۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

تسهیل ریاست جمهوری اردوغان؛ حزب حاکم ترکیه قانون ممنوعیت سه دوره ای را تصویب کرد

 تسهیل ریاست جمهوری اردوغان؛ حزب حاکم ترکیه قانون ممنوعیت سه دوره ای را تصویب کرد

حزب حاکم ترکیه در پایان نشست پنج ساعته خود قانونی را تصویب کرد که به موجب آن هیچ یک از اعضای آن نمی توانند بیش از سه دوره به عنوان نماینده در مجلس این کشور حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، با تصویب این قانون "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، با پایان دوره نخست وزیری خود دیگر نمی تواند ریاست حزب عدالت و توسعه را برعهده داشته باشد.

این قانون برای تسهیل کردن نامزدی اردوغان برای انتخابات ریاست جمهوری تصویب شده است.

پیش از این بحث هایی در مورد آینکه آیا اردوغان می تواند برای بار چهارم به عنوان نخست وزیری ترکیه برسد با خیر مطرح شده بود، اما با این مصوبه وی دیگر نمی تواند این سمت را برعهده داشته باشد.

بر اساس قوانین موجود در ترکیه، رئیس جمهور این کشور تا زمانی که در این سمت باشد نمی تواند عضو هیچ حزبی باشد از همین رو مصوبه روز گذشته عدالت و توسعه با هدف تسهیل نامزدی اردوغان برای تصدی پست ریاست جمهوری به تصویب رسید.

این در حالی است که در روزهای گذشته بحث هایی در مورد رایزنی با "عبدالله گل" رئس جمهور فعلی ترکیه، برای خودداری از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود. سران حزب عدالت و توسعه قصد دارند تا ریاست حزب را به گل بسپارند و بدین ترتیب وی به عنوان نخست وزیر جدید ترکیه منصوب شود اما گل تمایل چندانی برای پذیرفتن این سمت ندارد.

عبدالله گل چند روز قبل هر گونه جابجایی میان وی و نخست وزیر این کشور را که در ادبیات سیاسی جهان به مدل پوتین-مدودف شهرت یافته، غیر ممکن دانست. وی در اظهاراتی امکان اینکه وی و نخست وزیر این کشور، برای ادامه حضور در قدرت از مدل "مدودف-پوتین" استفاده کنند را رد کرده و اظهار داشت : من مدودف اردوغان نیستم.

اما "احمد علی شاهین" معاون حزب عدالت و توسعه، در مورد اینکه آیا گل سمت ریاست حزب را خواهد پذیرفت یا خیر گفت : حزب آرزو می کند که گل این سمت را بپذیرد. فکر نمی کنم آقای رئیس جمهور (عبدالله گل) توصیه دوستان خود و همچنین نتیجه رایزنی های مقامات حزب را نپذیرفته و با آن مخالفت کند.

رایزنی های داخلی حزب عدالت و توسعه در این رابطه در حالی انجام می شود که در گذشته خبرهایی درباره اختلاف نظر میان اردوغان و گل در مورد انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده و حتی اعلام شده بود که ممکن است اردوغان و گل هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند.

در یک سال گذشته و به ویژه پس از حوادث پارک گزی، اختلافات میان اردوغان و گل نمایان شد و در ماه های گذشته نیز به اوج خود رسید. گل هنوز در این مورد که آیا در انتخابات ماه آگوست نامزد خواهد شد یا خیر اظهار نظری نکرده اما چهره های میانه رو در داخل حزب عدالت و توسعه تمایل دارند که وی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

کد خبر 2283646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha