۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰

ابهامی که مهر بررسی کرد؛

چه رابطه‌ای بین پوستر نمایشگاه‌های کتاب تهران و فرانکفورت وجود دارد؟

چه رابطه‌ای بین پوستر نمایشگاه‌های کتاب تهران و فرانکفورت وجود دارد؟

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به روزهای میانی خود می‌رسد که ابهامی درباره پوستر این نمایشگاه و شباهت آن با پوستر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال قبل به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پوستر بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران دارای طرح ساده‌ای است که از 3 کتاب تشکیل شده است؛ 2 کتاب به نشانه عدد 2 و یک کتاب باز شده نیز به شکل عدد 7 در این پوستر وجود دارد که نشانه‎ای برای بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران است و مفهوم اصلی آن، آشتی مخاطب با کتاب است و کوشش شده با طرح لبخندی که این 3 کتاب درون پوستر ایجاد کرده‌‏اند، این مفهوم منتقل شود.

در پوستر نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 2013 (دوره شصت و پنجم) هم از طرح 5 کتاب استفاده شده است که البته نحوه قرار گرفتن آنها در شکل کلی پوستر با توجه به شرحی که زیر این کتاب‌ها درج شده است، با مفهوم کلی پوستر نمایشگاه امسال کتاب تهران متفاوت است.

در طرح مذکور یکی از کتاب‌ها و 4 کتاب دیگر (دو به دو) طوری در کنار هم و به عبارت بهتر، در پیِ هم آمده‌اند که حرکت، توقف و سپس ادامه حرکت را به مخاطب القا کنند؛ ایده‌ای که شاید معنای کلی آن به پیش رفتن البته پس از اندکی تامل (اندیشیدن) باشد.

شاید نتوان نام این کار را «کپی برداری»، «سرقت طرح» و مواردی از این دست نامید چون به هر حال استفاده از اِلمان کتاب برای طراحی پوستر یک نمایشگاه کتاب (چه نمایشگاه فرانکفورت و چه نمایشگاه تهران) امری طبیعی است اما با توجه به شباهت ظاهری هر دو پوستر، جای طرح این پرسش وجود دارد که آیا پوستر نمایشگاه امسال کتاب تهران و یا دست کم ایده اولیه طراحی آن، برگرفته از نمایشگاه پارسال کتاب فرانکفورت نیست؟

کد خبر 2284285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha