستان مي شوند.

نظري از استاندار لرستان خواست كه با توجه به اينكه شهرستان دلفان يكي از مناطق محروم كشور است نگاه ويژه اي به اين شهرستان داشته باشند و تسهيلات بيشتري را در اختيار سرمايه گذاران قرار دهند.

سودهای سنگین بانکی نفس تولید را گرفت

رئيس هيئت امناي این شهرك صنعتي و مديرعامل شركت پوشش شيمي دلفان توليد كننده انواع كود شيميايي نيز عدم توجه شركت شهرك هاي صنعتي استان لرستان، عدم حمايت در زمینه پرداخت به موقع تسهيلات بانك هاي عامل با سودهاي كلان، پرداخت کردن تسهيلات به افرادي كه قصد توليد ندارند، نبود نقدينگي و سرمايه در گردش، نرخ بالاي تورم و افزايش قيمت دلار را از مهمترين مشكلات توليد كنندگان ناحيه صنعتي علي ميرزايي دلفان بر شمرد.

بابك رضايي معتقد است اگر كارخانه اي در چهار سال گذشته نياز به 100 ميليون تومان سرمايه در گردش داشته در حال حاضر اين مبلغ به 400 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است و مي گويد: اخذ سرمايه در گردشهاي سنگين با بهره هاي سنگيني كه توسط بانك ها پرداخت مي شود بدون شك يكي از مواردي است كه باعث شده واحدهاي صنعتي از رمق بيفتند و موجب تعطيلي آنها شده است.

وي از عدم توجه شركت شهرك هاي صنعتي لرستان اشاره کرده و مي گويد: متاسفانه شركت شهرك هاي صنعتي قصور زيادي در حق اين ناحيه صنعتي انجام مي دهد به گونه اي كه ناحيه صنعتي به منطقه ارواح و شهري متروكه تبديل شده است.

رضایی با اشاره به عدم سركشي و توجه شركت شهرك هاي صنعتي استان به این ناحیه صنعتی، اين امر را موجب دلسردي توليدكنندگان و رها شدن واحدهاي توليدي این منطقه می داند.

وي از عدم پرداخت سهم تولید از محل هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم و يازدهم كه قرار بود به سرمايه گذاران و صنعت پرداخت مي شد سخن گفت و یادآور شد: متاسفانه تا كنون مبلغي به عنوان يارانه به ما پرداخت نشده است كه بتوانيم گوشه اي از مشكلات خود را رفع كنيم كه اميدواريم در مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها اينگونه نباشد و عملاً اين مهم انجام پذيرد.

تسهیلات مناطق محروم راهی مناطق برخوردار شد

فرماندار دلفان نيز در این رابطه مي گويد: سال 87 با ورود تعدادي از سرمايه گذاراني كه به قصد دريافت تسهيلات دولتي ناشي از قانون معافيت سرمايه گذاري در مناطق كمتر توسعه يافته راهی این شهرستان شده بودند تعدادي واحد توليدي راه اندازی شد.

علي باقري ادامه می دهد: در این راستا بیش از 20 ميليارد ريال تسهيلات بانكي جهت راه اندازي و كمك به سرمايه گذاران ناحيه صنعتي توسط بانك هاي عامل پرداخت شده است.

وی معتقد است متاسفانه بسياري از تسهيلات پرداخت شده به اين سرمايه گذاران در ديگر مناطق كشور هزينه شده است، مي گويد: با توجه به عدم مديريت و حمايت مسئولين و نظارتي كه وجود نداشت متاسفانه در حال حاضر اكثر اين واحدها تعطيل هستند.

وي ادامه می دهد: با اقدامات و حمايت هايی كه از سرمايه گذاران بومي منطقه در چند سال اخير شده است در حال حاضر اين تعداد واحد توليدي در حال فعاليت هستند كه اميدواريم با اين روند جديد و سياست هاي كلان دولت ما به دنبال راه اندازي مجدد ديگر واحدهاي توليدي در اين ناحيه صنعتي باشيم.

برنامه های مدیریت اجرایی لرستان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی

فرماندار دلفان به تاكيدات استاندار لرستان در خصوص راه اندازي مجدد ساير واحدهاي تعطيل شده در شهرستان اشاره مي كند و مي گويد: با توجه به نياز و ضرورت ایجاد اشتغال در اين شهرستان تمامي مسئولين به ويژه بانك ها مي بايست كمك كنند دوباره اين واحدهاي توليدي احيا شوند. ضمن اينكه فعال شدن اين واحد ها مي تواند در بحث هاي اقتصادي، اجتماعي و ايجاد اشتغال پايدار و تحقق شعار امسال مقام معظم رهبري در حوزه اقتصاد تاثير فراواني داشته باشد.

استاندار لرستان نيز در اين باره مي گويد: مديريت اجرايي استان به دنبال اين است كه ظرفيت هايي كه در استان فعال نيستند را فعال كنيم و اگر اين ظرفيت ها فعال نشوند رشد اقتصادي استان لرستان همچنان منفي است و تا زماني به اين روال باشد نبايد توقع داشته باشيم كه نرخ بالاي بيكاري پائين بيايد.

هوشنگ بازوند تصریح می کند: برنامه اي كه مديريت اجرايي استان در بحث احياي ظرفيت هاي توليدي صنعتي استان دارد تنها شامل يك شهرستان نيست بلكه ساير شهرستانهاي استان را در بر می گیرد و شهرستان دلفان نيز از اين امر برخوردار خواهد شد.

ضعف زیرساختهای ناحیه صنعتی دلفان

بنابر این گزارش نبود امكانات و تجهيزات مورد نياز، نداشتن زيرساختها، كمبود نقدينگي و سرمايه در گردش، بدهي هاي بانكي و ... از جمله مسائلي است كه ديگر توليدكنندگان مستقر در ناحيه صنعتي علي ميرزايي دلفان عنوان كرده اند.

ناحيه صنعتي علي ميرزايي دلفان در فاصله 25 کیلومتري شهر نورآباد و در مسير دلفان به استان همدان واقع شده و از مزایای آب، برق و پست فشار قوی برخوردار است و بازسازی و تعریض جاده دسترسی، تأمین روشنایی مسیر جاده و معابر داخل شهرک، تأسیس مرکز امدادی، درمانی و کمک های اولیه، بررسی و رسیدگی جدی به مشکلات واحدهای تولیدی را از جمله مسائل و نیازهای اين ناحيه صنعتي است.

به هر حال به نظر می رسد حل مشكلات واحدهاي توليدي اين ناحيه نقش مهمي در ايجاد اشتغال و رونق صنعت در منطقه دارد كه اميدواريم مسئولان مربوطه نسبت به حل اين مشكلات اقدام كنند.

........................................

عكس و گزارش : مصطفي معظمي گودرزي

کد خبر 2283495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha